Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterrymdenuniversumsvarta-hål
Läst 4111 ggr
Magi-cat
1

Enorma svarta hål!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svarta hål är…räcker "jättestora"? 

Vårt universum innehåller miljoner svarta hål med så stor massa och så starkt gravitationsfält att ingenting, inte ens ljus slipper ut från dess mörka inre.

Nu har man funnit evidens för ännu väldigare svarta hål - hur stora och hur uppslukande är de?

(24 min video, engelska i långsam takt)

http://www.sciencegymnasium.com/2013/05/the-largest-black-holes-in-universe.html

(bild från publicdomainpictures.net)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2021-06-01 09:47 av Magi-cat
Kryddis
0

Jag förstår nu att vi ser saker och ting ur väldigt olika perspektiv. Jag har, sedan jag var liten, varit intresserad av bl a antiken, förhistoria, kosmos och mikrokosmos. Jag har hållit i en flera tusen år gammal dekorerad grekisk keramikskärva med minimalt fingeravtryck och tänkt, med vördnad, att det inte är så märkvärdigt utan i ett större perspektiv kunde den varit gjort för några årtionden sedan på Uppsala-Ekeby.
Det gör kanske att man får ett litet annat perpektiv att se på saker än andra. För mig känns det inte konstigt att tänka i termer av miljarder år, eller andra storheter men även "småheter". Det sättet att se på verkligheten förklarar, för mig, även det som för andra kanske kan ses som märkligt. Jag ser det därför inte som konstigt att man upptäcker "ännu väldigare svarta hål" - för var ligger begränsningen i ett större perspektiv?
Det enda jag fortfarande har lite svårt för är om universum har en gräns och, i så fall, vad finns utanför? Men, det är inte så viktigt egentligen även om det kan vara spännande att utforska diverse tankar kring detta t ex multiversa.

Magi-cat
0

Det finns (kanske) ingen gräns och således inget "utanför".

Det finns inget "konstigt" i att vilja upptäcka mer och att förundras över det som finns, ej heller att göra tankefigurer om det man inte vet.

Så har människor alltid gjort och kommer alltid (med en tillfogad förhoppning) alltid att göra.

[Olaf]
1

Jag upphör aldrig att förundras! Fantastskt att tänka sig hur dessa svarta hål…om stjärnor som krymper vars massa blir mer och mer komprimerad. Tänker mig att en tesked av dess material skulle väga som en lastbil…och sen bara fortsätter det….

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
1

Magi-cat
0

Magi-cat
1

Alla tycker kanske inte svarta hål är särskilt häftiga eller svåra att verkligen förstå. Men många gör det.

"…den som intuitivt förstår svarta hål fullt ut bör snabbt som ögat lägga undan den här boken och låta publicera sin upptäckter på kvantgravitationens område innan någon annan hinner före och kammar hem Nobelpriset." (Max Tegmark: "Vårt matematiska universum")

Magi-cat
0

Intressant artikel om en man som kan mycket om svarta hål: 

(Jag ska försöka översätta en del lite senare, men lägger in länken så länge…)

http://discovermagazine.com/2007/nov/the-man-who-imagined-wormholes-and-schooled-hawking#.VHvRFc_WTaw.twitter

JonasDuregard
0

En sak att tänka på när man talar om enorma svarta hål är att deras volym egentligen är noll (alltså om man betraktar singulariteten som själva hålet). Svarta hål är alltså de minsta föremålen i universum, eftersom de bokstavligt talat inte tar någon plats alls.

Om man bortser från den teknikaliteten och istället talar om hålets Schwarzschildradie, alltså avståndet mellan singulariteten och händelsehorisonten, eller helt enkelt radien på det område som blir helt svart eftersom inget ljus kan fly. Det måttet bestäms av hålets massa, och de mest extrema svarta hålen man misstänker att man upptäckt (de här sakerna är ganska svåra att mäta) är jämförbara i storlek med vårt solsystem(!). Så även om det är stort till och med i astronomiska mått mätt så är det litet i förhållande till en galax (ett par ljustimmar ungefär, alltså långt från ljusår).

Magi-cat
0

👍

Farwuq
0

Hmm…  Ju mer massa desto mindre singularitet och desto större Schwarzschildradie,
Om man matade in en hel galax så skulle den krympas till noll och intet?
Når det inte en gräns då det "smäller"? Energin som är lagrad i ett så stort svart hål måste vara enorm, om nu E=m x c2. 

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
1

#11 Singulariteter har ingen volym. De tar bokstavligt talat ingen plats alls, oavsett hur massiva de är. Så de har redan krympt till noll och intet.

Farwuq
0

Lika bra att jag inte funderar, då får jag nog bara huvudvärk.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
0

Ett supersupermassivt svart hål har upptäckts, 30 ggr större än det "borde" vara. Eller rättare sagt, enligt artikeln, galaxen rä "för liten" för detta monstruösa svarta hål. 

Det passar i alla fall inte in i ramen för mönstret för svarta håls massa i förhållande till sin galax.

Kanske vet vi för lite om svarta hål i "små" galaxer.

http://www.iflscience.com/space/black-hole-thirty-times-too-large