Kan man tala med djur?
edit 2022-07-03 Hittade denna gamla tråd och tar upp den, eftersom djurprat kommit på tal igen.
Tar bort gammal info om ett föredrag ….
Tar bort en del inaktuella kommentarer och länkar och svar på dem.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2022-07-03 09:38 av Magi-cat
Det går alldeles utmärkt och det fungerar även på distans. Min syster hade upprepade telefonsamtal med ett medium som kunde läsa djurs tankar och hon fick mycket hjälp med sina katter. Allt som mediet sa stämde senare överens med veterinärens undersökningar.
Djur har ju också känslor och dom har ju även tankar och dessa signaler och frekvenser som djuren sänder ut kan vissa snappa upp. Själv kan jag inte detta….men å andra sidan så har jag inte direkt försökt heller
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Visst kan tala med djur. Dock tror jag inte att man kan få fram speciellt avancerad information. Jag tror till exempel inte att man lära en hund alfabetet eller att en hund vill ändra namn från "Loppan" till "Zizi" med Z:[
Om just detta fall kan jag (i egenskap av hundägare) tycka att det mest rimliga hunden skulle snacka om, var att den blivit bortförd från sin familj och runtsläppad hela dagen till en massa skumma tanter. Hundar är ju flockdjur och vill enligt min erfarenhet inte gärna skiljas från sin familj. Att ingen av tanterna nämner detta, är för mig en tydlig signal att detta är bluff.
#3 Tack för länken, den var inväntad! 

sådan information som du nämner är inte det ringaste intressant, inte för hunden inte för hundens människa.
Men det finns så mycket mer. I exemplen ovan verkar det finnas en hel del mer av utbyte mellan djur och människa. Med ditt exempel blir det som att djuren pratar om att byta namn, alltså bluffar kommunikatören. Likadant som exemplen när medierna pratar om "byta gardiner", alltså bluffar de..
Om en annan djurkommunikatör, Emelie Cajsdotter, som skrivit den helt underbara boken "Zander och tiden". Kan rekommenderas.
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f1eef8dd3b4fd27f100511b-zander-och-tiden-boktips
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f3e32b588f472453e00ee0c-djuren-och-deras-syn-pa-doden
Jag har bra kontakt med min hund iallafall. Det behövs inga ord alls.
Men däremot har hon själv hittat på ett teckenspråk för FLUGA.
Hon hatar nämligen flugor och tycker att dom ska jagas till döds. Dödsstöten utgörs av att hon "duttar" ihjäl dom med nosen.
Men har märkt att när hon vill tala om för mig att en fluga finns i närheten, så tittar hon på mig och sen "nafsar" (eller låtsas nafsa sig i rumpan som om hon hade en fluga där) hon sig på rumpan. Det är tecknet för fluga alltså 
#6 smart vovve! 
Och smart du som fattat hennes språk! 

3 håller helt med dig, sen märkte jag i detta klipp/länk att de säger typsiska drag för hundar. Är man orolig nervös så smittar sånt av sig på sin hund, har man då en hund som är rätt vanlig vara mer lätt att få nervös så blir dom mycket orliga rastlösa osv. Jag ser bara bluff rätt igenom dessa som klippet visar. Sen tror jag på att många kan prata/läsa av djur men det är många som bluffar sig igenom för att få klirr i kassan.
Jag tror att det är med detta som med allt annat det finns efterfrågan på. Vissa har en förmåga, och andra inte. Men eftersom det finns en efterfrågan på det så dyker det upp folk som utnyttjar detta.
Jag är säker på att det har fungerat likadant vad gäller de flesta efterfrågade yrkena genom tiderna. För att ta ett lite förenklat exempel:
Märkesgrejer är på vissa ställen väldigt efterfrågade. Vissa människor påstår att det är märkesgrejer de säljer, och kopiorna är så väl gjorda att det är svårt att se skillnad, men bluff är det ändå. Men detta betyder inte att alla som säljer märkeskläder egentligen säljer kopior.
Det är en bristande logik. "De flesta män jag känner slåss alltid på fyllan, därför slåss alla män på fyllan". Tills den dagen jag har träffat alla män på fyllan, eller besökt varenda märkesaffär, eller träffat alla som påstår sig prata med djur så kan jag inte säga att alla inom kategorin är precis likadana bara för att majoriteten jag träffat hittills är sådana.
Det är en slutsats man drar, men vad är det som säger att just den slutsatsen är korrekt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
dagens humor
(Tack Staffan på ifokus)
Alla djur har språk. alla djur har känslor. Alla djur tänker. Det är inget som människan är ensam om.
Det här med språket är det intressantaste i detta ämne. Alla arter har ett tydligt språk människan pratar mest med ord men tex. katter använder sig mer av kroppsspråk. Att utveckla dessa språk har tagit många tusentals år. Det är invecklade språk och det är fungerande språk som används av samtliga atrer ett för varje art. Det är inte så jättesvårt att lära sig kommunicera över artgränserna jag känner mig väldigt säker på hästska, kattska, marsvinska och en hel del andra djurspråk. Man kan prata med djur ja. Självklart.
MEN då är frågan varför skulle det då när spåken är så välutvecklade ens vara möjligt att vissa skulle kunna kommunicera genom… ja vad kan det vara telepati? Nej det är helt mot evolutionen. Enligt mig är detta "djurpratande" den värsta sortens lurendrejeri. Att utnyttja lednsa djurägare som har problem med sina djur och lura av dem pengar är helt förfärligt både för att de lurar av dem pengr men också för att det ger en skev bild av våra medarter. Som djurägare och djurvän får detta mig att må illa. Jag är riktigt arg på sånt här… SKÄMMES!
Se länken i #3
Nä kunde inte släppa detta…
Om detta mot förmodan skulle vara sant skulle ni i så fall vilja befinna er i samma rum som dessa personer som säger sig kunna tala telepatiskt med djur? Jag tycker iallafall att det skkulle vara obehagligt att inte få ha sina tankar i fred. Jag skulle inte vilja umgås med en person som ka skåda in i mitt sinne. För om det här skulle vara sant kan ju dessa personer även läsa av människors tankar. Kan de göra det med så skilda arter som hästar, katter, hundar och undulater finns det ingen chans i världen att människor skulle vara exkluderade. Vi är alla djur och vi är mer lika än många människor vill erkänna.
Jag skulle också tycka det var sjukt obehagligt om nån kunde läsa mina tankar. Vad som försegår inne mitt huvud vill jag inte att nån "tanketjuv" ska hålla på och stöka runt med :)
Dock finns det mig veterligen ingen evidens som stöder att telepati fungerar på vare människor eller djur så det är nog lugnt. Dessutom om nu djuren skulle ha någon slags telepatisk förmåga, så borde ju vi människor också ha det.
Jag menar ur ett evolutionärt perspektiv så vore ju en sådan förmåga hur grym som helst och därför vore det väldigt märkligt om vi skulle glömma bort den under evolutionens lopp, medans den skulle stanna kvar hos övriga djur. Tänk till exempel på fördelarna för våra urfäder om de hade kunnat kordinera sin jakt telepatiskt istället för tal och tecken. Det vore ju typ som att ha en inbyggd radio i huvudet. Dessutom skulle de då också kunna "lyssna av" var djuren gömde sig genom att läsa deras tankar. Helt galet mycket mer effektivt än att hålla på och smyga runt i skogen i flera timmar :)
Jag kom förresten att tänka på en sak när du skrev undulater… Jag undrar vilka typer av djur såna här kommunikatörer påstår sig kunna prata med egentligen? Är det alla djur, dvs även insekter, fiskar, kräftdjur, bakterier mm? "Djurkommunikatörerna" kanske ligger och har värsta samtalen med sina sängkvalster och husspindlar innan de går och lägger sig?
