Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettdagens
Läst 1554 ggr
Magi-cat
1

Nyårslöften!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar ni ge nyårslöften? Något om att förändra någonting så kommande år blir ett bättre år? Det är bra med nyårsintentioner, det utmanande är bara att följa upp dem. 🙂

Ordet nyårslöfte är ganska nytt. Första gången det, så vitt känt, förekom är i Aftonbladet 1944. Traditionen med nyårslöften lär komma från USA, och tydligen har självaste Benjamin Franklin någonting med saken att göra, enligt Wikipedia. Goda föresatser är alltid bra.

sv.wikipedia.org/wiki/Ny%C3%A5rsl%C3%B6fte  

Om föresatserna är bra, är det ännu bättre om man håller dem. Några enkla sätt enligt Psykologiguiden:

Att släppa taget om problembeteenden, formulera positiva föresatser och stå ut med bakslag som kommer låter ju kanske bra…

psykologiguiden.se/www/pages/?ID=305

Eller från Medical Daily: Sätt realistiska mål, tala om det för vännerna och, igen, stå ut med bakslag.

www.medicaldaily.com/how-keep-your-new-years-resolution-3-psychological-tips-help-you-meet-your-goals-265920

Lycka till! 👍🏆✨

(bild från publicdomainpictures.net)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
0

Strunta i nyårslöftena och börja med nyårsförlåtelse à la Malin Giolito:

"Det får vara nog nu. Ring ut det gamla och in med något nytt, mer generöst. Låt oss ersätta nyårslöftena med nyårsförlåtelsen. En stund då vi förlåter oss själva (och kanske någon annan) för det som inte blev så bra. Tänk till exempel om en person som tagit itu med sitt missbruk och försökt vittna om fel han gjort, tänk om just han skulle få läsa en dikt om att vi alla har rätt till en ny chans. Ring klocka ring. Hugsvalelse till sargad barm. Försoning in till jordens släkten. Vad fint det skulle kunna bli."

http://dela.dn.se/8pLot0GOoBRScWxXh4AC8sIGMAhO-5v3Ltbt0A_nwNCxHtf0OadnQvi0WEpvg7-01AsF4COPbAfTnX_qHPD52g?fbclid=IwAR2w13HgW3dW-x8OfsK4wCaPn030N2rZZJHpQ7UVL3-mvn57ab53ToGzA4c

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
1

Mitt nyårslöfte är att jag inte har nåt nyårslöfte😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"