Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 5623 ggr
Magi-cat
2016-08-06 12:02

Tunguska-händelsen

(Till sajtens lexikon 😎)

Den 30 juni år 1908 skedde en enorm explosion i Tunguska-området i Sibirien. 

Ögonvittnesskildringar berättade om en eldsvans från skyn, ett öronbedövande muller, själva jorden skälvde och hettan var så stark att man inte stod ut med den.

Mängder med stoft drevs upp i atmosfären och omskrevs i svensk media som de vita nätterna.
"Natten till den 1 juli var himlen så ljus mellan klockan 11 och 12 på kvällen att man kunde läsa en tidning mitt i natten i stadens parker. Man kunde till och med se sin egen skugga[6] och det gick att fotografera utan problem. Fenomenet hade även varit synligt på kontinenten och på Brittiska öarna" (wikipedia)

Den s.k. Tunguska-händelsen är inte helt förklarad, men det anses av de flesta att det sannolikt rörde sig om en himlakropp (asteroid eller komet) som i hög hastighet krockade med jorden. 
Det var i så fall det största kända meteoritnedslaget under de senaste 100 000 åren i jordens historia.

Man beräknar att meteoriten haft en diameter på mellan 60 och 1200 m. Drygt 2000 m2 mark ödelades vid explosionen där sprängkraften uppskattas till den hos 40 megaton trotyl.

Effekter av händelsen är bl.a. att biomassan ökat och genetiska studier visar att mutationerna ökat.

Händelsen är verkligen extraordinär och har givit upphov till också en del andra hypoteser som:

- ett exploderande gasmoln
- kollision med ett svart hål (hypotesen framlagd 1973 av fysikerna Albert A. Jackson och Michael P. Ryan
- en UFO-krasch

t.o.m. har tydligen N. Tesla pekats ut som på något sätt ansvarig….

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunguska-h%C3%A4ndelsen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-08-06 12:02
#1

Undrar hur det gått med analysen av stenarna? (Från 2013)

Området är glesbefolkat och svårtillgängligt och inga rymdstenar har återfunnits, förrän - eventuellt - nu. (eller egentligen vid en expedition 1988)

Tre möjliga rymdstenar kan vara intressanta. Explosionen borde inte ha genererat tillräckligt mycket värme för att smält jordisk sten, men dessa stenar är smälta.

http://www.livescience.com/29258-first-tunguska-meteorites.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-06 20:50
#2

#0 "Det var i så fall det största kända meteoritnedslaget under de senaste 100 000 åren i jordens historia."

Det var dock inget egentligt nedslag utan en detonation i atmosfären. 

En superbolid kallas det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bolid

Ett känt exempel från ett par år sedan är Chelyabinsk-meteoriten: 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteoritnedslaget_i_Ryssland_2013
Inte lika kraftfullt som Tunguska, men ändå i samma storleksordning som de lägre uppskattningarna för den. 

Hade Tunguska hänt lite senare skulle vi vetat mer exakt, men det var nog bra att smällen inte hände under kalla kriget… 😐

Magi-cat
2016-08-06 21:00
#3

#2 Jag är inte säker men tror det kallas "nedslag" även om själva detonationen sker ovanför markytan.

"Bolid" är ett begrepp av senare slag och jag tror inte det användes vid tiden för Tunguska-händelsen.

I wiki-länken kallas det "himlakropp" (och teorin om en komet låter sannolik.)

Hade Tunguska hänt lite senare skulle vi vetat mer exakt, men det var nog bra att smällen inte hände under kalla kriget

Verkligen, vilka komplikationer det hade kunnat bli! 😮

Men även då gick tankarna till något krigiskt:

"Först trodde folk att det var starten på ett nytt rysk-japanskt krig (se Port Arthur)." (wiki)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-06 21:14
#4

#3 "Jag är inte säker men tror det kallas "nedslag" även om själva detonationen sker ovanför markytan."