#14 Joppo: Jag skulle också tycka det var sjukt obehagligt om nån kunde läsa mina tankar. Vad som försegår inne mitt huvud vill jag inte att nån "tanketjuv" ska hålla på och stöka runt med :)
Fanns det en liten oro där, att det kunde vara på riktigt? 

Alltså, vi ska inte komplicera någonting i onödan. Jag tror ju att det här med telepatisk förmåga är en reminiscens från svunna tider. Och, bara för att lugna den som tror att man läser av någon annans huvud som om man läser en dataskärm, nej det tror jag inte fungerar så.
Joppo:Jag menar ur ett evolutionärt perspektiv så vore ju en sådan förmåga hur grym som helst och därför vore det väldigt märkligt om vi skulle glömma bort den under evolutionens lopp, medans den skulle stanna kvar hos övriga djur
Jag tror att förfäderna hade en liknande förmåga som djuren har kvar. Mycket riktigt var det av fördel evolutionärt att ha en aning om var stammedlemmarna befann sig, var djuret/bytet gömde sig (som i sin tur förstås försökte mörka sin utsändning), risker och fördelar.
När människan utvecklades (eller vad man ska kalla det) tillbakabildades den här förmågan till förmån för andra förmågor. Den kognitiva, den sociala, framloben med överväganden, impulskontroll, förmågan att trycka ned känslor för att få en fördel längre fram osv. Allt har ett pris. En av kostnaderna för vår fantastiska nutidshjärna var kanske att vi förlorade kontakten med detta ursprungliga, naturliga. Samt att vi fick något att dölja: egendom.
En del människor återförvärvar den här förmågan att läsa djurens språk, mer eller mindre framgångsrikt. Kanske gör vi det mer än vi tror och fler än vi tror. Men vi vet inte att det är det vi gör, när vi bara vet något om kisse eller hunden. Eller bara vet något våra närmaste upplevt eller känner. Men vi tänker inte i termer av telapati för vi är så vana vid det. Och det är ju så det är: naturligt.
Vill passa på att puffa för boken "Vi som förstår djurens språk" av Temple Grandin. Hon är autist, helt underbar att läsa och lyssna till! (finns klipp på YT) Hon säger ungefär att autister tänker och ser bilder som djuren. Därför har hon utvecklat en förmåga, inte till telepati kanske, men att förstå djuren, hur de ser, hur de tänker.
En annan bok (flera böcker) som jag vill rekommendera är Henry Blake: "Tala med hästar"
http://www.hippson.se/artikelarkivet/recension/bocker/tala-med-hastar.htm
Helt underbar, rolig och lärorik av en äkta engelsk hästkarl!
Han forskade om hästarna språk. Det var ett bra tag sedan jag läste böckerna nu, men han identifierade ett antal olika språkljud hästarna använde, från "Var tusan är min frukost?" till "Kom inte hit, jag är rädd" (kommer inte ihåg exakt) och liknande.
Förutom det uttalade språket hade hästarna även ESP att använda sig av, ExtraSensoryPerception. Blake gjorde egen forskning på det och fick intressanta resultat. En del hästar hade han lättare att uppfatta, andra svårare. (precis som i "vanlig" kommunikation människor emellan!
)
Sedan fanns det även telepati, överförda tankar. Det var svårare än ESP och inte lika vanligt, enligt Blake.
Andra bra böcker är; Amelia Kinkade: Hur man talar med djuren och får svar
Arthur Myers: Kommunicera med djur
Pehr Trollsveden och Cassandra Eason m.fl. har också skrivit läsvärda böcker om ämnet.
#13 # 14
För det första tror jag inte en djurolkare orkar vara uppkopplad hela tiden…kan man något är det inte så speciellt så jag tror inte det har intresse av att snoka…palla ;) Och vem har förresten så intressanta tankar som skiljer sig från någon annans.. samtidigt finns det spärrar för vad vi ska få veta, det finns skydd…Ja jag tror man kan få kontakt med vilket medvetande som helst..även med träd och blommor 
**#15 Magi-Cat
Fanns det en liten oro där, att det kunde vara på riktigt?**
Nä :) Inte alls. Det var mest en allmän fundering. Tycker inte du att det vore obehagligt om vem som helst skulle kunna rota runt i din hjärna? I min hjärna så ploppar "1984" när jag tänker på det. Tänk också på hur det vore om man bodde i en förtryckarstat som då skulle ha tankepoliser som gick runt och lyssnade av folk…
Jag tror att förfäderna hade en liknande förmåga som djuren har kvar. Mycket riktigt var det av fördel evolutionärt att ha en aning om var stammedlemmarna befann sig, var djuret/bytet gömde sig (som i sin tur förstås försökte mörka sin utsändning), risker och fördelar.
Det jag tycker är konstigt med denna teori är att det verkar osannolikt att en sådan förmåga skulle återbildas. Möjligtvis vore det logiskt om förmågan var väldigt energikrävande eller platskrävande i kroppen, men om nu de övriga djuren påstås använda sig av den verkar detta inte vara fallet.
Har du förresten nån koll vilka djurtyper som såna här djurkommunikatörer påstår sig kunna "koppla upp" sig mot? Är det bara däggdjur det gäller eller gäller det även andra djurgrupper?
**#17 Astell
För det första tror jag inte en djurolkare orkar vara uppkopplad hela tiden…kan man något är det inte så speciellt så jag tror inte det har intresse av att snoka…palla ;)**
Menar du att om någon hade denna förmåga så skulle de inte använda den för att snoka? Det tycker jag verkar väldigt osannolikt :) Om det är något de flesta människor gillar så är det väl att snoka runt och vara allmänt nyfikna :)
#15 Jag förstår inte vad du menar med "förmåga som djuren har kvar"? Jag hoppas att du inte på allvar tror att djur kommunicerar med varandra med telepati och skickar bilder till varandra? Djur har språk precis som djurarten människa bara det att de flesta arter inte använder ljudspråk/talspråk som vi gör. Blickar, svansryckningar, tandhackningar och pip you name it det är också språk effektiva språk som utvecklats under lång tid för varje art. Prtecis som som #14 nämner hade det varit väldigt mycket mer effektivt att kommunicera telepatiskt så att påstå att djur gör det faller på sin egen rimlighet när man studerar djur. De skylle i så fall bara behöva sitta bevid varandra för att tala de behövde ingen svans att vifta med eller stämband att bröla med men så är det ju inte de talar med ljud och kroppsspråk precis som vi.
Att påstå att människan tagit en annan evolutionär väg än andra arter och med självklarhet hävbda att människan är den enda art som gjort det är också enligt mig en obehaglig ståndpunkt. Människor fungerar i grunden på samma sätt som andra däggdjursarter. Kan inte människan kommunicera telepatiskt så kan inte andra det heller. Att särställa människan är ett misstag.
#19 Att särställa människan är ett misstag.
Där är jag fullständigt enig med dig. Jag förstår inte hur du kan utläsa det du gör ur det jag skrev. Jag försöker resonera kring fenomenet djurkommunikation och jag påstår inte att människan på något sätt skulle ha en överhöghet över eller vara mer högstående än djuren eller något sådant. (som jag uttolkar att du fått det till eftersom du skriver "obehaglig".)
Om människan fungerar som andra däggdjurarter så måste de också ha ett språk och tala med varandra el? Och visst får vi in andras tankar… mitt sjätte sinne börjar fungera bättre och bättre och mångas med mitt…Jag har en kompis som är duktig på att tala med djuren och även få in de som lämnat denna världen…hon har talat om saker som hon omöjligtvis kan veta…
Joppo
Ja på en nivå gillar människan att snoka men när hon inser att det hon gör vänder tillbaka till henne själv då tror jag hon aktar sig..det är också så att, som jag skrev innan, vi har ett skydd annars skulle det bli kaos…
#18 Joppo:
Nä :) Inte alls. Det var mest en allmän fundering. Tycker inte du att det vore obehagligt om vem som helst skulle kunna rota runt i din hjärna? I min hjärna så ploppar "1984" när jag tänker på det. Tänk också på hur det vore om man bodde i en förtryckarstat som då skulle ha tankepoliser som gick runt och lyssnade av folk…
Tyckte bara det var fint att du alls reflekterade över möjligheten. :-)
Sedan tror jag 1984 är ett helt annat kapitel i en helt annan "bok". Det behövs "sanningsserum" då, vet du…Nej jag har inte ens tänkt i de banorna. Jag tror inte alls det är samma sak, inte som att man skulle kunna läsa tankar som man läser på bildskärmen, så går det inte till.
Har du förresten nån koll vilka djurtyper som såna här djurkommunikatörer påstår sig kunna "koppla upp" sig mot? Är det bara däggdjur det gäller eller gäller det även andra djurgrupper?
De allra flesta tar sig an husdjuren och inget mer. Jag tror inte du kan ringa upp någon och få hjälp med sängkvalstren.;-)
Dock har jag läst i en del av böckerna i ämnet att en del "pratat" med bin som satt sin boning på olämpligt ställe och förmått dem att flytta på sig…..Även andra insekter.
En särställning har Emelie Cajsdotter. (Hon med "Zander och tiden2) Hon verkar kunna koppla upp sig mot allt….hela naturen. Hon har antagligen en särskilt kraftfull "server"…
Om det är något de flesta människor gillar så är det väl att snoka runt och vara allmänt nyfikna :)
Kan så vara! ;-) Har faktiskt aldrig hört frågan tas upp. Och jag tror som sagt inte det fungerar så. Du kommer även i fortsättningen att få ha dina tankar ifred.
Jag är själv mycket mån om mina tankar och delar inte heller ut dem hur som helst…;-)
alltså: detta verkar vara ett ämne som berör och även upprör. Jag tycker vi försöker skilja på vad vi tycker om djurkommunikatörer och huruvida de luras eller inte å ena sidan
och å andra sidan huruvida telepati är möjlig.
Jag vill påminna om att detta är en sajt där man får spekulera fritt, även bland ämnen, tankar och idéer som inte inkluderar vetenskaplig praxis.
#12 godisgrisen: Enligt mig är detta "djurpratande" den värsta sortens lurendrejeri.
Det är din åsikt och den får du ha ifred :-)
Du menar alltså att kommunikation med djur (telepatiskt, ESP osv är omöjlig, punkt slut)
Därför blir det för mig en något ologisk tankevurpa när du lite senare i #13 skriver:
Om detta mot förmodan skulle vara sant skulle ni i så fall vilja befinna er i samma rum som dessa personer som säger sig kunna tala telepatiskt med djur? Jag tycker iallafall att det skkulle vara obehagligt att inte få ha sina tankar i fred. Jag skulle inte vilja umgås med en person som ka skåda in i mitt sinne. För om det här skulle vara sant kan ju dessa personer även läsa av människors tankar. Kan de göra det med så skilda arter som hästar, katter, hundar och undulater finns det ingen chans i världen att människor skulle vara exkluderade. Vi är alla djur och vi är mer lika än många människor vill erkänna.
Vänta nu?? Var det lurendrejeri och helt omöjligt? I så fall finns det ju ingen som helst anledning att spilla energi på att tycka "det vore obehagligt"?
De två sakerna har inte med varandra att göra egentligen.
Skilj på: Är fenomenet möjligt över huvud taget? OM så är fallet kan man diskutera runt hur det i så fall skulle yttra sig.
Är djurkommunikation lurendrejeri? I så fall förutsätter man att fenomenet inte finns och behöver inte oroa sig för eventuella följder.
Angående djurkommunikatörer och lurendrejeri:
Många säger rakt av att "de" luras, det är inte vetenskapligt bevisat, allt som inte är vetenskapligt bevisat är per automatik bluff och båg (en del vill förbjuda allt sådant, för säkerhets skull) och således förkastligt (ända tills motsatsen bevisas och myntet vänder andra sidan till, men det är en annan historia) medier är bluff och andevärlden blahablaha.
Ok. Alla får ha sina åsikter ifred, även de som hyllar dess Helighet Vetenskapen. (som onekligen har sina poänger.)
Men för att komma någonstans tycker jag personligen att man kan vara öppen för fenomen som existerar och åtminstone för egen del vara nyfiken och undersöka dem närmare, om man vill. Vill man inte är det ju fritt fram att låta bli.
Lurendrejeri:
Om någon uttalad bedragare vill komma på ett sätt att håva in lättförtjänta pengar tror jag inte den sitter så här och tänker: "Hmmmm hur ska jag få in så mycket pengar jag bara kan utan att göra något….hhmm…jo, jag vet, jag blir djurpratare!"
Nä. Så mycket pengar är det INTE i branschen och en som inte får några resultat får heller inga referenser och snart inga fler kunder. De gallrar ut sig själva.
Den som får bra resultat får ett gott rykte om sig och får fler kunder. (Men om allt är lurendrejeri är å andra sidan inte bra resultat möjliga. Trots det finns det många nöjda djurägare. Läs #0)
Jag tror det finns många urusla djurtolkare, men att de inte gör det de gör för att de vill luras utan för de har ett brinnande intresse men inte når ända fram. Fler vill än kan. Naturligtvis borde de inte ta betalt om resultat uteblir. Men återigen, om djurprat inte är möjligt är ingen god kommunikation möjlig.
Prova själva, förresten.
#24 Jag tror du missar vad jag la betoningen på. Jag ville bara belysa att om det går att prata telepatiskt med djur så är det självklart att det borde gå med arten människa också. Och nej jag är inte det minsta orolig jag tror verkligen inte på detta över huvud taget. :-)
#25 Ja precis så tror jag att det går till. Kanske inte att folk vill tjäna massor av pengar men de kanske vill ha ett jobb eller känna sig speciella och behövda. Det är plättlätt att hitta på saker och de som hittar på bäst är de som håller i många år och får kunder. De tjänar nog pengar också.
Bara så ni vet så kan jag tycka att vissa övernaturliga fenomen vara charmigt intressanta men just detta får mig bara att bli arg. Jag tycker verkligen att det är att förringa våra medvarelser och det har jag noll tolerans på. Jag vet också hur viktiga husdjur kan bli flör sina ägare och att förtvivlade djurägare kan ta till vad som helst för att göra sina djur lyckliga igen. Det är lätt att tjäna pengar på desperata människors behov.
Förringa våra medvarelser..jag förstår inte??..tvärtom tycker jag att man tar dem på allvar och ser dem…
Är det inte så att de flesta tar till vad som helst i en desperat situation? Gillar inte att ni som inte "tror" oftast pratar om alla stackars offer…jäkla tjat…bara ett argument för att försöka tysta…för mig finns inga offer, det är att förringa vår egen kraft!!
#26 Bara så ni vet så kan jag tycka att vissa övernaturliga fenomen vara charmigt intressanta men just detta får mig bara att bli arg. Jag tycker verkligen att det är att förringa våra medvarelser och det har jag noll tolerans på.
Jag märker det, att du blir arg. 
Vad du har för tycke och tro - ja det rör mig inte i ryggen.
