Mystiska ringen
En flera hundra år gammal ring har hittats i Halland.
Inte vilken ring som helst, utan en väldigt speciell, efter vad det verkar.
Den är niokantig och har inskriptioner som Gutta (sjukdom, smärta) och Tebal (försvinna, ta bort).
Nu återstår att ta reda på, om det går, om det är en ring som använts magiskt för att bota sjukdom eller om den har något annat syfte.
Spännande..
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/halland/mystisk-ring-hittad-i-halland
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kul o spännande! Men lite kan jag inte låta bli att undra om den inte bara är från 60-talet från någon hippie-fest av något slag ute på åkern typ. Vad var den gjord av för material/metallblandning? Hittar inget om det.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Hippie-fest på åkern….😃🥳🍸🎈🌺
Lite modernare ritualer då…
Ja, vi får se vad närmare undersökningar kommer fram till!🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Utan tvekan spännande! Ringens form, utförande och inskriptioner tyder på att den kan vara gammal (säger jag utan att egentligen veta så mycket om fornfynd). Det framgår inte vad den är gjord av, men där hade man kunnat få lite fler ledtrådar om ringens ålder.
Men personligen så tror jag att den kan vara gammal. Det är mycket möjligt att den har använts som en amulett för att skydda sin bärare från sjukdom och annat ont.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag tänker tvärt om, att formen på ringen är det som gör att jag tror den kanske inte är så gammal ändå (och jag vet egentligen inte heller så mycket om fornfynd) hi hi
Ja materialet och metallblandningen i ringen lär kunna säga mycket om åldern tror jag! Om den nu verkligen är gammal så är det ju extra spännande och kul! Men även om den skulle vara från någon hippie-häxrit från 60-talet tycker jag fortfarande att den är ett kul fynd och spännande att få veta. Tror själv inte att hippie-kulturen behövde vara så mycket sämre på andlighet egentligen än de var för 200 år sedan även om en gammal historia ger en högre "mystiskhet-och -spännande-faktor" 😃
Hoppas vi snart får veta! Jag tror det kan vara väldigt svårt att datumbestämma ett metallföremål enbart på utseendet, då det är lätt att kopiera gamla föremål i vår moderna tid. Utan det behövs nog tittas närmare på materialblandningen i tror jag spontant. (förstås utan att egentligen veta) 😉
Oavsett himla kul fynd att spåna runt och spännande att få svar på! 👍 Uppskattar att du delade med dig av länken och berättelsen Magi-cat!
#4 Jag tror det kan vara väldigt svårt att datumbestämma ett metallföremål enbart på utseendet, då det är lätt att kopiera gamla föremål i vår moderna tid. Utan det behövs nog tittas närmare på materialblandningen i tror jag spontant. (förstås utan att egentligen veta) 
Det tror jag med! (även jag utan att veta 😃) Hoppas också att vi snart får veta och Magi-cat kommer säkert att bevaka nyheten åt oss. 🙂
Jag tänker tvärt om, att formen på ringen är det som gör att jag tror den kanske inte är så gammal ändå
Varför tror du det? Visserligen verkar ringen väldigt fin och slät inuti men kan inte tycka (eller minnas att jag sett) att formen är vanlig. Eller tänker du på något annat när det gäller formen?
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Angående formen har jag aldrig sett forngamla föremål med den formen förut. Men gott om modernare smycken med den formen. Må hända att den inte är så vanlig, men har sett den som modefluga och designersmycken förut och har själv en silverring från -90 talet med den formen.