Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1968 ggr
Magi-cat
1

Nobelpriset 2015!

Nu inleds Nobelveckan!

Det ska som vanligt bli spännande att se vilka som får priser och för vad…✨

http://www.corren.se/nyheter/sverige/nobelpristagare-i-medicin-presenteras-8700704.aspx

Förra årets prestationer:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/542edf9fce12c40b3b00a06e-ot-nobelpris-2014

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
0

Oj då är det bara en halvtimme kvar innan det börjar utannonseras…

Ja det ska bli spännande att höra Magi-cat…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
1

Nobelpriset i Medicin är väldigt intressant! Det delas av tre forskare, William C. Campbell och Satoshi Omura samt Youyou Tu för mediciner mot parasitmaskar och malaria.

Prismotiveringen lyder:

"2015 års Nobelpris i Fysiologi eller Medicin belönar upptäckter rörande nya terapier för några av de mest förödande parasitsjukdomarna: flodblindhet, lymfatisk filariasis och malaria."

Kinesiska Youyou Tu är den tolfte kvinnan som får Nobelpris i fysiologi/medicin. Hon utgick från traditionell kinesisk medicin för att hitta bot mot malaria och utvecklade från gamla örtmedicinrecept där Artemisia Annua (söt malört) fanns med ett modernt läkemedel. 
Den malariamedicin hon utvecklade skiljer sig från andra genom att den ger snabbare resultat även i allvarliga fall.

Det är första gången som någon från Kina får ett naturvetenskapligt Nobelpris.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/05/nobelpris-i-medicin-delas-pa-tre

Vi säger grattis till Youyou, traditionell kinesisk medicin och kombinationen med vetenskap som minskar lidandet för miljoner människor!

Magi-cat
0

Fredspriset, alltid nervöst innan det tillkännages, efter en del olämpliga utnämningar….Vem kan det bli i år? Vem vill du nominera?

Magi-cat
1

Även SVT uppmärksammar att naturens apotek inspirerade fram till Nobelpris: (min markering

"– Upptäckten uppmärksammar ett forskningsområde som pågått hela tiden i världen. Men man har nästan glömt bort detta fält. Det finns otroligt mycket att upptäcka. Det är ett fält som kan utvecklas hela tiden, säger Lars Bohlin, professor i farmakognosi vid Uppsala universitet."

Just det.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/naturmedicin-inspirerade-till-nobelpris

Marr
0

#4 Ja just detta tycker jag är toppen! Yoyo Tu efter egna efterforskningar inom alternativmedicin fått pris för detta! Ett stort antal människor lider av Malaria. Är dåligt insatt i pristagarna men tycker att hon är likväl som de andra väl värd priset!

Magi-cat
0

#5 Ja verkligen! Malaria som är ett enormt problem i stora delar av världen. Och bra att Nobelkommittén uppmärksammade hennes insatser….

Magi-cat
0

Takaaki Kajita och Arthur B. McDonald fick årets fysikpris för sina insatser inom partikelfysik och särskilt upptäckten att den lilla neutrinen byter identitet och således måste ha massa.

""Denna förvandlingskonst kräver att neutriner har massa. Upptäckten har ändrat vår förståelse av materiens innersta och kan visa sig avgörande för vår bild av universum", skriver Vetenskapsakademien."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nobelpriset-i-fysik-gar-till-1

Magi-cat
0

Vem blir litteraturpristagare? Spänningen är olidlig! 🥵

Katten Mokki förutspår en vitrysk vinnare…

http://www.svt.se/kultur/bok/hon-far-nobelpriset-i-litteratur

edit: på torsdag får vi veta

Magi-cat
0

Idag kl 13 får vi höra vem som får litteraturpriset!

Spelbolagen röstar på vitryska Svetlana Aleksijevitj.

Magi-cat
0

Kul att en svensk, Tomas Lindahl, fick kemipriset tillsammans med Paul Modrich och Aziz Sancar.

"I början av 1970-talet trodde forskarna att DNA var en extremt stabil molekyl, men Tomas Lindahl visade att DNA sönderfaller i en takt som borde ha omöjliggjort livets utveckling på jorden. Den insikten ledde honom till upptäckten av ett molekylärt maskineri, base excision repair, som kontinuerligt motverkar DNA:s kollaps."

Vad roligt det är när kunnandet går framåt och att det belönas, särskilt under upptäckarens livstid. När man väl vet om det låter det så självklart.

Magi-cat
0

Katten hade rätt, det blev Svetlana! 🏆

Tarotstollan
0

Självklart är ju alla Nobelpris viktiga men det enda jag personligen bryr mig om är Litteraturpriset. Denna damen är tydligen världskänd, själv har jag aldrig hört hennes namn innan, vad jag vet!😞

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Marr
0

Jag har inte heller hört om henne innan Tarotstollan, men tycker nu när jag läst om henne att hon förtjänar priset…Roligt!

Magi-cat
0

Litteratur och Fredspris tycker jag är särskilt stora högtidsstunder när de tillkännages!
Jag hade inte heller läst Svetlana, men jag kände till boken Zinkpojkar. Jag hade väl mer uppfattat henne som dokumentär/historisk/samhälls-författare, men där ser man.

Hon har ett lättläst och väldigt engagerande språk.

Magi-cat
0

Nobelpristagarna i medicine - personer som gör skillnad för de fattigaste:

"Den kinesiske forskaren, Tu YouYou belönas, för sin upptäckt som ledde fram till ett läkemedlet mot malaria. Substansen Artemisinin,används idag mot malaria– en sjukdom som dödar miljontals människor varje år. De två andra pristagarna, William Campbell och Satoshi Ōmura, får i sin tur priset för deras forskning som ledde fram till ett läkemedel mot infektioner orsakade av parasitmaskar. Liksom malaria, är det sjukdomar som drabbar de fattigaste i världen."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/lar-kanna-nobelpristagarna-i-medicin

Magi-cat
0

Tittar ni på Nobelfesten? (Suck på TV, ja, inte inbjuden i år heller….)

Nyss såg man Max Tegmark och man får skicka in frågor till honom…Suck igen, tänk att få forska om så intressanta grejer som neutriner och sånt!

Magi-cat
1