Teleportering?
På senare tid har man kunnat läsa artiklar som behandlar forskning om teleportering och allt verkar se hoppfullt ut. Ofta illustrerat med en bild från Star Trek, ni vet, "beam up" någon från ett ställe till ett annat, bara att ställa in koordinaterna.
Sedan visar det sig att det kanske inte är riktigt det det handlar om…
Men vad tror ni? Är teleportering möjlig? Kan man skicka en sak från ett ställe till ett annat utan att förlora någon information? Kan man t.o.m. skicka liv, alltså en människa?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ett par artiklar:
edit: tog bort, fungerar ej längre
- Redigerat 2024-12-28 09:03 av Magi-cat
Ännu en artikel om teleportering, ett fenomen inte alldeles lätt att förstå…
Jag ska läsa den ordentligt senare, men lägger in den ändå, ifall någon vill förklara så det blir glasklart.🙂
(Jag fastnade för meningen med hänvisning till Ursula LeGuin, en gammal favorit-sf-författare. 🙂)
http://www.iflscience.com/physics/scientists-achieve-quantum-teleportation
Teleportera information i framtiden:'
http://www.businessinsider.com/quantum-teleportation-of-information-2014-5
/modererat en del/M-c/
Har man kommit längre på arbetet med teleportering? Enligt uppgifter i artikeln har man kvantumteleporterat fotoner 25 km via en fiberoptisk kabel…😮Om jag fattat det hela rätt. Det är möjligt tack vare det som i kvantmekanik är känt som entanglement, när två partiklar korrelerar trots att de inte vidrör varandra eller utbyter information.
Fotonen blev alltså inte teleporterad (som vi tänker oss om vi är insnöade på vissa serier) utan informationen påverkar fotonen på avstånd. "By knowing one, you already know the other. However, what the information actually is can't be known until it is examined."
Superhäftigt tycker jag, och sätter fantasin i gungning.
Steget närmare de där kvant-datorerna och vad skulle det innebära?
http://www.iflscience.com/physics/physicists-achieve-quantum-teleportation-photon-over-25-kilometers
Tänk er in i ett tankeexperiment:
Kliv in i maskinen och låt dig teleporteras dig till en plats, vilken som helst, bara en knapptryckning bort. (Allt är fullkomligt säkert.)
Alla celler i din kropp läses av, förstörs och återskapas på den nya platsen. Du "dör" på en plats och återskapas på en annan. Alla minnen kommer att finnas kvar oförändrade och ingen kommer att märka någon skillnad.
Frågan är: skulle du vilja göra det? Eller finns det "inre jaget" någonstans här inne oavsett?
tankeexperimentet lånat från Susan Blackmore: "Kort om medvetandet"

#34 Det där är en variant av Theseusparadoxen.
Precis det här problemet populariserades också i en science-fiction novell som heter "Think Like a Dinosaur", där med tilläggsfrågan om vad man ska göra ifall originalet råkar överleva.
Skulle jag kliva in i maskinen? Jag vet inte. Kanske skulle det bero på teknikaliteter som på vilket sätt de gör sig av med originalet.
En annan aspekt på problemet är att materialet som bygger våra kroppar redan byts ut ett par gånger per livstid (hur det är med nervcellerna kan diskuteras, vissa av dem dör aldrig men jag skulle ändå gissa att molekylerna som bygger dem byts ut över tid?). Så på sätt och vis genomgår vi ju redan processen.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Det skulle åtminstone vara miljövänligt.
😉
Vi kunde då skicka "sopor" in i en stjärnas glöd och låta det förgås där.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#35 Vi genomgår redan processen men betraktar oss ändå tveklöst som samma person, ett "jag", hela tiden.
Kan vi släppa tanken på att "jag" dör på den första platsen? Gissningsvis skulle det kännas rätt så kluvet.
(Jag vet inte om man kan säga att molekylerna i nervcellerna byts ut? 🤔 Det skulle ju som att cellerna byts ut.)
Du skulle kanske kunna känna dig fri från "skuld", det var ju den andra individen som gjorde det.
😉
#38 Ja, den andra/förra jag som tryckte på knappen….
Vet ändå inte om det skulle hjälpa mig att släppa mitt förträffliga jag. 😉
😃
Är helt övertygad om att det är möjligt, om inte annat så i framtiden;)
Skämt åsido.
