Julstjärna 20 december 2020!
En riktig "julstjärna" kommer att lysa upp kvällshimlen omkring den 20 december i år! Det är Jupiter och Saturnus som går i konjunktion, alltså är riktigt nära varandra.
Det blir ett skådespel att njuta av och minnas av det här året! 🌟
https://www.astrokonsult.se/himlascener/2020-2-2/december-2020/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Denna gången kanske jag har en chans att se något, då min balkong vetter mot väster!
I kväll är det igen mulet.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
I väntan på julstjärnan! (Hoppas molnigheten har lättat tills dess …)
"This year, the solstice happens to converge with a "great conjunction" that some have christened as an early "Christmas star" because OF its occurrence hear the holiday."
https://www.space.com/great-conjunction-jupiter-saturn-explained?utm_source=notification
Se den unika planetträffen i det lilla klippet!
Eftersom det har varit gråväder hur länge som helst har man börjat tappa hoppet om att få se denna säregna konstellation, men ikväll börjar det klarna äntligen …Få se om en stund. ✨
edit: Nä. 😒 Det mulnade till.
- Redigerat 2020-12-16 17:11 av Magi-cat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grått, grått ….
Som tur är finns youtube.
Det är sååå magiskt!✨
"On Dec. 21, 2020, Jupiter and Saturn will cross paths in the night’s sky and for a brief moment, they will appear to shine together as one body. While planetary conjunctions like this are not everyday events, they also are not particularly rare.
This year’s conjunction is different for at least two reasons. The first is the degree to which the two planets will be aligned. Experts predict that they will appear closer during this conjunction than they have in nearly eight centuries and also brighter.
But the second factor, and the one that has thrust this event into the spotlight, is that it will occur on the winter solstice, just before the Christmas holiday. The timing has led to a speculation whether this could be the same astronomical event that the Bible reports led the wise men to Joseph, Mary and the newly born Jesus – the Star OF Bethlehem.
As a scholar OF early Christian literature writing a book on the three wise men, I argue that the upcoming planetary conjunction is likely not the fabled Star OF Bethlehem. The biblical story OF the star is intended to convey theological rather than historical or astronomical truths."
https://www.space.com/star-of-bethlehem-making-a-comeback-night-sky-analysis?utm_source=notification
Vi som inte lyckades beveka vädrets makter och således missade julstjärnan har nu chansen att se en trippelkonjunktion med Jupiter-Saturnus-Merkurius alldeles vid solnedgången!
Men man måste vara påpasslig, ha fri horisont och gärna kikare! (Och mycket tur.)