Mystiskt moln över Europa
För en kort tid sedan rapporterades om ett Moln av radioaktivitet över Europa. Ursprunget var och är väl fortfarande (?) okänt, men antas komma från en kärnkraftsolycka i Ryssland.
På bilden ser vi utbredningen av Ruthenium 106.
Molnet har sedan lättat.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"Russian authorities have confirmed reports OF a spike in radioactivity in the air over the Ural Mountains.
The Russian Meteorological Service said it recorded the release OF Ruthenium-106 in the southern Urals in late September and classified it as “extremely high contamination”."
"Environmental pressure group Greenpeace said it would petition the Russian Prosecutor General’s office to investigate “a possible concealment OF a radiation accident” and check whether public health was sufficiently protected."
Inte en kärnkraftsolycka, utan troligen något som hänt vid hantering av använt kärnreaktorbränsle, eller möjligen vårdinrättning där radioaktiva mediciner används.
Någon fara för människor föreligger inte.
"Miljöorganisationen Greenpeace uppmanar det ryska statliga kärnkraftsbolaget Rosatom att utreda utsläppet grundligt och publicera information om det som skett i Majak.
Enligt Greenpeace bör åklagare undersöka ett eventuellt döljande av en olycka."
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/21/ryssland-bekraftar-mycket-hoga-utslapp-av-radioaktivt-amne