Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterrymdenintressantvetenskap
Läst 243 ggr
Magi-cat
5

Sämre sömn vid fullmåne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

image.png

Många upplever att deras sömn bli störd under tiden för fullmåne.

Det är en gammal fråga som diskuterats länge och flera studier har också gjorts.

En studie från 2013, publicerad i Current Biology, visar att det finns viss påverkan. Detta bekräftas av en del andra studier.
Det finns också en studie från Tyskland som visar att det inte stämmer.

Sömnforskaren säger att man så klart blir påverkad och sover sämre om fullmånen gör att det blir ljust i rummet. Har man bra gardiner att dra för borde man sova som vanligt.

Frågan lär komma att diskuteras vidare …

bilder från pixabay.com

https://www.svt.se/nyheter/stammer-det-paverkar-fullmanen-somnen

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2025-10-03 20:55 av Magi-cat
Magi-cat
0

Loris M
1

Jag upplever att jag sover sämre vid fullmåne. Men det är svårt att veta om det är för att jag verkligen blir påverkad av månen eller för att jag tror att jag vet att jag sover sämre då. Men känner många som tycker att de blir påverkade.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

DesK
1

Ett tag trodde jag att jag sov sämre vid fullmåne, men insåg efter ett tag att det är ljuset som stör mig.

/Désirée

Magi-cat
2

Det kanske ligger något i det ändå. 😎🙂🌕

Särskilt män sover sämre vid månsken, enligt en svensk studie. Det gällde nu inte själva fullmånen utan att de sov sämre i den första halvan av måncykeln.

Se klippet, ca 2 min.

https://www.tv4.se/klipp/va/13361677/studie-visar-man-sover-samre-i-mansken-har-ar-forklaringen

En ny studie från Uppsala universitet visar att män sover sämre när det är fullmåne. Sömnforskaren Christian Benedict förklarar hur det går till.
Loris M
3

Kanske det. I natt fick jag inte så mycket sömn och förstod senare att det var fullmåne. 🙂

Magi-cat
3

#5 Många säger att de sover sämre vid fullmåne. Särskilt om man som du noterar det utan att veta om att det är fullmåne blir det ju extra träffsäkert! 🤗🌕

Loris M
2

#6: Ja, för jag hade verkligen ingen aning. 🙂

DesK
2

Jag hade nog fel i mitt antagande, för jag sover dåligt även när jag inte ser ljuset av månen.

/Désirée

Magi-cat
2

Nästan precis kl 18 ikväll är det fullmåne! Hoppas vi kan se den då för alla snömoln som lovas.

Jag sov f.ö. dåligt i natt … 🥱

https://www.kalender-365.se/manen/manens-lagen.html

Månens lägen 2021 & 2022. Här kan du se när det är fullmåne, men också när månen bara syns till hälften eller när det är total månförmörkelse.
Magi-cat
2

Intressant artikel om myter, månen - och sömn!

Kanske ligger det en del i det? Ännu mer förr, när det var mörkt om nätterna utan allt detta artificiella ljus som vi har idag…

"Däremot verkar det finnas en koppling mellan månen och sömnen. En aktuell studie har visat ett samband mellan fullmåne och försämrad sömnkvalitet, till exempel djupsömn, insomningstid och total sömntid. Studien genomfördes under kontrollerade förhållanden, vilket innebar att månljuset i sig kunde uteslutas som orsak. Det har diskuterats att relativ sömnbrist skulle kunna trigga epileptiska anfall och därmed indirekt knyta samman måne och epilepsi. I det förindustriella samhället var det kanske ett rimligt antagande. Låt oss inte glömma att ljuset från en glödlampa på 100 W är sjuttio gånger starkare än fullmånen.
/…/

Månen vandrar sin tysta ban

Månen lyser över oss som den gjort också för våra förfäder. Nuförtiden med betydande konkurrens från städernas ljusföroreningar. Någon direkt påverkan på hälsa och sjukdom har inte gått att styrka vetenskapligt, även om en viss påverkan på sömnen ter sig sannolik. Detta till trots kommer månen att fortsätta fascinera oss. Månen kommer alltfort att lysa för rumlare på väg hem och följa älskande par till porten."

https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2019/03/manen-i-myt-och-medicin/

Månen på natthimlen har fascinerat människan i alla tider. Myter, drömmar, vidskepelser är kopplade till jordens ärrade satellit, som även tillskrivs förmågan att påverka medicinska tillstånd. En nyligen avslutad konstutställning ger anledning att begrunda månens närvaro i banan runt jorden och i våra inre världar. 
Magi-cat
3

Och så är det fullmåne igen. 🌝🌕

Hur är det med sömnen?

Carmarino
2

#11: Sover som jag brukar. Påverkas inte av månen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

🌕🎈

Bo§e
5

#12: Jag påverkas heller inte av månen, men jag har närstående som faktiskt gör det.
Fenomenet går nog inte att avfärda, men mottagligheten verkar vara individuellt varierande….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Magi-cat
4

Jag var just ute och beundrade det vackra månskenet, så det var ett sammanträffande att den här tråden kom upp just nu. 🙂🌕

Månen är inte full, än, men nästan. 7 oktober är det fullmånedags.

Jag känner också personer som faktiskt påverkas av månen. Kanske gör jag det själv också.

Carmarino
2

Vet inte om jag påverkas av månen för övrigt. Det är inte omöjligt, men just sömnen påverkas tack och lov inte. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
5

Det kanske är ett nedärvt urminne från en tid, där ett starkt månsken 1: Gör oss mer sårbara som byten, eller 2: Förbättrar våra egna möjligheter till jakt (eller båda alternativen)…?
Dvs att fullmånen representerar en period, då man bör vara litet mer "på tå", och att det är detta som vi "minns", utan att riktigt förstå bakgrunden.

?🙂

Loris M
4

#17:

Det låter rimligt tycker jag. 🙂

Bo§e
4

#18: Det kan sträcka sig väldigt långt bakåt i tiden.
Våra katter t.ex. var alltid, på ett märkbart sätt, mer "nattaktiva" vid fullmåne, och även när de var hemma på natten, kunde de sitta på fönsterbrädan och outtröttligt spana ut i månskenet….

Magi-cat
3

Kan ligga något i det! 🌕🐱

Magi-cat
2

Torbjörn Åkerstedt om fullmånen och sömnen.

Det är osannolikt, säger han, att fullmånen påverkar oss.

Intressant är att han säger att vissa visar små förändringar i sömnmönstret i fasen innan fullmånen.
Han säger också att män kan vara mer känsliga än kvinnor för det

https://www.gp.se/nyheter/sverige/experten-ratar-hypotes-sa-paverkar-fullmanen-somnen.e5a59ac7-ebbc-4d2f-aa34-1a7eb951927f

Fullmånen får ofta skulden när vi sover dåligt. Men hur påverkar egentligen himlakroppen oss? Torbjörn Åkerstedt, seniorprofessor i klinisk neurovetenskap, reder ut.
Carmarino
2

#21: Har sett en del inlägg på sociala medier där personer sagt något i stil med att "nu är det fullmåne igen och jag mår si och så". Ofta visar det sig att det då är 2-3 dagar kvar till fullmåne, men att månen ser ut att vara full redan några dagar innan.

Magi-cat
2

#22 Vad bra, det kan bekräfta den hypotesen! Jag känner nog lite lika faktiskt …

DesK
2

För min del handlar det endast om ljuset, dvs om jag lyckas mörklägga ordentligt, så sover jag lika bra (eller dåligt) när månen är nästan full, full eller på reträtt.

/Désirée