Blåblodiga bläckfiskar
Bläckfiskar är väldigt intressanta djur, intelligenta och…annorlunda.
Hur kan de klara av att leva nära havsbotten vid Antarktis där temperaturen går under noll grader?
Svaret ligger antagligen i det blå blodet. Istället för järnhaltigt hemoglobin i erytrocyter som transporterar syret använder de kopparhaltigt haemocyanin som gör blodet blått. Haemocyaninet är löst direkt i blodplasman och de behöver inga erytrocyter.
Haemocyaninet gör dock blodet mer trögflytande, vilket borde vara en nackdel. De har löst problemet tack vare att det kalla polarvattnet innehåller mer syre än varmare vatten då gaser löser sig lättare i kalla än varma vätskor. Dessutom har de lägre syrebehov i kylan.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-klarar-blablodingarna-antarktis-minusgradiga-vatten
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Bläckfiskar är väldigt intelligenta djur. Och ganska lite kända och ännu mindre förstådda.
De har den största hjärnan av alla evertebrater. Inte bara det, vanlig octopus har neuroner, 130 miljoner mot människans 100 miljoner. Men sedan skiljer vi oss åt också, bläckfisken har en del andra lösningar. T.ex. stannar inte neuronerna i hjärnan utan varje arm verkar vara en egen "hjärna", med ett eget "mind".
Bläckfiskar kan också skifta färg och t.o.m. form för att härma ett annat djur. (Färgskiftningen tycks följa samma mönster som hos kameleonten.) Men vad det riktigt är som styr det efterliknande beteendet vet man inte. Det sägs också i artikeln att bläckfisken sannolikt är färgblind. (Sätter frågetecken på det.) MEN de kan ha den märkvärdiga förmågan att se med sin hud!
De använder förmodligen också verktyg.
Och naturligtvis kan de känna smärta!
http://io9.com/5858783/the-growing-evidence-for-octopus-intelligence
Jag har också läst att bläckfiskar kan mentalisera, liksom hundar. Alltså att de kan sätta sig in i hur en annan varelse ser.
Bläckfiskar drömmer också …😴
"När vissa bläckfiskar sover skickas neuroner till deras optiska lob. Det betyder att en cell skickar ett meddelande till hjärnan. Detta leder till att deras celler, som innehåller pigment, blir aktiva.
Det innebär en del bläckfiskar växlar färger och mönster när de sover. Denna färgskiftning fångades på video i dokumentären Octopus: Making Contact på PBS naturkanal."
Undrar vad de drömmer om? 🙂
Drömmer? 😮
Vad kan en bläckfisk drömma om?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland