Annons:
Etiketterfolktronaturväsen
Läst 217 ggr
Magi-cat
2020-12-14 09:30

Tomten i folktron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

endast tomten är vaken

Vad finns det för historier om tomten, alltså gårdstomten? Inte att förväxla med jultomten.
Gemensamt i nordisk mytologi tycks vara ett det var en liten figur, mestadels osynlig. Oftast hade tomten en luva på sig, röd eller grå.

Tomtarna hjälpte till med arbetet på gården och var välvilliga och skapade trygghet på gården.
Tomten såg också till djuren på gården och ville att alla skulle vara snälla med dem, annars kunde han bli arg. Att få tomten på dåligt humör var definitivt inte bra.
Ordning och reda var något som tomten gillade. Nymodigheter som maskiner gillade han inte.

Glöm inte att ställa ut grötfatet till jul!

https://www.isof.se/om-oss/for-dig-i-skolan/arkivvaskan/tomtegubben-i-folktron.html

https://sverigesradio.se/artikel/6830282

Från Nordiska museet:
"Gårdstomten är ett väsen i nordisk folktro som åtminstone funnits sedan 700–800-talet. Han vakade över gårdens djur och människor, kunde varna för olyckor och bringade välstånd. Gårdstomten var snabb som en vessla och stark som en oxe, trots att han sällan beskrivits som längre än en femåring. Till jul skulle man visa sin uppskattning genom att servera honom en skål med gröt eller ge honom nya kläder. Tomten hade ett vresigt humör och läxade gärna upp gårdsfolket med en rejäl örfil eller en spark i ändan om gården missköttes. Maskiner, lathet och förändring hörde till det som kunde reta upp honom, och i värsta fall få honom att flytta ut"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hugo är 9 år och inte riktigt som alla andra. När han blir upprörd skapar hans händer vitblåa, gnistrande eldsflammor.
  • Redigerat 2024-01-28 18:03 av Magi-cat
Annons:
Lona
2020-12-14 09:52
#1

Det var väl en gårdstomte som förvandlade Nils Holgersson?
Det är synd att våra svenska tomtar blivit ersatta med en amerikaniserad version. Tack Coca-Cola och Disney!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
2020-12-14 10:25
#2

Har för mig att jag läst att ordet tomte och tomt har samma ursprung, men vilket var först?

Magi-cat
2020-12-14 20:59
#3

#2 Intressant! Säkert har orden samma ursprung!

http://www.saob.se/artikel/?unik=T_1881-0135.qHDT


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tomtegubbe - SAOB
Magi-cat
2020-12-25 13:59
#4

Ni kom väl ihåg att ställa ut grötfatet till Tomten? 🙂🤶🎅


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2020-12-25 16:29
#5

Oj, var det han som skrek så förfärligt inatt? Vi trodde det var räven…… 😊

Magi-cat
2020-12-25 17:43
#6

#5 Tomten brukar nog vara tystlåten. 🙂 Men lite mer gröt kanske …?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-12-29 09:17
#7

Från finlandssvenska sägner om tomten:

Tomten såg till djuren på gården:

"Här i den här stugan skulle det ha hänt, att tomten en natt kom och knapprade på fönstret och ropade med grov röst, att Kajsa skulle stiga upp, för hästen höll på och strypte sig, och då hon gick i stallet, var det som tomten sade."

Och när Tomtens bostad blivit förstörd sörjer han … Bra att människan i det här fallet var förstående …

"Vid Nystu i Kvimo rev man en gång ned stugan och flyttade den ett stycke. Då stugan var ånyo uppbyggd, gick husbonden en afton ut på gården och såg då tomten sitta på den gamla spisen och gråta. »Int behöver tu gråt», sade husbonden, »tu får kåm i lag me åss i stugon». Sedan såg han inte tomten. Tomten hade på huvudet en vit av ullgarn stickad mössa, spetsig som en strut med en tofs i spetsen, sådana som man använde i gamla tiden."

Människor och Tomte hjälptes åt:

"Gammelstu Isak på Kvimo skall ha en tomte, som sköter om hästarna, men Isak sköter också om tomten. Han har en duktig karbas, och med den slår han i väggen, när han har något starkt, och ger åt tomten, för han tycker om sprit."

Tomten kan också varna om en olycka:

"Husbonden på Klåbben i Maxmo påstår säkert, att han både hört och sett tomten i en väderkvarn i närheten av Klåbben, men som nu är bortsåld. Han var en gång med andra där i kvarnen och malde, och de hade somnat. Då kvarnen började gå tom, hade tomten med grov röst ropat åt dem, att de skulle stiga upp, emedan kvarnen började gå tom. De stego upp och sågo, att det var så, som tomten hade ropat."

https://www.isof.se/om-oss/kartor/sagenkartan.html#/places/nordic/true


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2020-12-29 13:45
#8

#7: Vi har tydligen en tomte på stalloftet enligt ägaren. De frågade tomten om lov när de skulle inreda en lägenhet där, han hade visst varit gramse i början. 🙂

Det är intressant med folktro och gamla sägner, jag tror att mycket av det håller på att glömmas bort tyvärr.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2020-12-29 14:12
#9

#8 Vad fint att fråga om lov! 🙂🤗

Jag tror också att mycket håller på att glömmas bort. Därför är det så bra att det nedtecknas!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2020-12-29 15:58
#10

#9: Ja, inte för att folk är så skrockfulla på gården kanske men man försöker hålla kvar vid gamla minnen och traditioner på säteriet.

Det har väl inte med sägner att göra kanske men jag tycker att det är intressant hur det var i gamla tider. Man tappar lätt den bilden när man bor i områden som bebyggdes under den senare hälften av 1900-talet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2020-12-29 16:02
#11

#10 Om inte annat ger det en anknytning bakåt i tiden som ger gemenskap i nutid. Jag tror det är viktigt med vissa traditioner. Och sagor och sägner har berättats runt lägereldarna sedan urminnes tider och skapat band.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: