Stephen Hawking i Sverige!
Någon som varit och lyssnat på Stephen Hawking?
"Under veckan som kommer ska Hawking, tillsammans med några av världens främsta fysiker, försöka lösa en rad frågor som gäckat forskarvärlden i årtionden. Däribland frågorna om gravitationell singularitet i svarta hål och Hawkingstrålningens betydelse – som är huvudtemat för konferensen."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2021-06-01 09:49 av Magi-cat
# Intressant. Skulle ju varit där igår, när det var för allmänheten.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#1 Biljetterna var ändå redan slutsålda. Ingen forskare drar så mycket publik som hawking😉
*suck* once in a lifetime….
Föreläsningen har gjort succé.
Hawking sade att svarta hål är mer bisarra än någon sci fi-författare kunnat räkna ut på egen hand! (sånt gillar jag….)
Ett av "problemen" med de svarta hålen har varit deras enorma gravitation som suger åt sig all information över händelsehorisonten. Ingenting kan undkomma därifrån, så den går därvid förlorad.
MEN - det finns en lösning. Om det finns parallella universa, alltså flera "berättelser", går informationen inte hjälplöst förlorad.
Det KAN vara möjligt att falla in i ett svart hål och på något sätt komma ut i ett annat universum.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/stephen-hawking-till-stockholm
Undrar om Stephen Hawking menar att universum är en simulering eller på riktigt?
Så…vem har inte känt sig som i ett svart hål ibland?
“If you feel you are in a black hole, don’t give up,” säger Stephen. Det finns en väg ut….
"Information paradox"…Fysiker har diskuterat i 40 år om informationen som sugs upp av de svarta hålen. Kvantmekanik säger att den inte kan förstöras. Relativiteten att den måste
Hawking säger att informationen till att börja med inte sugs in i det svarta hålet utan stannar i händelsehorisonten. (Den sfär omkring det svarta hålet från vilket inget kan undkomma.) (Och nu blir det riktigt spännande.)
Hawking föreslår att information om partiklarna "översätts" till ett slags hologram, en 2D-återgivning av 3D, som hamnar på ytan av händelsehorisonten.
"“The idea is the super translations are a hologram OF the ingoing particles,” he said. “Thus they contain all the information that would otherwise be lost.”" 🥵
Ursprungligen sade Hawking att ingenting kunde undkomma de svarta hålen. Men1970 introducerade han den s.k. Hawking-strålningen, strålade fotoner. Ursprungligen sade han att dessa inte kan bära information, men ändrade sig 2004 till att de kanske kan det.
"His new theory is that Hawking radiation can pick up some OF the information stored on the event horizon as it is emitted, providing a way for it to get out. But don’t expect to get a message from within, he said. “The information about ingoing particles is returned, but in a chaotic and useless form. This resolves the information paradox. For all practical purposes, the information is lost.”"
En sak kan vi i alla fall säga säkert: It's complicated.
Det är underbart med kunskap som revideras, byggs på, utvärderas och utvecklas!
Svart hål ? Är det lika med en djup depression tro ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#5 Eller bara vilse i pannkakan, men det är kanske inte så relevant för tråden.🙂
OM - vilket inte kommer att hända - jorden skulle sugas in i ett svart hål, vad skulle kunna hända??
kolla här:
http://www.iflscience.com/what-would-happen-if-earth-got-sucked-black-hole-unfinished