Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: övrigt
Läst 1427 ggr
Magi-cat
7

Byn där folket somnade

Det handlar nu inte omTörnrosasagan, utan tyvärr är det helt verkligt: 

Så många som var fjärde av de 600 personerna i den lilla byn i norra Kazakstan har drabbats av det underliga fenomenet. Helt plötsligt kan de somna och vara borta, i värsta fall flera dagar. En del har råkat ut för det flera gånger.

Det kan inträffa när som helst, ibland även när personen går - eller kär bil.

Forskarna står handfallna, enligt uppgift.

Men det finns vissa ledtrådar:

Utbrotten är mindre vanliga när marken är frusen än i töväder.

En teori är att sömnattackerna har något att göra med närheten till urangruvor i närheten. Det tillbakavisas dock av andra forskare.

"– Alla är rädda. Alla är rädda för att somna"

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/byn-dar-alla-sover

Vad kan det vara? Det måste vara någon gemensam miljöfaktor. Vattnet ligger ju nära till hands, men det borde man ju ha analyserat? Urangruvor och strålning….Borde också vara enkelt att mäta.
Vädermönster där skorstensröken går ner i stället för upp låter väldigt långsökt eftersom det här verkar vara den enda plats på jorden fenomenet uppträder på. Jag tror inte symptomen på kolmonoxidförgiftning yttrar sig så här heller.

Ingen verkar ha dött av sömnfenomenet i alla fall. Men man förstår att det är otäckt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
0

😕

Usch.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
0

Hur har det gått sedan?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2

Sist jag läste om det var i juli någon gång och då hade de kommit fram till (även om det var osäkert) att det handlade om förgiftning, kolmonoxid eller någon annan gas. Hälften av byns invånare planerade att lämna byn. Vi diskuterade det i den här tråden. 

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/55a8c4148e0e743dd300020a-somngatan-i-kazakstan-lost?participating-6

Har inte läst något sedan dess. Och hittar inte heller någon mer information.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi