Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: kraftplatserfolktro
Läst 1946 ggr
Magi-cat
3

Rökelse - renande och helande?

Bruket av rökelse vid ceremonier och spirituella ändamål sträcker sig långt tillbaka i mänsklighetens historia. Örter brändes för att rena luften eller som beskydd och används fortfarande i vissa religiösa ceremonier.

Kanske har rökelse en rent praktisk betydelse som bakteriedödare. Att rena luften där någon dött, inte bara som beskydd mot andar, utan som hygieniskt beskydd mot smittämnen måste ha varit väldigt praktiskt.

Det verkar faktiskt som om rök, smudge, från vissa örter renar luften.

"We have observed that 1 hour treatment OF medicinal smoke emanated by burning wood and a mixture OF odoriferous and medicinal herbs (havan sámagri=material used in oblation to fire all over India), on aerial bacterial population caused over 94% reduction OF bacterial counts by 60 min and the ability OF the smoke to purify or disinfect the air and to make the environment cleaner was maintained up to 24 hour in the closed room. "

http://www.greenmedinfo.com/blog/killer-germs-obliterated-medicinal-smoke-smudging-study-reveals

Där ser man hur en betydelse kan övergå i en annan och hur det kan ligga mer än man tror i gammal kunskap.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2

Vad spännande, jag vet att viss slags rök har medicinska egenskaper men att rök kunde användas så trodde jag inte.

l'm back

Gahella
2

Jag är inte förvånad, salvia är ju allmänt renade både invärtes och utvärtes och det används ju sen gammalt att rena med 🙂

Tjohalia83
1

Sökte lite själv men fick upp det här istället:

"Rökelsedoft kan ge cancer"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2273309

Så frågan är om det är så nyttigt ändå.

Magi-cat
1

"För mycket" är inte nyttigt av någonting.

Tjohalia83
0

#4 Det är så sant. 🙂

Magi-cat
1

Marr
0

#6 Titta! Där kom Boswellian med också som Cristine talade så varmt om!❤️

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

JonasDuregard
2

#0 "Det verkar faktiskt som om rök, smudge, från vissa örter renar luften."

Vad roligt för luften. Jag antar att det inte finns några planer på att studera om det hjälper människor? 

Hemligheten med "gammal kunskap" verkar vara att inte studera den för noggrant. 

En fråga: Finns det någon anledning till att du litar blint på den här studien, eller gör du alltid det? Jag har kikat på den och den verkar inte särskilt väl utförd. De verkar inte ha förstått hur kontroller fungerar. 

.

#4 Och hur mycket rökelse är för mycket? Skulle du använda samma argument för att avfärda cancerrisken från alla andra ämnen?

I studien du länkar till brände de 1.5 kg (!!) torkade växter i ett fyra kubikmeter stort utrymme. Det låter inte nyttigt, om du inte får cancer av det misstänker jag att du kvävs. Det kanske var all kolmonoxid som tog död på bakterierna?

Men den lilla detaljen har de tydligen utelämnat i sammanfattningarna du läst, och de verkar ha ansträngt sig lite för att göra det svårt att hitta hela artikeln.

.

De talar inte alls om att använda det för "helande" ändamål som du gör, de talar istället om saker i stil med "a promising source OF new active natural ingredients for containing indoor airborne infections within confined spaces used for storage OF agriculture commodities". Alltså om att döda bakterier i lagerutrymmen och andra väl tillslutna och - antar jag - folktomma platser. 

"Där ser man hur en betydelse kan övergå i en annan och hur det kan ligga mer än man tror i gammal kunskap."

Jag hoppas att du lär dig något helt annat av den här historien. Typ att man inte ska lita på allt man hör på Internet, inte ens om man hör något man väldigt gärna vill tro på.

Magi-cat
5

Det som fick mig intresserad av artikeln var tråden tillbaka till förfädernas tider när det kan ha haft en rent praktisk betydelse att bränna rökelse, en sed som fortsatt in i vår tid av andra (religiösa/kulturella) orsaker, inte att det i sig förordas som "nyttigt". Det är möjligt att jag borde utvecklat det närmare. 

Jag hoppas att du lär dig något helt annat av den här historien. Typ att man inte ska lita på allt man hör på Internet, inte ens om man hör något man väldigt gärna vill tro på. 

En dryg och nedlåtande kommentar. 😟

Det handlade inte om tro, eller att blint tro på "allt". Jag lägger ner mycket tid på det här forumet, dels förstås för att roa mig på fritiden, dels för att lära mig mer,  upptäcka nytt även i perifera områden och förhoppningsvis väcka intresse även hos fler att utbyta tankar med, på ett trivsamt sätt.

Mer sällan för att tala om allt jag redan vet och tala om att det är rätt och aldrig någonsin för att sitta och "tro" på "allt" och hävda att det har relevans för andra.

Marr
4

Ja eller hur och det är Herr Duregard väldigt duktig på, att vara onödigt nedlåtande i sina kommentarer.🤓

Jätteduktig till och med…😴

JonasDuregard
1

#9 "En dryg och nedlåtande kommentar. Looser "

Kanhända. I så fall ber jag om ursäkt. 

.

Jag tycker hur som helst att det finns något sedelärande i det här, sidor som "greenmedinfo"  som har en väldigt tydlig agenda är bra på att dra förhastade eller för långtgående slutsatser från vetenskapliga studier, och innan man upprepar det de säger är det bra att skrapa lite på ytan och söka bekräftelse från någon annan källa. 

#10 Tur att du själv är så artig då. (<- sarkasm)

Vad sägs om att jag jobbar på min attityd och så jobbar du på din.

Marr
2

#11 Det var en trevlig idé Jonas👍 Det kör vi på, superbra förslag, blomma till Dig!🌺🙂