Men vill man diskutera ÄVEN sådant som hör till det icke-fullt-förklarade då ska man kunna göra det på ett härför avsett forum, t.ex. detta. Och jag förstår inte din ilska.
Nu ska jag säga en sak till: INGET vore mig mer fjärran än att förringa våra medvarelser på jorden, djur eller människor. Jag förstår inte hur du kan få ut något sådant i det jag skrivit. Om du gör det får jag ta mig en allvarlig funderare på hur jag uttrycker mig och väga varje ord på guldvåg i fortsättningen.
För att vara extra tydlig: Nej, man ska inte förringa några medvarelser.
Nej, man ska inte göra om djur till människor eller fjanta till dem som om de vore människor. Husdjuren är djur och DET är vad de ska vara.
Det är lätt att tjäna pengar på desperata människors behov.
Då är vi där igen, pengarna. Egentligen är kärnfrågan om det finns djurkommunikation eller inte. Gör den inte det så är det ju lika förkastligt om man inte tar betalt?
Naturligtvis finns det avarter och helt kassa djurkommunikatörer. Det är tråkigt. Men jag anser att det även finns skickliga djurkommunikatörer som tillför något till djuren och dess människa.
Och detta med dessa arma desperata människor - många som söker djurpratare är faktiskt inte det minsta desperata, de vill se om det funkar eller ser det som en kul och intressant grej.
edit: instämmer med Astell att det där att förringa människor …
#26 godisgrisen:
Ber om ursäkt om det var jag som lät arg nu.
Det var inte meningen i så fall.
Detta med djuren ligger mig så väldigt varmt om hjärtat, som jag förstår att det gör för dig också, att jag blir lite överengagerad.
Vi drar olika slutsatser, helt enkelt, fast vi båda värnar om djuren.
Alla behövs.
Jag har en vän som är djurtolkare och vi har pratat med mina djur massor av gånger…och jag har inte betalt ett öre!! samtidigt har detta inte förändrat min syn och kontakt utan mina djur är de de ska vara…jag försöker inte förmänskliga dem…alltså.. det finns bra grejer inom detta området också men det får aldrig komma fram utan det handlar mest om dessa stackars offer…trist 

Magi-cat
Jag tycker att dina teorier i #15 är intressanta. Men jag ifrågasätter om du verkligen har förankrat dessa med den egentliga evolutionsteorin?
Om du verkligen tror på den teori du för fram så borde du gå vidare och förankra den med den riktiga forskningen. Seriöst.
Innan du (eller någon annan) gjort detta är nog det här med telepati något vi tyvärr får förkasta till vår fantasi och vår utopiska värld.
#31 vad jag borde och inte borde, det kan diskuteras, Klass :-)
Jag förde inte fram någon teori, vilket du säkert vet, utan några tankar runt ett fenomen.
Du har själv vid ett flertal tillfällen påpekat att den här sajten heter Oförklarade fenomen. Här har du ett exempel på ett sådant: djurkommunikation och/eller telepati.
Förkasta på du. Godnatt!
#29 Nej jag är inte arg på dig. Varför skulle jag vara det? Du resonerar väldigt trevligt och behärskat… men jag håller inte med dig. ;-)
Nej jag har varit arg på detta i åratal. Därför att jag så tydligt kan se vetenskapliga bevis mot att det inte fungerar men ändå envisas folk att hålla på med det. Frustrerande. Dessutom fortsätter jag envist att hävda att det är ett tråkigt sätt att se på våra medvarelser. Man måste ta deras kommunikation på allvar (jag menar vanlig kommunikation med kroppspråk och ljud). Man måste respektera varje art och förstå hur de fungerar och låta dem vara det de är. Inte lägga på dem ett mäskligt sätt att resonera… det blir bara löjligt och ovärdigt mot djuret.
Klass..evolutionsteorin..ja bara en teori bland alla andra teorier…ingen vet säkert hur allt har uppstått…är det då fel att vara nyfiken på allt som sker, ha ett öppet sinne spec när det sker saker som vi inte riktigt kan förklara? Förstår inte riktigt varför detta upprör er så mycket?
Detta med telepati…det är ju lätt att känna in folk, de som står mig nära vet jag oftast hur det kommer att göra i en spec situation, hur den o den känner men inte direkt att den tänker si och så nu.. är väl det vanligaste att vi kan åstadkomma…och tur är väl det, lite integritet ska väl finnas :)

> "vad jag borde och inte borde, det kan diskuteras, Klass :-)"
Ja, bra - det är diskutera jag försöker göra.
> "Jag förde inte fram någon teori, vilket du säkert vet, utan några tankar runt ett fenomen."
OK, jag förstår (det såg i alla fall ut som en teori). Men om du vill ha substans i dina tankar så är ett tips att du tar dessa med någon biolog eller evolutionsteoretiker.
> "Du har själv vid ett flertal tillfällen påpekat att den här sajten heter Oförklarade fenomen. Här har du ett exempel på ett sådant: djurkommunikation och/eller telepati."
Menar du att "djurkommunikation" verkligen förekommer på ett sätt som handlar om någon slags telepati och är ett oförklarat "fenomen"?
Jag menar att om något ska kallas för ett oförklarat fenomen så borde det väl åtminstone vara ett sådant.
Att prata med djur på ett telepatiskt sätt är lika lite ett fenomen som vad andeprat är (d.v.s. inte bevisat förekommande) och dessutom lika förklarat.

Att du kallar evolutionsteorin "en teori bland alla andra teorier" visar med all (o)önskvärd tydlighet att du inte har förstått vad en vetenskaplig teori innebär. Är du lika osäker på gravitationsteorin?
Att du sedan skriver "ingen vet säkert hur allt har uppstått" visar detta ännu mer. Läs gärna på om vad evolutionsteori är och vad abiogenesis är.
> "Förstår inte riktigt varför detta upprör er så mycket?"
Vilka är "er" och varför tror du att någon är upprörd?
Okej..har kollat lite på abiogenesis, intressant tack :) går man på djupet med forskning här i den fysiska världen kan jag tro att sådant här hittas…men frågan kvarstår…vad är vårt medvetande? hittade denna artikel www.epochtimes.se/articles/2007/10/03/13230.html
De här som endast tror på en fysisk värld…
Vi försöker håll oss till djurkommunikation, eftersom tråden handlar om det :-)
Innan ni publicerar bilder, läs: http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f74762288f4725d3d006798-upphovsrattslagen?discussions-1
Bilder som man inte har tillstånd till att publicera, kommer, tyvärr, att raderas.
Har du istället en länk till bilden, Joppo? Eller källa?
Jadu… Det tänkte jag inte på
Jag hittade den här: http://tumblrpigeon.tumblr.com/post/29595931154/evolution-could-so-easily-be-disproved-if-just-a
Om denna information duger vet nog du bättre än jag. Annars kan du ändra till skriven text istället:
"Evolution could be so easily disproved if just a single fossil turned up in the wrong date order. Evolution has passed this test with flying colours."
Richard Dawkins
finfint, tack!
Ska titta på det.
Jag är ärligt talat inte bra på det där heller vad som "duger" eller inte, i strikt mening är det inte mycket, tyvärr, i praktiken bara det man bett om lov till (och det gör man ju inte) eller från dela-med-sig-sajter och de brukar inte vara så intressanta….. Man skulle önska att det var mer fritt att dela bilder, bara de inte används fel…..
Kommer ihåg ett program som gick på svt på julaftnarna med en amerikansk kvinna som kunde kommunicera med djuren. Kommer inte ihåg vad hon hette men det fanns inget tvivel om att hon verkligen kunde tala med djuren och de med henne.
