Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: vetenskapuppfinningar
Läst 2557 ggr
Magi-cat
4

Vad säger ditt namn om dig?

Kan man anta en persons politiska tillhörighet utifrån hans/hennes namn?

Statistiskt sett (det här är amerikanska uppgifter) ger demokrater oftare vissa namn till sina barn och republikaner andra.

Nu kommer det knepiga: Det beror inte på hjältar och förebilder (som man skulle kunna tro) utan på hur namnet låter!

"A 2013 study found that Republican parents are more likely to choose names that contain the sounds F, OH, K and W (e.g. Frank, Joseph, Kate, Kurt and William), while Democrat parents are more likely to choose names that contain the sounds L,AYE, S and TH (e.g. Liam, Ryan, Sam and Thea)."

Demokrater är mer benägna att välja "feminin-klingande" namn även till pojkar och tvärtom. Som upplagt för stereotypier…Och - som vanligt, det finns så många andra faktorer…

Nästa fråga gäller ansikten…Kan man bedöma graden av aggressivitet i en persons ansikte? Är leende ansikten verkligen ett tecken på vekhet och underkastelse? Ja, enligt studierna, en peson som ser ut som en fighter är det antagligen…

Och så var det e-post: Kan man utläsa en persons status i även en neutral e-post? Ja, en person med lägre status använde ordet "I" oftare än högstatuspersonen, tvärtom mot vad man kanske skulle tro. 

Jaha, vad säger det här?

http://ideas.ted.com/can-you-guess-someones-political-party-based-on-their-name-and-other-psych-quizzes/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3

10 debunkade psykologiska idéer som att kvinnor är sämre än män på spatiala test, män är från Mars och kvinnor från Venus, hjärnhalvorna, Rorschach-test och några till…

Och - man måste testa och testa för att komma fram till vad som är myt och vad som är sant….

(ca 14 min video, snabb-pratad men enkel att förstå.)

http://www.ted.com/talks/ben_ambridge_10_myths_about_psychology_debunked

Magi-cat
0

🎈