Drifters - Ett märkligt fenomen
Ibland när man går på trottoaren eller på annat trångt ställe så kan man hamna bakom en person som går aningen för sakta. När man då, lite smidigt, försöker ta sig förbi så är det som att personen framför "känner av" det. Håller man till höger drar sig personen framför också åt höger, försöker man på vänster sida så 'blockerar' personen även där. Har han/hon ögon i nacken? Är det en slags kontrollmekanism som gör att personen, omedvetet, inte vill bli passerad?
Nu är man ju ibland stressad och tycker sig vilja gå förbi i alla fall. Då händer det kanske att man först "fintar" åt något håll och sedan snabbt smiter förbi på den andra sidan. Men en sådan plötslig manöver kan få personen framför att nästan tappa balansen, så stark tycks "ekolodet" bakåt vara. Fenomenet existerar även på landsvägen, när en bil framför kör lite för långsamt (enligt landsvägens norm). Men när man då drar på för att köra om så - just det, ökar personen farten för att (säkert omedvetet) förhindra omkörningen. Mycket märkligt hur som helst! 😎
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/

#0 Det låter som konfirmeringsbias och känslan av att det händer oftare än väntat är nog ogrundad (och säkert förstärkt av att det är irriterande när det händer).
Människor har inte ögon i nacken, men bilister har det (backspeglar).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#0 Är "drifters" ett etablerat begrepp för något fenomen som det du beskriver?
Jag googlade lite men gav upp för en oerhörd massa länkar om dansband….😃
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2 Nej inte alls, 'drifters' är bara ett begrepp som jag själv har kommit att använda, liksom i brist på bättre. 🙂
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
😀
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Själv är det så sällan detta händer mig så att jag ser det mer som en slump att detta inträffar. Tror det är ett helt naturligt beteende som inträffar omedvetet.
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"