Kunde inte hitta det, men, det finns gott om djurkommunikatörer nuförtiden. En del är kanske bluff men andra är det inte.
http://www.youtube.com/results?search_query=Animal+Communicator&page=1
Ja, det går att tala med djur. Om inte bara via tanken, så förstår de så mycket mer än vad vi tror.
Dock krävs det övning och åter övning 
Sajtvärd på Övernaturligt
Gissar att det är Samantha Currey du menar…mkt skicklig kvinna :)
#44 Det stämmer.
Kommer inte upp något när jag googlar henne. Konstigt. Provat olika stavningar.
Bara minns att efternamnet lät som curry…men även Samantha dök upp i huvet när jag skulle skriva.. men jag visste inte stavningen
..
Intressant hur en av hästarna berättade att den inte alls hade vilat när den var på ett tidigare ställe trots att det var uppgjort så.
Skötaren kollade upp det och det visade sig stämma.
Inget tvivel om att vissa personer kan tala med de flesta djur.
Kommer ihåg att det var alla möjliga djur i programmet.
Jag har det på video….men ingen videoapparat.
Vad som också är talande är den kärlek Samantha har till djuren.
Ytterligare en pusselbit som bekräftar att vi här har ett äkta exempel på en djurkommunikatör.
På tal om djurkommunikatörer så gick det nyligen en dokumentär på TV om en sk. horse whisperer. Han använde sig inte av några övernaturliga krafter, utan var bara sjukt bra på att läsa av deras kroppsspråk.
Gubben i fråga heter Buck Brannaman och dokumentären hette kort och gott "Buck" och gick Svt. Här är en kort trailer om programmet: http://www.svtplay.se/klipp/251127/klipp-buck. Det verkar tyvärr inte ligga kvar på SVT Play, men det kanske går att hitta nån annanstans. Klart sevärt var det iaf.
Är väl inte egentligen så mycket telepati som att känna av..det gör vi varje dag. Plockar upp andras kämslor.
Visst kan man prata med djuren..bara dom inte gav dom mänskliga känslor så vore det ok. Djuren har inte samma känslor som oss för vi är dom enda djur som har såna känslor..

Självklart kan man kommunicera med djur, men inte genom telepati och/eller ord. Att prata med en, låt oss ta hund för enkelhetens skull, med ord är som att prata ett helt främmande språk för hunden. Den fattar absolut ingenting. Det den uppfattar är HUR man säger någonting och med vilken känsla.
Sitter man och studerar en flock hundar (tre hundar och du har en flock) ser man rätt tydligt hur de kommunicerar. Försöker man sedan använda deras kroppspråk brukar det fungera rätt bra.
Har man djur, vilket jag haft jämt, lär man sig, genom deras kroppspråk, vad de vill. De förstår också vad du vill om du använder deras språk och inte en massa ovidkommande ord.
Man lär sig se, genom deras kroppspråk, nu är jag glad, nu ärjag utråkad, nu känner jag mig nervös, nur är jag arg, hungrig, nödig, låt mig vara ifred, jag vill leka, nu förstår jag ingenting, jag förstår, nu mår jag bra, nu mår jag dåligt osv osv. Det är liksom inga problem.
En skicklig "djurkomminikatör" är en människa som lärt sig djurs sätt att kommunicera, alltså hur de kommunicerar med varandra, och kan på så vis dra olika slutsatser om hur djuret mår.
Att påstå att man kan "prata" med djur och få fram en massa ovidkommande åsikter hos djuret är bara ett effektivt (tydligen) sätt att tjäna pengar.
"Lots OF people talk to animals.
not very many listen though,
that's the problem"
B. Hoff
ett lite relaterat, men fint, citat som jag hittade idag…..
Hahaha ja man får passa sig 
#58 Deras otrohetsaffärer bryr jag mig inte om. Jag menade att den här historien är ännu en beskrivning av hur vanisinnigt märkligt det kan bli när folk får gför sig att anlita djurpratare. Det är ju rent löjligt att påstå att hästen "säger" detta!
#61 jaså var det så du menade? 

Nåja, han åkte dit i alla fall - tack vare hästen….
"Nåja, han åkte dit i alla fall"
Frågan är dock om han är skyldig. Det enda beviset som nämns är att gubben luktat Diorparfym(förutom då hästens sk"vittnesmål"). Det är ett ganska svagt bevis tycker jag.
#63 ajdå, det har du rätt i.
Dock får man väl anta att det låg lite mer i hela historien än vad som framgår i det något tunna tidningsreportaget. Frun hade tydligen misstänkt gubben länge…
Det var nog ett fall av skvallerhäst. Han hade nog aldrig räknat med att hitta någon som kunde tala med hästen på riktigt.
En alternativ version av förloppet skulle kunna vara att mannen blev trött på sin frus anklagelser och lämnade henne. Att hon använde en häst som vittne var kanske droppen som fick bägaren att rinna över. Ni kan ju själv tänka er hur det skulla vara om er partner hävdade att ert husdjur berättat en massa skvaller… Knasigt värre liksom.
På tal om skvallrande djur, så kan jag osökt att tänka på ordet skvallertacka. Kan det vara så att ett kvinnligt får varit inblandat i en liknande historia, och på så sätt gett upphov till ordet?
#66 ett gott exempel på kreativt tänkande!
…..det finns mer att säga om djurpratande….
Läs t.ex. #0 igen, om Maria Hodges som är utbildad djurpsykolog, bl.a. hos Caesar Milan, som arbetar med stressade polishundar och tydligen gör mycket gott för djuren.
Caesar ja. Han, om man ska döma av programmen, har en sällsynt förmåga att snabbt uppfatta djurens kroppspråk, deras "energy" och ge dem vad de behöver. Jag tycker om när han säger "It's all about the energy" - det spelar ingen roll om man är lång, stark, kort eller handikappad - det är "the energy" man utstrålar som djuren uppfattar och reagerar efter. Och Caesar tramsar inte bort djuren. Hundar ska vara hundar, inte bortklemade keldjur eller utspökade accessoarer.
Observera att han säger ingenting om övernaturligt. (Det gör inte jag heller) Men jag tror Caesar har ganska mycket insikter som han inte gör något väsen av. Hur som helst, hans hundskola verkar fungera.
Jag tror också att detta med djurkommunikation är en kombination av att utläsa kroppsspråk (och det är mycket bra! Det borde alla lära sig!), Intuition, förmåga att avläsa känslor (ESP) - och telepati.
Inte för ett ögonblick tror jag att hästen säger att han är orolig för att matte ska skilja sig. Det vet inte hästen något om, har ingen relation till sådant. Men djurprataren tolkar det hästen förmedlar till det som är relevant för hennes språkbruk och begreppsvärld.
Ungefär som en utsändning som tolkas i en server som skickas till mottagaren. Det kan bli en hel del vajsing på vägen eftersom sändare och mottagare inte är helt kompatibla.
Likaså kan man tänka sig att djurprataren läser av, inte bara djuret, utan dess människa, ungefär som en medial person läser av.
Allt kan vara en kombination. Det viktiga är om resultatet blir bra .
Jag tror också att det är helt naturligt att vi "känner av". Vi gör det ofta, fast vi inte vet att det är det vi gör. Ibland kommer också de där tillfällena av ren telepati, fast de kan vara mer eller mindre sällsynta…..
