Brödkonst i busskur
Veckans snackis? Någon har "brödbombat" en busskur i Uppsala! Ingen vet vem eller varför, en konstinstallation, något symboliskt eller något annat, men vad?
Tydligen går åsikterna isär om busskurskonsten - kul grej eller onödigt tilltag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-busskursbank-dekorerad-med-bullar-och-brod?fbclid=IwAR3dhLnF7Uzz90S0iI5IrmYVVeTlQAm7o0GfmwvKSw0KBO5-E7SEHIzuw'
🙂🍞🥐
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
På ett sätt är det väl ett roligt tilltag, men jag är tveksam till att göra mat oätlig på det sättet.
/Désirée
#1 Visst är det roligt, men jag kan inte låta bli att tänka lite så också. Man kan spekulera lite om syftet kan ha varit att skapa diskussion om att alla inte har mat tillräckligt.
Hade det blivit mindre roligt om någon stått och serverat brödet? Då hade det kommit till nytta!
Om det var syftet, så hade det ju varit bättre att dela ut bröd och bullar och kanske gjort några mindre dekorationer. Tänker på att om en hungrig människa, som inte har råd med mat, passerar förbi, så måste ju det tilltaget kännas som ett slag i ansiktet.
/Désirée
#3 Hoppas det blir nästa steg i den här typen av installationer (om det är sådana), tänk vad det skulle uppskattas!
Tänk om butikerna kunde dela ut felfritt bröd, som har passerat bäst före-datum, till behövande. Jag vet att det finns butiker som lämnar sådant till härbärgen mm.
/Désirée
Bullkonstnärerna ville sprida glädje. 🤗🙂
Det såg ju fint ut och fick säkert många att le 😊 Jättebra att de använde bröd med utgånget datum 😊
Minns att det var en butik i Enskede i Stockholm som i slutet av 1900-talet sålde ut mycket bröd, med kort datum, till ca halva priset en kväll i veckan. Tror att de lämnade allt som blev över till Stadsmissionen.
/Désirée
😊🥪🥐👍