Jag har kanske svårt att frigöra mig från misstänksamheten mot lömska kopiatorer, men tankeexperimentet förutsätter att maskinen fungerar perfekt. Det är alla mina celler, molekyler, magbakterier (vem frågade dem förresten?) och minnen som landar på den nya platsen som jag själv valt ut.
Varför känner jag då ett motstånd? Kanske är det som med noter. Alla musiker läser samma noter men musiken som utläses från dem får olika nyans, styrka och känsla. Kanske som det jag som finns i summan av delarna får ett annat uttryck?
Blir filmen-i-hjärnan densamma?
Liknelsen haltar lite, men ungefär så…
Å andra sidan byggs "jag" ändå om hela tiden av intryck och erfarenheter. Som sagt…😕
Atomer kan vara på två ställen samtidigt?
Fast - inte riktigt teleportering nästa…
"“This is not yet a proof that quantum mechanics hold for large objects,” cautions Alberti. “The next step is to separate the Caesium atom’s two positions by several millimetres. Should we still find the superposition in our experiment, the macro-realistic theory would suffer another setback.”"
Teleportering, inte riktigt, men "holoportation" lyder termen. Fortfarande inte helt lätt att förstå, men det rör sig naturligtvis inte om teleportering som i Star Trek, men …
"
NASA has “holoported” someone to the International Space Station for the first time, demonstrating a new way for astronauts and people on Earth to communicate with one another.
Holoportation 101: Holoportation is the brainchild OF Microsoft research. While the name is a portmanteau OF “hologram” and “teleportation,” that doesn’t quite explain the technology — it doesn’t involve any real holograms, nor is anything actually teleported anywhere.
Instead, it’s more like a really realistic video chat powered by mixed reality.
“Our physical body is not there, but our human entity absolutely is there.”
JOSEF SCHMID
For NASA’s holoportation project, for example, flight surgeon Josef Schmid was in a room on Earth with cameras recording him from all angles. That footage was fed to a program developed by Aexa Aerospace that stripped away everything but the doctor himself.
At the same time, ESA astronaut Thomas Pesquet was wearing a Microsoft HoloLens mixed reality headset aboard the ISS. This headset projected the 3D footage OF Schmid in real time, making it appear that the doctor was present on board the space station while they chatted.
“Our physical body is not there, but our human entity absolutely is there,” Schmid said. “It doesn’t matter that the space station is traveling 17,500 mph and in constant motion in orbit 250 miles above Earth.”"
Japp, nu är vi där.
"Forskare vid Northwestern University har för första gången demonstrerat kvantteleportation över fiberoptiska kablar som redan används för internettrafik. Demonstrationen innebär att kvantkommunikation kan integreras med befintlig internetinfrastruktur, vilket förenklar utvecklingen av säkra och effektiva kvantnätverk."
Artikel från 2022 om KTH-forskning.
"Kvantdetektorer som använts i forskningsprojekt som ligger till grund för årets Nobelpris i fysik har skapats av professor Val Zwillers forskargrupp på KTH.
– Kvantteleportering ger enorma möjligheter till framtida energibesparingar för samhället. Informationsöverföring via Internet med kvantteknik kräver till exempel bara en enda foton istället för miljontals, säger Val Zwiller."
Kvantforskare har lyckats teleportera! (Be mig inte förklara närmare 😄)
"Teknik för teleportering kan vara steget som möjliggör byggandet av en kvantsuperdator och ett internet för kvantdatorer. Det tror brittiska forskare vid Oxford-universitet som precis fått ett genombrott."
"Du tänker kanske på Star Trek, säger Anton Frisk Kockum, docent i tillämpad kvantfysik vid Chalmers tekniska högskola, när han ska förklara begreppet teleportering inom kvantmekaniken.
Bakgrunden är att ett par brittiska kvantforskare vid universitetet i Oxford gjort framsteg med så kallad kvant-teleportering och har därmed tagit ett nytt viktigt steg som ger nytt hopp om framtidens kvantdator och möjligheten att bygga ett ”kvant-internet”.
– De har lyckats använda teleporteringsteknik för att göra operationer som involverar två kvantmoduler, och har gjort det bättre än någon annan tidigare, säger Anton Frisk Kockum."
Framstegen verkar ligga rätt mycket i att man fått kvantmodulerna att arbeta tillsammans.
Men det är inte lätt och kvantdatorer fungerar inte som vanliga datorer …