Hade min vän djurtolkaren här i går, hon tar ju även in från andra sidan…jag pratade mest med min far och han sa grejer min vän inte kan veta bl a så pratade han om vår bilresa från Israel hem till Sverige efter 1 år FN-tjänst och detaljer kring det… detta var 1974…vi pratade länge om allt möjligt med honom och till sist frågade jag katterna om de var mkt störda av att hunden jagar dem… det tyckte de ibland då de blir överraskade av honom.. hunden vill ha mer mental träning så han inte blir så rastlös och jagar katterna… det blev mest snack kring den mentala träningen…
Om nu inte är möjligt enl vissa..var kommer informationen ifrån som stämmer in exakt?? Kompisen har jag känt sen -97… jag har kanske nämnt att vi åkte bil hem från Israel men det är inget som hon skulle komma på just i det läget eftersom jag inte pratat om det på mkt länge isf och hon kan inte veta detaljerna som kommer fram…det kom även fram andra detaljer som jag själv inte reflekterat över under samtalets gång..så det kan ännu mindre veta?? :)
#69 Om hon hört dig nämna resan tidigare så är det väl inte alltför långsökt att tänka sig att det ploppar upp därför. Det låter som en speciell händelse som hon skulle kunna ha lagt på minnet.
Hur la hon fram det? Sa hon yttryckligen: "Nu pratar han om hemfärden från Israel 1974 efter att han slutat sin FN-tjänst." eller var det mer svävande typ "Din pappa pratar nu om en viktig resa som ni gjorde tillsammans för länge sen."? Kan det vara så att du själv fyllde i informationen om hennes uttalande var mer som mening nummer två?
Har din kompis funderat på att utvärda sin djursnackarförmåga vetenskapligt? Den borde fungera alldeles utmärkt att testa. Till exempel skulle man kunna göra ett test där hon frågar djuret om vilken familjemedlem som denne nyligen vistades i samma rum som. Om familjen innehåller fyra personer borde man statistiskt gissa rätt var fjärde gång(förutsatt att testet är väldesignat och tillräckligt blindat). Om hon lyckas prestera betydligt bättre än dessa 25% efter att ha gjort tillräckligt mång tester så skulle det tyda på att hon har en förmåga.
#69 vad intressant, Astell!
Kul, hon verkar vara duktig!
#70 Joppo…Informationen kom så snabbt så att jag tror inte hon hann tänka sig för innan vad hon skulle säga..det bara flödade på..jag såg på henne att hon pratade som att hon inte visste i nuläget om resan…Hon pratade om en lång resa vi gjort och hur jag hade sett ut och hur jag suttit under färden..jag har inte berättat för någon hur jag såg ut just då eftersom det inte var viktigt..jag fyllde inte i informationen utan hon flödade på i snacket och då visste jag vilken resa hon talade om för den var så tydlig…vi hade pratat om en massa annat under kvällen så det var inte planerat heller att hon skulle koppla upp sig…vi är så vana och gör ingen affär av det…det tar några sekunder sen är hon igång och då hinner ingen egen tanke att komma emellan…
Nu är det så att oftast djurtolkning inte fungerar efter våra mallar..vi vill gärna ha det logiskt förklarat för att kunna tro på det men det är ju bortom logiken…så jag vet inte om det skulle funka att testa på det viset…det hade varit intressant att prova det men hon har flyttat och var här bara på besök och kommer att flytta ännu längre bort snart, tillbaka till Danmark…
#71 Ja Magi-cat, hon förvånade mig 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
lite OT kanske, men den här söta kissen var nog hund i sitt tidigare liv :-)
Hahaha..ja det kan man säga…flämtar t o m tungan 
Skönt att den stängde munnen där på slutet…man började ju att undra
#16: Visst har hästar många språkljud och ännu fler kroppsspråkliga uttryck. Dem lär sig varje rimligt känslig hästmänniska snabbt, i synnerhet hos den eller de hästar man umgås nära med. En uppmärksam och tränad iakttagare kan förstå mycket av vad även en obekant häst säger. Det samma gäller andra djurarter - även spindlar, fiskar och liknande.
Men det har inte ett smack med telepati att göra.
Jag trodde min häst när hon berättade att hon hade hovledsinflammation. Men jag trodde inte på djurkommunikatören som berättade att min häst sagt att hon stegrade och kastade på ensamma uteritter därför att hon ville lära mig att förstå att jag borde byta partner …
#80 haha, nej, jag förstår dig om du har de erfarenheterna av djurpratare. Det finns olika.
Ser att du hänvisar till #16. Henry Blake var tidigt ute med att försöka experimentera vidare med det här fenomenet. (kan rekommenderas) Och jag tror ju att det finns och att det är vanligare än man tror.
Att Samantha Khury och en del andra har telepatisk kontakt med djuren råder det ingen som helst tvekan om !!!
#82: Du glömde det mycket viktiga tillägget "för mig" (som i Att Samantha Khury och en del andra har telepatisk kontakt med djuren råder det för mig ingen som helst tvekan om !!!).
För det är uppenbart att det råder tvekan på ganska många håll
. Att du finner beläggen övertygande gör dem inte till universell sanning.
De som tvekar kan ju roa sig med det….be my guest !
Att uppgifter som djuren berättar senare bekräftas talar för sig själv.
#84: Tack, tack! Jag tvivlar vidare tills jag sett några belägg som inte kan förklaras med fysiska tecken hos djur eller godtrogenhet hos människor.
Eftersom djurkommunikation kommit på tal igen, aktualiserar jag denna tråd.
Passar då på att berätta att en "djurpratare" pratat/läst en del av mina djur och jag blev mäkta imponerad. Vi satt i en husvagn. Jag hade inte träffat djurprataren innan. Mitt djur berättade bl a att vi också hade ett "hjulhus". Djurprataren förstod inte alls vad djuret menade men jag berättade att vi också hade en husvagn. Jag tyckte det var häftigt med ett eget påhittat ord! Det var massor av saker som stämde och jag fick även reda på att han hade borelia och vi åkte till veterinären som tog prov och det stämde också.
Vill bara tillägga att jag är skeptisk mot många i den andliga branschen och vet att alla har kommit olika långt och alla har vi dåliga dagar då man får fel resultat.
#87 Hjulhus, vilket bra ord! :-)
Tack för din berättelse!🐱
Visst är det ett bra ord! 😃
#87 Det är alltid roligast att läsa folks egna erfarenheter.
Tack.
#87 Ibland blir det så klockrent!! Kändes fint att läsa 🙂
Ja häftigt!! 🙂
Ja, denna djurpratare är extremt duktig, tycker jag. Mitt djur nämnde också att han var irriterad för att flaggorna utanför fönstret störde hans utsikt. Flaggor??? Vi har inga flaggor men däremot markiser som fladdrar längst ner… (Han skällde på oss när vi hissade ner dem.) 🙂
Var det någon som var på föredraget i #0?👋 (sorry om jag ev missat, har inte läst exakt alla ord i denna låååååånga tråd😇)
A MUST SEE!!!Hittade denna på FB..helt fantastisk..en kvinna kommunicerar med en svart leopard…
Vacker film jag har ståpäls än……mkt berörande❤️
Ja en sån film får mig att inte tappa tron på livet ❤️
#95 Fulla dokumentären finns här: http://www.cultureunplugged.com/documentary/watch-online/play/11936/The-Animal-Communicator
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ja det är den! Vad bra att du hittade den på youtube…
Ska testa på de 3 rådjur som jag har i min omgivning här 🙂
Ser att ni redan lagt in den om Diablo, hade tänkt göra det annars för den bara måste ses <3
Ja visst är den underbar, jag kunde inte sluta gråta och är också så tacksam att det finns människor som har förmågor som dessa.
