Om den första månlandningen
Otroligt spännande att se de historiska bilderna när Örnen landade på månen och astronauterna tog sina första steg på månytan - som man inte ens visste skulle hålla för de här eskapaderna, om landaren skulle klara att starta igen, om någonting skulle klaffa som tänkt…Allt detta med en datorkapacitet som inte är i närheten av den som finns idag. Men med sådana matematiker som Katherine Johnson gick det på något vis. Och så en hel del tur.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-gick-den-forsta-manlandningen-till-1969
Mer om rymdhistoriens fantastiska kvinnor:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Space Act kämpar för att Apollo 11-projektets landningsplats på månen ska bevaras.
Det kallas "the One Small Step to Protect Human Heritage in Space Act."
https://www.space.com/congress-protect-apollo-11-landing-site.html?utm_source=notification
Det låter som självklart, tycker jag.
Space Act är troligen inte en organisation utan är snarast en lag med syfte att mörklägga sanningen, på ett likartat sätt som Patriot Act upphävde konstitutionen.
Neil Armstrong sa det i sitt sista Vita Huset-tal: "…one OF truth's protective layers."
I samma tal säger Armstrong också att astronauter är som papegojor, inte särskilt bra på att flyga (men bra på att upprepa)…
Hur kommer det sej att intresset för att bevara "landningsplatsen" först uppenbarar sej nu? Kan det bero på att allt annat förstördes av CIA när Apolloprogrammet var slut. Alla bevis förintades.
Alla ritningar förstördes till Lunarmodulen (månlandaren).
Alla ritningar förstördes till Kommando-Servicemodulen.
Alla ritningar förstördes till Månbilen.
Alla ritningar och handhavandeinstruktioner förstördes till Saturnus 5.
Alla videofilmer i original förstördes för Apollo 8, Apollo 10, Apollo 11, Apollo 12, Apollo 13, Apollo 14, Apollo 15, Apollo 16 och Apollo 17. Det officiella NASA-påståendet är att dessa videofilmer var kristallklara med toppenkvalitet, fast dom gjordes aldrig offentliga utan förstördes år 1980 av "misstag".
Ingen tog några kopior, inte ens för backup.
Alla arkivrum med all telemetri- och sensordata förstördes för Apollo 8, Apollo 10, Apollo 11, Apollo 12, Apollo 13, Apollo 14, Apollo 15, Apollo 16 och Apollo 17 av "misstag" år 1980.
Alla magnettejper markerade "Apollo Mission - Historical Data" förintades.
Så vad finns kvar att bevara till eftervärlden? Schematiska skisser på månlandaren och -bilen? Partiell mikrofilm på ritningar av Saturnus 5?
En TV-studio i Nevadaöknen?
Måste nog hålla med Huygens här, tveksamt om månlandningen ens genomförts (annat än i en filmstudio). Sen kan det nog hända att rymdfärder ägt/äger rum till månen med helt annan teknologi (antigravitationella farkoster), men det är en helt annan historia som vi inte får veta så mycket om. 🤔
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Neil Armstrong om vistelsen i Apollo 11: "The sky is deep black, ehh, when viewed from the Moon, as it is when viewed from sys-lunar space, the space between the Earth and the Moon."
(YT/A C Weisbecker vid 00:47, 2016-02-10, 3 min)
Kontrast med ISS-astronauten Donald Pettit (wiki) och ISS-astronaut Mike Massimino (wiki) som säger: "There is all… There is all the stars there. The cool thing about it, you can see it during the day."
…och dock landade Örnen. 🙂
Jag tror vi dragit det där några gånger redan och kommer sannolikt inte till större samförstånd på ett tag.
.
Bra med bevarandeprojektet. Borde gjorts för länge sedan.
I länken är en bra artikel om varför månlandningen inte är fejk.
Minst 400 000 människor var inblandade i projektet och det är otroligt att en så stor lögn inte avslöjats under så många år.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vi-har-varit-pa-manen-darfor-har-konspirationsteoretikerna-fel
Det finns, enligt mig, flera anledningar till att inse och förstå att Apollo-landningen ägde rum och inte var fejk som en del påstår.
Främst har vi den enorma prestigekampen mellan USA och Sovjet där det gällde att komma först till månen och där inga medel var uteslutna och inga kostnader för höga. Det var en kamp som är svår att förstå idag hur mycket den betydde, men så var det.
Sovjetunionen ledde länge rymdkapplöpningen, medan det inte gick lika bra för USA.
Men så vände turen, och USA lyckades med målet att landa de första människorna på månen.
Det är helt osannolikt att Sovjet inte hade avslöjat ett sådant gigantiskt fusk och firat den nesa för USA ett avslöjande skulle inneburit! För de visste om varandra och varandras förehavanden, tro inte annat.
Mot detta har invänts att USA givetvis hade en motsvarande hållhake på Sovjet, men ingenting kunde ha slagit detta, att avslöja om månlandningen var bluff. Vilken grej att få USA:s hjältegloria på fall!
Sedan dess har mycket skett som vi vet, skiften i forna Sovjet som numera inte är unionen, inte minst.
Tiden har gått och dokument skulle kommit fram som skulle givit en annan bild, det politiska spelet förändras, människor har blivit gamla och lojaliteter byts. Men fortfarande finns det inget som motsäger att månlandningen ägde rum.
Sedan skulle det inte helt förvåna mig om man "bättrat på" hjälterollen lite, eller kanske t.o.m. vissa bilder: De hade trots allt en väldig tur (OCH skicklighet!) som lyckades på den långa resan till månen och tillbaka.
Den andra viktigaste faktorn är alla dessa dedikerade kvinnor och män som arbetade dag och natt med beräkningar och förberedelser för projektet. De gav allt och gjorde allt och de skulle inte ha gjort det för en filminspelning i Nevadaöknen utan att det kom fram.
Var det någon som såg programmet? Jag missade det!
"Var månlandningen en konspiration?
SVT2 Idag 18:30 - 19:25
När Neil Armstrong och Buzz Aldrin tog sina första steg på månens yta i juli 1969 delades världen plötsligt i två läger: de som trodde på att Apollo 11 landat på månen och de som inte trodde på det. Över tid har konspirationsteorierna vuxit sig allt starkare och nya argument läggs ständigt fram. I den här dokumentären återskapas månlandningen för att ställa de olika teorierna mot varandra. Och resultatet leder till att vi förhoppningsvis kan avsluta den här debatten, en gång för alla"
#7: Kan ses på SvtPlay till den 30 juni 2021.
Var månlandningen en konspiration?
Debatten kommer nog fortgå, tyvärr. SVT tillhör i högsta grad Main Stream Media och de är inte direkt kända för att tillhandahålla opartisk information. Jag har bara skummat igenom programmet men det tycks presentera i stort sett en 'standardopinion'. Någon mer påtaglig kritik delges inte.
……………………………………
#8 Vad tror du själv. 🙂
#9: Jag tror inte de landade på månen i slutet av 60-talet, de hade inte adekvat teknik. Vissa scener filmades in i studio, även det en bedrift. Men senare gjordes sannolikt resor till månen med annan teknik; en avknoppning från den tyska forskningen som fortsatte i USA efter andra världskriget. Dvs anti-gravitations-farkoster. Den tekniska utvecklingen har kommit långt sen dess och nu är helt otroliga saker möjliga, dock inte för 'vanligt folk'. Ännu!
……………………………………