Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1820 ggr
Magi-cat
5

Utanför kroppen-upplevelse

En utanför kroppen-upplevelser, eller UKU, är inte att förväxla med NDU (nära döden-upplevelse). Man kan ha en UKU fullt naturligt utan att vara illa ute på något sätt.
Vanligen är det som om medvetandet seglar iväg på egen hand, t.ex. när man ligger i sängen och ska sova, och man kan se sin kropp uppifrån och ibland även hur det ser ut på andra platser som man normalt inte skulle se från den plats man befinner sig.

Nu har man (publicerat i Frontiers in human neuroscience) gjort intressanta fynd vid hjärnskanning av en person som sagt sig kunna uppleva UKU.

Den förklarar inte allt, men utgör ett intressant genombrott:
Medan personen hade en UKU, registrerade man hjärnaktivitet i visuella cortex, aktivitet i regioner som har med rörelse att göra och föreställning om fysisk rörelse; en del av hjärnan som gör det möjligt för oss att interagera med omvärlden.

Med andra ord: hjärnan visar att hon går igenom det hon säger sig uppleva!

Nu återstår att se om dessa mönster är lika eller olika andra människors som upplever UKU.

http://www.iflscience.com/brain/brain-scans-self-reported-out-body-experience

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
1

Häftigt!

Jag har upplevt detta flera gånger. Mer som barn. Minns att vuxna blev arga för att jag "dagdrömde" så mycket och "svävade iväg i drömmarnas värld". Jag var som i en helt annan värld och kunde se mig själv sitta där jag satt framför tvn eller akvariumet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
0

Härligt att ha upplevt det, Cahira, då vet du hur det är! Tror att många barn gör det, men glömmer det sedan. Tråkigt att de vuxna blev arga bara…de förstod inte….en del tror kanske det är farligt.

Magi-cat
0

Inte riktigt ämnet UKU, men nästan… Vi minns hyfsat bra vad vi gjort under dagen, men minnet sitter i kroppen och utanför den minns vi inte lika bra… Under ett experiment med virtual reality-glasögon där man gav en illusion av att personen befann sig utanför sin kropp, fann man att minnet blev sämre. Undrar om de som varit med om UKU minns sämre? http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/utanfor-kroppen-minns-vi-samre

Cahira
0

#3 Kan PMa dig lite grejer relaterat till dedär som jag inte vill ta på offentligt forum. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
0

#4 Gärna!

Magi-cat
0

Mer om illusionen och minnet:

http://networkedblogs.com/UGfGB

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2

Från minne-utanför-kroppen-studien:

"These illusions tell us that our sense OF self isn’t the fixed, stable, hard-wired sensation that it seems. Instead, our brain uses the information from our senses to continuously construct the feeling that we own our own bodies. Feed the senses with the wrong information, and you can make the brain believe all manner OF impossible things."

Det är intressant hur minnena formas inuti ett "jag" och är beroende av självet.
Med illusionen av oss själva utanför, bildas inte minnena på samma sätt. Hippocampus (som har med minneslagring att göra) är involverat.

Studien kan få betydelse för kunskapen om olika personlighetsstörningar.

Jag tycker också det skulle vara intressant att koppla till UKU samt medvetandeforskningen. Det finnes oerhört mycket att hämta in här!

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
0

Hur många har haft UKU? Nästan 10 % sägs i artikeln.

Svaret finns fortfarande inte vad det egentligen är. Sinnet frikopplat från kroppen eller hallucination?

"However, there has yet to be an explanation as to why so many people have the same delusion if out-of-body experiences are considered to be a hallucination. In addition, the psychology student’s degree OF detail is arguably very descriptive, which could put it outside the realm OF fictional creation, says Rebecca Watson in a Popular Science blog post."

http://www.medicaldaily.com/woman-believes-her-willful-out-body-experiences-are-totally-normal-are-they-270876

Magi-cat
0

🎈