Men hallå det är något jag inte riktigt förstår här. Jag tittar på filmen och ser en person som uppenbart har känsla för djur och kan förstå djur. Hon är duktig på att läsa deras kroppsspråk och kan tolka deras sinnesstämningar. Jag vet m,ånga människor som levt med djur i sina liv som kan detta och som har förmåga att förstå djur. Människor som vet att djur kan tänka, känna och se när de komunicerar med oss m'änniskor. Långt ifrån alla människor kan det men det är inte unikt jag antar att jag är en som kan det. Djuröga kallas det eller koöga det innebär att man kan läsa sina djur genom att studera och umgås med dem. Det handlar också om att se om de är sjuka mm. Uppenbart är hon Anna i filmen en som har detta men det handlar inte om telepatisk förmåga det handlar inte om hokus pokus utan om att öppna sitt sinne och ta in vad man ser. Man kan träna upp det alla kan säkert inte men det är inte omöjligt att lära sig.
Jag ser inget konstigt eller övernaturligt i detta. Jag ser en duktig djurmänniska som förstår djur. Det här har mer med kontakt och förståelse för våra medarter än något annat. Jag blir inte förvånad eller ens berörd när jag ser filmen bara irriterad över att det antas att det finns något "övernaturligt" bakom det hela. De som försöker skinna folk med djurpratande leker en helt annan lek det är bara lurendrejeri. Detta är inget hokos pokus alls så som hon komunicerar med djuren i filmen umgås jag med mina djur också det är inte konstigare än så. Det finns inget extra ordinärt fantastiskt i detta.
Du pratar ungefär som killen som Spirit bor hos…han ser djuren som du gör men om du tittar på honom så blev han förändrad och lärde sig att kommunicera djuren på ett helt annat sätt…

#95 Den var faktiskt riktigt bra
Det jag själv har kommit i kontakt med eller hört om andras upplevelser då de anlitat en djurkommunikatör har inte imponerat.
Med det sagt så tror jag att telepati kan fungera (främst kanske mellan utpräglade flockdjur där förmågan skulle kunna ge en vinst evolutionärt) tack vare resultatet av några egna experiment. Jag har dock aldrig lyckats "höra" något svar utan bara sett resultatet i beteende hos djuret.
#103 Jag anser bara att vi ska se på djur med respekt. Förstå att de har tankar och förmåga att komunicera med oss för det har de absolut. Att påstå att det sker telepatiskt är att se ned på andra arter det gör mig arg på riktigt. Ingenstanns påstås det att det finns människor som läser andra människor telepatiskt varför inte? Varför ska det gå med andra arter? Jag anser det är att bygga en klyfta mellan människan och andra djur det anser jag förkastligt. Allt det här telepatipratet är att förminska djuren jag anser att man ska göra tvärtom. Se filmen en gång till med mina ögon. Det finns en viktig nyansskillnad att lägga märke till där. Att förstå djur och kunna komunicera med dem eller att utnyttja djur och påstå att man kan komunicera med dem telepatiskt.
Han med lejonen är en duktig djurmänniska men jag tror han hade kommit på kant med den svarte leoparden. Det kan lätt låsa sig om ett djur är stressat. Nu hade han bott där ett tag och en annan människa klev in och började jobba med honom när han lugnat sig. Då släppte han in henne. Konstigare än så tror jag inte att det är. Sen kan man klippa filmen som man vill för att få fram det budskap som känns mest spännande och säljande.😉
Djur ska respekteras för det de är. De är tänkande kännande varelser de finns inte till för oss människor. De är precis som oss inget annat. De här teorierna förminskar djur. Är inte säker på att de i filmen anser det men de som gjort filmen har gett den lite av den prägeln. Trist.
Kan bara tillägga att den här filmen inte på något ätt bevisar att telepatisk kommunikation existerar. Andra filmer jag sett har däremot bevisat motstsen.😉Måste nog se det med egna ögon för att tro på det. Filmer kan man klippa ihop hur som helst. De personer jag personligen pratat med som varit i kontakt med "djurpratare" Har absolut INTE varit imponerade.
Varför ska de inte finnas till för oss människor? Jag tycker inte att detta förminskar djuren…de kommer ju självmant och sätter sig bredvid henne..fåglarna, fiskarna och babianerna därför hon når deras medvetanden…jag förstår dig inte?
Jag har tillit till att djurskötaren talar sanning med sin upplevelse av Spirits förvandling..han var ju rejält skeptisk från början…
# 107 Hum… anser du att djuren finns till för oss människor? I så fall förstår jag att du inte förstår vad jag vill säga.
Har sett många filmer med babianer i sydafrika som rör sig runt människor utan rädsla så det var inte unikt alls. Har själv varit i Afrika om mött babianer de är inte rädda för oss. Ser inget unikt i de bilderna. Vilda fåglar som kommer nära finns lite varstanns de bilderna bevisar inte heller något.
"I do not see air, therefor it cannot exist."
Det är stor skillnad att säga att det absolut är omöjligt och säga att man inte tror på det. JAG har blivit tilltalad av ett djur, JAG vet att det går. Men de som inte vill tro på det respekterar jag. Men jag gillar inte då folk säger att det är båg och hokus pokus. Säg istället att ni inte tror på det.
Det är bara det att det finns så många studier i etologi som bevisar att djur komunicerar med kroppsspråk och läten och att därför telepatisk kommunikation i så fall borde ha konkurrerat ut kroppsspråket om det existerat.
Detta är så knasigt att jag faktiskt tar mig friheten att påstå att det är lur och hokus pokus trots att jag oftast inte brukar vara så kategorisk. Om jag får bevisat att människor kan läsa av andra människors alla tankar telepatiskt kan jag börja fundera på att se på detta på ett annat sätt. Så länge det är "bara" djur som det påstås att man kan kommuncera telepatiskt med anser jag att detta är en stor bluff och inget annat. Vi är alla djur och alla teorier där människan är den enda art som skjiljs från resten av arterna anser jag vara fel ute.
Det är klart man kan kommunnicera med djur det gör man ju hela tiden då man umgås med dem. Ibland känns det hur tydligt som helst vad de vill säga det kan kännas som man ser bilder eller nästan hör vad de vill. Men det är bara ett tätt umgänge och samspel inte mer än det fast det är stort nog.
#111 Vi ser det på olika sätt helt enkelt, och ingen lär kunna - eller behöva - övertyga den andre.
Ett så tätt samspel med djuren att man känner hur tydligt som helst vad de vill säga är inte illa det heller. 🙂
Ja därför ser jag dig som djurskötaren..han trodde likadant som du men ändrade sig då han kom i kontakt med Anna…och så är babianerna i Sydafrika inte alls i kontakt med människorna på samma sätt som hon är…
Min koppling med djuren är djupare än många andras. Osäkra okända hundar litar direkt på mig. Jag känner hundars sinnesstämningar och jag kan med kunskap räkna ut vad som är på väg att ske innan det händer pga dessa sinnesstämningar. Till exempel kan jag avbryta ett bråk innan de ens morrar åt varandra.
Jag kan ställa mig framför tjuren och valla honom och veta exakt när jag kan gå närmare, hur mycket tryck jag kan ge och när jag ska backa. Detta är enbart av känsla och jag kan undvika att han blir arg på mig. Tjurar är ju som känt väldigt farliga om de anfaller. Jag har bara varit runt kossor ett år nu och detta kom naturligt för mig redan första veckan. Vi hade kor på skolan men jag var inte med de alls, gick en annan linje så var bara ett fåtal veckor och inte tillräckligt för att lära sig kons kroppsspråk. Känner fortfarande att jag inte kan kossans kroppsspråk ärligt talat.
Men då hunden talade till mig var det helt annorlunda än någon annan upplevelse jag haft. Jag hörde ord i mitt huvud som inte var mina egna tankar. Jag har även fått bilder i mitt huvud av andar under tiden jag vuxit upp så det är nog väldigt närarelaterat. Och för att försäkra mig vid ett tillfälle gjorde jag en utredning för schitzofreni och liknande och det har jag inte. Jag har livlig fantasi men detta är annorlunda det med.
