Vår komplexa Vintergata
Vintergatan, vår hemgalax, spiralgalaxen med hundratals miljoner stjärnor där vår sol är en liten stjärna i utkanten, visar sig mer komplex än man tidigare trott….Ju mer man lär sig och ju mer teleskopen utvecklas, desto mer oväntade upptäckter gör man…✨
Vintergatans centrum är hittills ganska outforskat eftersom det döljs av stoftmoln. Man hade trott att där fanns gamla stjärnor och mycket tunga grundämnen.
Men så är det inte, visar det sig nu, utan i centrum finns det fullt av unga variabla stjärnor!
Vintergatans centrum är också som en stav, snarare än en sfär. Mitt i "staven" finns ett svart hål och runt det rör sig en skiva med unga stjärnor!
Visst är det häftigt! Vår bild av galaxen blir förändrad, den är mer komplex än man anat och det blir mycket för astronomerna att undersöka åren fram över!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Har man sett något liknade hos våra grannar?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#1 Nepp, verkar vara helt nytt.
ojoj, så…stort….det är, universum…
Se rörelserna i den lilla videon. ca 4 min.🤦♂️
"They plotted each galaxies movement and location in space, and learned that the Milky Way galaxy is part OF one massive system that covers a number OF other galaxies, stated to as a super cluster. "
http://www.physics-astronomy.com/2014/12/scientists-made-amazing-discovery-by.html#.WovIzqjOWUk
Kosmos , är häpnadsväckande.
Tänka sig det finns fler stjärnor där ute än alla samlade sandkorn på jorden;
alla korn i öknar och på havstränder och så.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland