Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterrymdennaturfenomen
Läst 67 ggr
Magi-cat
1

Partiell solförmörkelse 10 juni!

Den kommer att ha sitt maximum vid ca 12-tiden.

"Vid totala solförmörkelser befinner sig de tre himlakropparna åter i en rät linje i förhållande till varandra, men då är det istället månen som befinner sig mellan jorden och solen, blockerar solskivan och låter sin skugga falla på jorden."
Kom ihåg att aldrig titta direkt på solen utan specialfilter!

Bra informativ artikel:

https://www.popularastronomi.se/2021/06/partiell-solformorkelse-over-sverige-10-juni-2021/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Trots att totala solförmörkelser är relativt vanliga i det att de inträffar varje år är det desto mer sällsynt att man får uppleva sådana på samma plats två år i rad. I genomsnitt inträffar en total solförmörkelse på samma plats endast med intervaller på 375 år, men det är ett genomsnitt utslaget över hela jorden. […]
Magi-cat
1

På vissa ställen på jorden blir det en "ring OF fire", en fullständig Solförmörkelse.
Här kan vi se mer om den:

https://www.space.com/ring-of-fire-solar-eclipse-webcasts-june-2021?utm_source=notification

If you can't catch the next solar eclipse in person, there are several places where you can watch the event live.
Magi-cat
2

The sunrise eclipse on Thursday (June 10) will bring a striking image of a crescent sun rising in the east-northeast.
Magi-cat
0

Bra fakta om Solförmörkelse, vackra bilder och tips på hur vi kan se den även om vi inte är på plats!

Här påminns vi också om hur skrämmande och märkligt detta fenomen måste ha varit för forna tiders människor, när solen bara mörknar helt plötsligt … Det är inte konstigt att det togs som ett omen, ett inte gott sådant.

Nu kan man t.o.m. använda solförmörkelsen för att se om Einsteins relativitetsteori stämmar …

"Just over 100 years ago, a man called Arthur Eddington set up an expedition to two locations. One team went to the West African island OF Príncipe, and the other went to Sobral, Brazil. Taking photographs OF the eclipse from two locations allowed comparative measurements OF the positions OF stars to prove Einstein’s theory correct."

https://www.space.com/four-ways-to-enjoy-a-solar-eclipse?utm_source=notification

The kind of solar eclipses usually portrayed in films are total solar eclipses – a reasonably rare event.
Magi-cat
0

Mitt på dagen i dag kommer delar av solen att vara förmörkad. Förmörkelsen kommer att vara tydligast längst upp i norr.
Magi-cat
0

Most of the U.S. missed out on the "ring of fire" piece of Thursday's solar eclipse, but parts of the East Coast caught a stunning sunrise partial eclipse to make up for it.