Ja, det stämmer. Därför jag skrev "inget egentligt nedslag". Men det förklarar varför det är svårt att hitta rester av den: Det är inte säkert att någon del av den nådde marken.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-08-06 21:44
#6

Lite mer om Tunguska-incidenten 100 år efteråt, om Kuliks expedition 1927 och varför man inte hittar någon krater:

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2008/30jun_tunguska/

"Explosionen skulle helt ha kunnat utplåna ett land som Nederländerna eller Schweiz. I efterhand kan man konstatera att explosionen över tajgan i Tunguska är den enda gång i historisk tid som jorden har kolliderat med en verkligt storskalig främmande himlakropp."

http://www.svd.se/mysteriet-med-den-sibiriska-stjarnsmallen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-08-06 21:50
#7

Antimateria-teorin har vi också:

"En annan teori gick ut på att eldklotet över Tunguska orsakats av en meteorit bestående av så kallad antimateria, som skulle ha förintats spårlöst genom sammanstötningen med jorden. Frågan är dock bara hur en dylik antimeteorit kunnat överleva färden genom atmosfären utan att förintas på vägen, då meteoritens antimateria och atmosfärens vanliga materia genast borde ha förintat varandra."

"Och än frågar man sig förstås: kommer det att hända igen?"

Säkert. Men det kan dröja.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-06 22:50
#8

#6 "Explosionen skulle helt ha kunnat utplåna ett land som Nederländerna eller Schweiz."

Det där vill jag ha lite siffror på innan jag tror på. 

Energin från detonationen var någonstans mellan en tiondel och hälften av den största atombomben som detonerats.

JonasDuregard
2016-08-06 22:59
#9

#7 Det skulle få vara en ganska liten antimateriakomet då. Mindre än ett kilo definitivt. 

Och så det där med att det troligtvis inte finns några antimateriakometeri vår galax.

Magi-cat
2016-08-07 08:11
#10

#8 Går det att få fram så i efterhand?

Jag har bara bläddrat lite och uppgifterna skiljer sig åt. T.ex:

"lika kraftig som tusen Hiroshimabomber "

"about 185 Hiroshima bombs"

Antar att man då (i påståendet om tänkta effekter på ett europeiskt land) utgår ifrån ögonvittnesskildringar om enorm hetta samt:

"Vad Kulik fann i själva katastrofområdet var en 70 kilometer lång oval platå där tajgan helt hade skövlats över ett område på drygt 2 000 km2. Träden låg utspridda på marken i ett stjärnmönster, pekande i riktning bort från en plats som måste ha varit centrum för explosionen."

#9 Det skulle få vara en ganska liten antimateriakomet då

Jo. 🙂 Tacksamt nog. Fast det behövs väl i så fall inte någon stor för att förorsaka stor effekt? Men det skulle, som sagt, hänt redan vid inträdet i atmosfären.

.

Och så teorin om ett litet svart hål också:

" 1973 publicerade två amerikanska fysiker en artikel där de hävdade att Tunguska-händelsen kan ha orsakats av ett svart hål i miniatyr som på sin bana genom universum råkat passera rakt genom (!) jorden. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-07 08:15
#11

Från engelska Wikipedia:

"The 15 megaton (Mt) derived estimate is an energy about 1,000 times greater than that of the atomic bomb OF Hiroshima and Nagasaki" rel="noopener noreferrer" target="_blank">dropped on Hiroshima, Japan; roughly equal to that OF the United States' Castle Bravo (15.2 Mt) ground-based thermonuclear test detonation on 1 March 1954; and about one-third that OF the Soviet Union's later Tsar Bomba (at 50 Mt the largest nuclear weapon ever detonated).[9]

It is estimated that the Tunguska explosion knocked down some 80 million trees over an area OF 2,150 square kilometres (830 sq mi), and that the shock wave from the blast would have measured 5.0 on the Richter magnitude scale. An explosion OF this magnitude would be capable OF destroying a largemetropolitan area,[10] but due to the remoteness OF the location, no fatalities were documented. "

(Jag ser att de använder begreppet superbolid. Jag tror att det inte slagit igenom lika mycket i Sverige och blivit allmänt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-07 08:20
#12

Ögonvittnesskildring, Kulik:

"The spectacle that confronted Kulik as he stood on a ridge overlooking the devastated area was overwhelming. To the explorers' surprise, no crater was to be found. There was instead around ground zero a vast zone (8 kilometres [5.0 mi] across) OF trees scorched and devoid OF branches, but standing upright. The trees farther away had been partly scorched and knocked down in a direction away from the centre. Much later, in the 1960s, it was established that the zone OF levelled forest occupied an area OF some 2,150 square kilometres (830 sq mi), its shape resembling a gigantic spread-eagled butterfly with a "wingspan" OF 70 kilometres (43 mi) and a "body length" OF 55 kilometres (34 mi).[20] Upon closer examination, Kulik located holes that he erroneously concluded were meteorite holes; he did not have the means at that time to excavate the holes."

