Trevlig midsommar!
Trevlig midsommar till er alla!
Midsommardans, magi, eldar m.m. har mycket gamla traditioner.
"I likhet med julnatten var midsommarnatten föremål för magiska föreställningar. Växtligheten tillskrevs särskilda magiska krafter denna natt, liksom att man tänkte sig att de övernaturliga väsendena var särskilt aktiva. Därför var midsommarnatten lämplig för att samla läkande växter, men också för att spå in i framtiden. Man kunde exempelvis få hälsa genom att rulla sig naken i midsommardaggen"
https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/midsommarafton
Mer om midsommartraditioner:
https://www.scandorama.se/5-saker-du-kanske-inte-visste-om-vara-midsommartraditioner
Vad är midsommar för er? Firar ni på något speciellt sätt? 🌷🌺🌞🌸🍀🌼💚🎸
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2022-10-07 20:06 av Magi-cat
Trevlig midsommar! 🌸💐🌷
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Trevlig midsommar! 💐
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
🌺💗🌼🌼🎉
Intressant att läsa om midsommartraditionerna i Norden. I Finland är det vanligt med midsommarbrasa. Det har man väl inte i Sverige eller finns det lokala traditioner?
"I det svenskspråkiga Finland har midsommaren drag av både de finska och de svenska traditionerna. Midsommarstången är en tradition ännu i dag speciellt på svenskspråkiga orter i Finland, men även midsommarbrasor förekommer i svenskspråkiga trakter. "
Trevlig midsommar!
Nu väntar fem veckors semester!
#4: Härligt!
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Härligt med semester! Det verkar bli bra väder om man gillar värme! 🙂🌞😎
Trevlig Midsommar!🌺💃🕺🌺
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#6 Ja, jag lider i alla fall inte av värme så mycket som många andra gör. Men nu på semestern kommer jag förhoppningsvis att vistas i fjällvärlden en hel del. Där är det ju oftast lite svalare.
Intressant att ordet majstång kommer från Tyskland, att de reser stången i maj visste jag inte! Hade hört att det förr kallades att maja stången, att man "klädde" (eller dekorerade) stången och därför blev det ordet majstång. 🌿🌼🌺
Trevlig midsommar! 🐸🌼🌺🌿
💖🧡💛💚💙💜