Det är min sida av detta iallafall.
Jag kunde tala med min katt men han dog
För evigt med Gaia
#115 Beklagar att din katt dog. 🌺🐱
#115 🌺
Cahira, vilken underbar förmåga du har! Älskar såna berättelser :)
Jag har också upplevt att mina katter berättat för mig både med ord, bilder och känslor. Den sista katten jag hade visade sin sorg oerhört mycket så jag började själv att gråta. I början hade han också en bekymmersrynka mellan ögonen men det försvann med tiden av all kärlek han fick hos oss :)
En annan katt "skvallrade" på mina barn att de inte var helt snälla med honom . Och det kom så plöstligt för jag hade blivit arg för han rev barnen hela tiden, och jag röt till att nu får du baske mig sluta med det. Sedan stormar jag iväg mot dörren och får plöstligt i huvudet höra att de retade honom och inte lyssnade på hans varningssignaler och om de slutade med det skulle han även sluta rivas. Jag tvärstannade och vänder mig om och där står katten och stirrar stint på mig. Jag blev alldeles tagen och går och sätter mig. Sedan går jag in till barnen och frågade varför de inte var snälla mot katten då vi hade pratat om den här saken förut? Och barnen ser helt häpna och skyldiga ut och lovar att de skulle bätta sig. Vilket de även gjorde och efter det rev han aldrig något av barnen.
Så för mig är det helt klart att de kan kommunicera, det är nog svårare för oss att lyssna på dem
#116 #117 Tack
För evigt med Gaia
Kul att höra era berättelser!! 🐱
Instämmer! 🐱
Djuren förstår så mycket mer än vi ofta tror…
#118 Precis lika "apropå ingenting" hörde jag det med, blev liksom avbruten mitt i allt! Och Blev precis lika paff! Kul att du delar med dig! 🌺
Jag kom att tänka på en föreläsning jag var på i detta ämne en gång förresten! Hon sa att hjärnan är som en walkie talkie. Man kan bara prata en åt gången och människan är alldeles för upptagen med att tänka konstant för att låta linjen vara öppen för motkommunikation.
Tack detsamma Cahira :)
Det var en mycket bra liknelse som jag instämmer i, och känner tyvärr även igen mig själv i det… :P
#124 Är nog mänskligt att vara upptagen i tankar. Men det är en rätt bra tankeställare. Brukar sätta mig ute och bara lyssna. Lyssna på löven som prasslar, på fåglar som låter, på nån skällande hund i distansen, på grodorna som sjunger… :) Är så skönt ibland att bara stanna upp och lyssna.
#125 Ja det är en fin påminnelse för att komma ur sig själv och lyssna lite på livet utanför sig själv istället. Och så kan man passa på att andas ordentligt också ;) Det som barn gör så naturligt och självklart, men som tyvärr är något som vi har rationaliserat bort i vårt "civiliserade" samhälle
Godisgrisen….hur kunde kvinnan i filmen känna till de 2 ungarna om inte Spirit talat om det för henne?
Videon går som en löpeld på FB..den berör många hjärtan ❤️
#127 Hur kan man veta att allt som sägs på en film som valsar runt på nätet är sant? Vi vet inget om det produktionsbolag som gjort detta.😉
Ge dig! 😉

#129 Tyvärr så är det sant att en film kommer aldrig duga som bevis för något. Det är alldeles för lätt numera att manipulera en bild eller en berättelse genom klippning och effekter. Tittarna får ju inte se vad som sker bakom kameran. Men med det sagt så betyder det inte att allt man ser på film är fejk.
Anna har en hemsida! Varför skulle hon ljuga, finns liksom ingen anledning att göra bort sig inför en hel värld..
Det finns ju många som kan tala med djuren…mer el mindre som vi även hört i denna tråden…
#130 Nä du detta är jag väldigt säker på. :-) Har studerat etologi och haft djur i hela mitt liv egna och andras. Det är mitt största intresse. Jag vet att vissa människor har en väldigt stark förmåga att förstå djur men att påstå att man kan höra deras berättande med människospråk är bara förnedrande för djuren. De har egna arttypiska språk som vi kan tolka och förstå och översätta till vårt språk men att hötra dem prata… Jag är inte helt oäven då det gäller andra oförklarade fenomen men detta är verkligen helt mot allt jag vet, kan och sett. Så det så.
Det handlar om respekt och umgänge mellan olika arter.
Ja precis respekt och umgänge med djuren…ja du ser det så och en del av oss andra ser det på ett annat sätt..så det så 😉
#134 Ja jag vet det är ingen idé att bråka om det. Jag har sagt vad jag vill säga är inte intresserad av att slåss med er som har en annan åsikt men jag vill att min åsikt ska finnas i tråden . Det känns viktigt.
Det finns många böcker och vetenskapliga avhandlingar i etologi som behandlar språk hos olika djurarter. Jag rekomenderar lite läsning i jul.🙂
Ja och jag rekommenderar lite mer läsning av djurtolkare t ex "Zander och tiden" av Emelie Cajsdotter. Där katten Zander bl a säger "att ni kan förstå och analysera ni människor men ni har glömt hur man upplever det som verkligen är viktigt här i livet" 🙂
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f1eef8dd3b4fd27f100511b-zander-och-tiden-boktips
Godisbiten
Det är många av oss härinne som sprängt gränserna vad gäller synen på livet och lämnar vetenskapens styrning bakom oss…de catchar nog upp inom en snar framtid…
Jag tror att vi pratar telepatiskt med varandra och något många av oss gör mer eller mindre medvetet med människor, djur men även med naturen. Har fått så mycket insikter men även tröst när jag suttit lutad mot ett träd och "beklagat" mig.
För att kunna förstå någon annan måste man också kunna relatera till den andre, alltså på något sätt upplevt det själv. Och så är väl inte alltid fallet? Att vi sedan kan tyda varandras kroppspråk är ju också ett sätt att kommunicera på, och det ena utesluter ju inte det andra utan bildar en större verklighet i bästa fall.
Och jag säger som du Godisbiten, min åsikt är också viktig :)
En frid-full lördag på er allihopa 
Bara för att man inte förstår något behöver inte innebära att det inte finns. Att förhålla sig öppen tills insikter uppenbaras är ett bra förhållningssätt.
Ignorans är det inte.
En några år gammal artikel om Emelie Cajsdotter:
Oavsett vad man tycker och tror om djurkommunikation så har en del människor sällsynt stor empati och en sällsynt förmåga att kommunicera med djuren.
Ny forskning har visat att hästar visar ansiktsuttryck och t.o.m. kan avläsa våra ansiktsuttryck. Kanske är en del människor ovanligt skickliga på det utan att förstå själva vad det är de gör?
Någon som i alla fall bryr sig ovanligt mycket om djur och är ovanligt skicklig på att kommunicera med dem är Emelie Cajsdotter. (Boken "Zander och tiden" är underbar.)
Jag hittade den här bloggen om hennes verksamhet:
"Grundidén är att varje individ har rätt att existera för sin egen skull, och därmed också rätt att leva ut sin personlighet och sina naturliga instinkter. Målet är alltså inte att återanpassa, sälja vidare eller omplacera något av de djur som kommer till gården. Av den anledningen tar vi också enbart emot djur som inte har någon möjlighet att tillfriskna eller rehabiliteras där de befinner sig. Så gott som samtliga djur på gården skulle ha avlivats om de inte getts möjligheten att komma hit."
angående djur och kommunikation ….