Geoengineering räddar jordens klimat?
Ledsen, men nej, jag tror inte på det!
Och jag blir ledsen av att uppleva att Geoengineering som var som en Konspirationsteori för inte så länge sedan och något som inte fanns i verkligheten numera är högs rumsrent och dessutom positivt och ska rädda jorden.
Läs länken nedan!
Att skapa Moln på konstgjord väg eller Moln som reflekterar mer solljus ska bromsa den globala uppvärmningen.
Men riktigt så enkelt är det nu inte när man ger sig ut i obanad och okänd terräng. Det finns, erkänner man, risk för biverkningar som rubbningar i ekosystem och regnmönster. (Och vad har man då vunnit?)
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nya-moln-ska-sanka-jordens-temperatur
Det finns säkert också risk att metoden skulle kunna användas som vapen. Eller underhållning …
Klimatet är en ytterligt viktig fråga och vi måste göra något snabbt, men det får inte bli så att konsumtion och utarmning av jorden fortsätter som förut medan man tar stora risker genom att manipulera Moln! Och vem ska bestämma?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag läste om det för ett tag sedan och kliade mig i huvudet och funderade över just konsekvenserna av ett sådant förfarande.
/Désirée
#1 Håller med att man kliar sig i huvudet. Konsekvenserna vet vi ju inget om men tydligen ser man i alla fall uppenbara risker.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen