Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: psykologisamhälle
Läst 635 ggr
Magi-cat
4

"I allmänhetens tjänst"

Jag kan rekommendera boken "I allmänhetens tjänst" skriven av Edward Snowden.

Boken är spännande, välskriven och förstås väldigt intressant.

Vi får följa hans livsbana ända från barndomen när han tidigt blev frälst av datorapparaten hans pappa tog hem. Han satt uppe på nätterna vid datorn och lärde sig allt om den och dess inre liv, och sov på dagarna i skolan. Det gick ju bra det också, tack vare hans intelligens och säkert en portion humor eller två.

Som vuxen hamnade han med sitt datakunnande i underrättelsetjänsten.  Från den tiden finns en del både mörka berättelser och en del lite mer charmfulla, som den om "Frank" …

Tiden gick, 9/11 inträffade och efter det kriget.

Massövervakningssystemen utvecklades till att omfatta allt och alla in i minsta detalj och han var en del i detta.
Det blev ohållbart i längden och på någon punkt i historien bestämmer sig Snowden för att detta måste avslöjas för allmänheten. Det strider mot författningen (han har författningen bredvid sig på sitt skrivbord!) att massövervaka människor och att in till tidens ände spara all information, all datatrafik, precis allt samt att bryta mot privatlivets helgd - att man via övervakning bokstavligen kan titta in i människors hem utan att dessa begått något brott eller är misstänkta för något.

Vi får i boken veta hur det gick till med avslöjandet och hur han strandades i Ryssland, av alla ställen, när hans hemland drog in hans pass …

Jag tror att boken vinner på att läsas på engelska, om man är hemma på det. Det är mycket termer som icke-datanörd kan fastna på, men i sin helhet är boken fängslande, fascinerande, rörande, välskriven, spännande och kan rekommenderas för läsning!

https://www.bokus.com/bok/9789173439756/i-allmanhetens-tjanst/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3

Några citat ur boken, för att inspirera till egen läsning:

"På den tiden insåg jag inte att det var ett tragiskt misstag att föra permanenta register över alla människors liv. (s 9)

"Detta var början på övervakningskapitalismen, och slutet för Internet så som jag hade lärt känna det." (s 10)

"Nästan 3000 personer omkom den 11 september. /…/
Begrunda sedan detta: Över en miljon människor har dödats under loppet av det krig mot terrorn som blev USA:s reaktion." (s. 80)

"Enligt Frank var de första saker som alla sökte på CIA:s interna nätverk utomjordningar och 11 september och det var också därför man enligt Frank aldrig får några meningsfulla sökresultat. Jag slog på dem ändå."

"Bars så ni vet har utomjordingar, så vitt jag kunde se, aldrig kontaktat jorden eller åtmisntone inte varit i kontakt med USA:s underrättelsetjänster." (s. 124)

"Frankensteineffekten" (s 151)

"Vi - jag, ni, ni alla - var alltför lättrogna." (s. 165)

"/…/ den grundläggande regeln för teknisk utveckling: om något kan göras, kommer det förmodligen att göras och har möjligen redan gjorts. Det fanns helt enkelt inget sätt för USA att ha så mycket information om vad kineserna gjorde utan att delvis ha gjort samma sak själv, och jag fick en smygande känsla när jag tittade igenom allt detta Kinamaterial att jag tittade i en spegel och såg en spegelbild av USA. Vad Kina gjorde offentligt mot sina egna medborgare gjorde kanske USA i hemlighet mot världen." (s. 170)

"Ingen domstol, inte ens en hemlig sådan, kunde utfärda individuella tillstånd till övervaknig tillräckligt för att hålla jämna steg,menade man, och dessutom kräver en verkligt global värld en verkligt global underrättelsetjänst." (s. 176 - 177)

"USA:s grundlagar finns inte för att göra de rättsvårdande myndigheternas jobb lättare, utan svårare," (s 193.)

Magi-cat
1

"Efter ett årtionde av massövervakning hade tekniken visat sig vara ett potent vapen, mindre mot terrorn och mer mot friheten själv. Genom att fortsätta dessa program och dessa lögner skyddade USA mycket lite, vann ingenting och förlorade mycket till det inte längre skull finnas så många distinktioner kvar mellan motpolerna 'oss' och 'dom' som introducerades efter 11 september" (s. 201-202)

"Våra data vandrar vitt och brett. Deras vandring har inget slut." (s. 319)

kamera0710
0

Har köpt den, men ännu inte läst den.