Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: mysko-grejerintressantvetenskap
Läst 146 ggr
Magi-cat
1

Antikytheramekanismen

Jag har för mig att vi haft uppe den förut men hittar inte den tråden nu. Så jag lägger in denna ytterst intressanta länk i ny tråd. "Världens första dator" - inte illa! 😎

"A digital model has revealed a complex planetarium on the ancient device's face. “Unless it's from outer space, we have to find a way in which the Greeks could have made it,” researchers say."

https://www.vice.com/en/article/pkd57k/scientists-have-unlocked-the-secrets-of-the-ancient-antikythera-mechanism?fbclid=IwAR0xeseFzT-vGUa4h1NeKaaoblbd9gj1ZMfbkDz5jWDXL6caCAcnjGCMycc

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

A digital model has revealed a complex planetarium on the ancient device's face. “Unless it's from outer space, we have to find a way in which the Greeks could have made it,” researchers say.
Magi-cat
0

Så här fungerar den 2000 år gamla kosmologiska mekanismen! (se klipp, ca 2 min)

"För 120 år sedan hittades en ärgad bronsplatta i ett vrak utanför den grekiska ön Antikythera. Fyndet har visat sig vara en avancerad beräkningsmaskin och först nu har forskare fullt ut lyckats komma på hur den var konstruerad."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/upptackt-hur-den-2000-ar-gamla-kosmologiska-klocka-fungerar

För 120 år sedan hittades en ärgad bronsplatta i ett vrak utanför den grekiska ön Antikythera. Fyndet har visat sig vara en avancerad beräkningsmaskin och först nu har forskare fullt ut lyckats komma på hur den var konstruerad. Spela klippet och se Jonathan Lindström visa hur den användes.
Magi-cat
0

Mer om den här … mekanismen:

"The writing verifies the Antikythera mechanism’s capabilities, with a couple OF new wrinkles added: The text refers to upcoming eclipses by color, which may mean they were viewed as having some kind OF oracular meaning. Second, it appears the device was built by more than one person on the island OF Rhodes, and that it probably wasn’t the only one OF its kind. The ancient Greeks were apparently even further ahead in their astronomical understanding and mechanical know-how than we’d imagined."

https://bigthink.com/surprising-science/an-ancient-device-too-advanced-to-be-real-gives-up-its-secrets-at-last/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0XO6ijefyMK6FbGpVAyhhTgKhepQCALh7s9w3eWwIgXVJf1NrcxP1uuZk#Echobox=1666068105

Säkert fanns det flera … Tur att i alla fall denna blivit funnen och studeras.

Researchers present what they’ve learned now that they can read the tiny text inside the Antikythera mechanism.