Det måste varit fruktansvärt och helt overkligt att se. Verkligen en bedrift av Kulik med expedition att ta sig till detta svårtillgängliga område och dokumentera. Han lär ha blivit närmast "besatt" av Tunguska efter detta. Inte så konstigt, något så enormt och helt unikt i mänskligt historiskt perspektiv. Samt svårförklarat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-07 11:44
#13

#10 "Jag har bara bläddrat lite och uppgifterna skiljer sig åt. T.ex:

"lika kraftig som tusen Hiroshimabomber ""

Det där bygger på ett viktat genomsnitt av flera uppskattningar som lägger smällen run 15 Mt, som är strax under en tredjedel av den kraftfullaste atombomben som detonerats. 

Nya beräkningar (2007) pekar mot att det snarare handlade om 3-5 Mt.
https://share.sandia.gov/news/resources/releases/2007/asteroid.html

"Vad Kulik fann i själva katastrofområdet var en 70 kilometer lång oval platå där tajgan helt hade skövlats över ett område på drygt 2 000 km2. "

Det är dock bara ett par procent av Nederländernas yta. Så påståendet om att det skulle ödelägga hela landet får vi nog betrakta som vederlagda. 

Enda reservationen jag kan tänka mig är att hen menar att den hypotetiskt skulle detonera på en lägre höjd för ökad förstörelse, men det skulle nog inte leda till så dramatiska förändringar. 

Skulle man sprida energin från explosionen jämnt över hela landet skulle det kanske ödeläggas, men så fungerar ju inte explosioner.

Annons:
Magi-cat
2016-08-07 11:57
#14

Ur eng wiki:

An explosion of this magnitude would be capable ofdestroying a largemetropolitan area


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-07 12:06
#15

Sedan beror ödeläggelsen och effekten förstås även av andra faktorer än himlakroppens storlek: 

" Simulations show that the material OF an incoming asteroid is compressed by the increasing resistance OF Earth’s atmosphere. As it penetrates deeper, the more and more resistant atmospheric wall causes it to explode as an airburst that precipitates the downward flow OF heated gas.
Because OF the additional energy transported toward the surface by the fireball, what scientists had thought to be an explosion between 10 and 20 megatons was more likely only three to five megatons. The physical size OF the asteroid, says Boslough, depends upon its speed and whether it is porous or nonporous, icy or waterless, and other material characteristics."
Intressant. Numera kan man göra datorsimuleringar. Det underlättar.

Slutsatsen blir att det "behövs" mycket mindre omfångsrika himlakroppar på fel ställe från vår synpunkt sett för att orsaka skador som i Tunguska.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-23 08:20
#16

Lång intressant artikel om Tunguska-händelsen och de teorier som följt i dess spår:

http://www.bbc.com/earth/story/20160706-in-siberia-in-1908-a-huge-explosion-came-out-of-nowhere?ocid=fbert


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-24 10:40
#17

Italienska forskare har under ett decennium hävdat att det visserligen skedde en detonation över marken, men att en bit av rymdstenen (eller en andra sten åtskild från den) slog ned 8 km ifrån epicentrum och bildade sjön Lake Cheko.

Vad som talar för den teorin är att sjön inte ska ha funnits med på kartor från före 1908. Den är dessutom djupare än andra sjöar i trakten.

Seismiska undersökningar av sjöbotten talar också för att den är högst ett sekel gammal. Vad som gör det hela ännu bättre är att det verkar finnas ett solitt föremål i mitten av sjön, vilket skulle kunna vara en bit av rymdstenen.

Ryska forskare har dock kommit fram till andra slutsatser, bl.a. att sjön är minst 280 år gammal.

http://www.iflscience.com/space/tunguska-event-1908-leave-hidden-impact-crater/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: