Mystisk älgdöd i Blekinge
Varför dör älgarna?
Det har rapporterats tidigare om oförklarad älgdöd, nu är det dags igen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16834931.ab
Vad kan det bero på? Hemskt i alla fall!
Fågel- och fiskdöd vid kusterna, bina dör…..vad är det som händer?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Var är det fiskdöd?
Vet inte specifikt, men det här var en bättre artikel:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/massdoden-har-spridit-sig--nu-dor-aven-algarna
Ruskigt….ur DN-artikeln:
"Symptomen hos de döende och döda djuren är skrämmande, menar de som konfronterats med djuren på nära håll. Döende älgar som snubblar omkring och har svårt att hålla balansen, skabbiga avmagrade djur med ögonskador som gör dem blinda, ligger och dör apatiska och förlamade.
Även reproduktionen är hotad eftersom älgkorna föder färre men också mindre kalvar.
– Jag har sett spår efter älgar som gått en plågsam död till mötes. Spillningshögar på en allt mindre yta, mossa på knäna, hinnor för ögonen som gjort dem blinda. Till slut har de inte orkat stå upp utan legat ner och gnagt i sig föda innan de dött. Det här är väldigt allvarligt, säger Lasse Le Carlsson, viltvårdare som redan i början av 2000-talet slog larm om en omfattande fågeldöd på öarna i Blekinges skärgård.
Tecken finns nu också på att samma symptom går att spåra även hos andra klövdjur, som hjortar och rådjur."
Hoppas de avlivar djuren när de ser dem på det viset 😕

#0 "Fågel- och fiskdöd vid kusterna, bina dör…..vad är det som händer?"
Naturen är grym?
Eller har inte sånt här hänt då och då i alla tider?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Nä inte i Blekinge 😉

#6 🙂
Ja då förstår jag uppståndelsen 😉.
inte i den här omfattningen…
ser du inte oron, JD?

#8 Som jag ser det finns det egentligen tre antaganden som ger upphov till din oro:
1. Flera olika arter utsätts för "mass-död".
2. Det är inte något som varit vanligt historiskt sett.
3. Det finns ett samband mellan de olika.
Vet vi att den första är sann? Kanske.
Den andra var den jag uttryckte tvekan om, och det är jag tydligen inte ensam om:
http://www.huffingtonpost.com/2011/01/07/mass-bird-fish-deaths-occur-regularly_n_805637.html
Artikeln är även kritisk mot det tredje antagandet:
"The reality, say biologists, is that these mass die-offs happen all the time and usually are unrelated."
"Federal records show they happen on average every other day somewhere in North America. Usually, we don't notice them and don't try to link them to each other."
Jag har läst lite beskrivningar och det här verkar ha hänt så då och då i alla tider, men för ett par år sedan började tidningar skriva om det och då uppmärksammades det som att det vore något nytt.
Jag tror älgarna börjat med utförsälgning ;)
#3 Det där lät lite som det jag såg i ett djurprogram på tv(Minns inte vilken kanal det var). Ett gäng känguru's som blev förvirrade, magrade av och blev blinda.
**"En stor studie som görs av Lennart Balk, docent vid institutionen för tillämpad miljövetenskap vid Stockholms universitet, visar att den tidigare överdödligheten hos fiskar och fåglar nu också börjar märkas hos däggdjur som älgar, hjortar och rådjur i flera av landets kustlän.
**
Vi befarar att det här är något som drabbar stora områden. Tecknen finns i många kustlän, säger Lennart Balk, som är orolig över utvecklingen" (ur DN-artiklen)
Nytt eller inte så finns det anledning till oro:
Det verkar som om massdöden går allt högre upp i näringskedjan, från fiskar, till fåglar och nu däggdjur.
Som man kunde se i TV-programmet Vetenskapens Värld för en tid sedan, finns det anledning att titta på kemikalier som släpps ut i vattendragen. De passerar reningsverken som inte kan fånga upp dem. Dessa kemikalier är hormonstörande och ger återverkningar på djurens reproduktionsförmåga och parningsbeteende. Det vill säga antalet individer inom de drabbade djurarterna minskar av den anledningen.
Det finns fler sälindivider nu än det gjorde för några år sedan, men även där ser man en oroande utveckling: sälarnas späcklager har minskat och deras matsmältningsorgan är inte friska. Om sälmamman har för lite späck minskar hennes möjligheter att föda upp sin unge och ungen får mindre marginaler när den ska klara sig själv.
Fåglarna - fåglarna i skärgården hade minskat och det drastiskt!
Om älgdöden är relaterat till detta - det vet jag inte, det kan vara det och det kan vara något annat.
Jag tycker att man inte kan nöja sig med att säga att djur har dött förut - man måste göra något åt kemikalierna i vattendragen och det nu!
#9 Från Huffington post-länken:
The irony is that mass die-offs – usually OF animals with large populations – are getting the attention while a larger but slower mass extinction OF thousands OF species because OF human activity is ignored, Wilson said.
Denna uppgift i artikeln motsäger alltså inte med nödvändighet det jag/vi talar om: att mänsklig aktivitet kan ha en förödande verkan på djurlivet och medföra massdöd, fastän långsammare än t.ex. när hela fågelflockar faller från skyn på en och samma gång.
"larger but slower mass extinction OF thousands OF species because OF human activity "
Tusentals arter……😢

#13 "Denna uppgift i artikeln motsäger alltså inte med nödvändighet det jag/vi talar om"
Ahh. Jag trodde du/ni pratade om massdöd av djur.
Att motsäger givetvis inte något mer överhängande miljöengagemang eller så.
Jag antar att det beror på hur snävt tråden ska hållas inom ämnet (att prata om alla sorters miljöproblem är kanske lite för brett för en tråd)
#14 Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma.😐
Vi pratar om massdöd av djur, eller oförklarat många djur som dör av okänd orsak och om/att det finns anledning till oro.
I slutet av din artikel nämns att just dessa plötsliga massdödar får stor uppmärksamhet medan mer långsamma massdödar försiggår mer i det tysta.
Om älgdöden beror på ett miljöproblem, måste man kanske prata om miljöproblem? Om massdöden nått däggdjuren och det är en trend kanske det finns anledning till oro?

#15 Du får prata om precis vad du vill. Det enda jag vill flika in är att mina inlägg enbart handlar om ämnet i #0, lokal mass-död av olika djur. Om någon tolkar det jag skriver som ett ställningstagande i någon mer övergripande miljöfråga så har jag blivit misstolkad.
Enda anledningen till att jag skrev här är egentligen att jag tycker vi måste fokusera på de verkliga miljöproblemen och undvika att basunera ut falska miljöhot (eftersom det alltid missgynnar miljörörelsen att göra det).
Första steget mot att fokusera på verkliga miljöproblem är att särskåda alla påstådda miljöproblem och se vilka som klarar en kritisk granskning och inte.
#16 ok, om du vill skärskåda och fokusera då, vad vill du anföra? (Går det att hålla sig bland djuren så är det bra)
Massdöd av valar utanför Alaska och man vet inte orsaken!
"“That always concerns us because that means there’s probably a change in overall pathogen exposure, possibly harmful algal blooms and other factors,” Teri Rowles, the lead marine mammal scientist for NOAA Fisheries, said during the teleconference."