Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterrymdenuniversum
Läst 1196 ggr
Magi-cat
1

Tomma rymden

Vart man än tittar på stjärnhimlen som omger vår plats i universum finns det stjärnor, mer stjärnor och ljus.

Men ägna en minut åt att titta på den korta videon från La Silla-observatoriet i Chile . Där ser man att det finns ett område som plötsligt, tycks det, är alldeles svart, helt tomt på stjärnor! Tomma rymden, voiden!

Den svarta, tomma rymden är en födelseplats för nya stjärnor. Det är ett Moln av gas och stjärnstoft där under tidens gång nya stjärnor kommer att födas. Molnet är så tätt att det blockerar allt ljus från stjärnorna bakom, vilket gör att det ser ut som ett stort svart ingenting.

Stjärnorna väntar där, ofattbara hundratals miljoner år på det rätta ögonblicket…

"This is "basically nothing" when considering the full length OF a star's life, he says. "It's like watching a human just hours after being born, it's just a baby."" (Fernando Comeron, ESO's, Chile)

Området finns ca 700 ljusår bort i konstellationen Serpens.

Upptäckten (och förstås det fina teleskopet) ger astronomerna möjligheter att studera stjärnor i vardande.

http://www.bbc.com/earth/story/20150107-stars-missing-in-black-void?ocid=fbert

Jag kommer att tänka på den där scenen i en Star Trek Voyager där kapten Janeway sitter och stirrar ut i tomma rymden, ett gigantiskt område av ingenting…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
0

Men vänta nu… Jag tolkar inte det texten som att det är tomt där, utan snarare som en molnvägg av materia som skymmer allt ljus bakom det..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
0

Nej, det är inte tomt. Det  ser tomt ut eftersom inget ljus slipper igenom "ridån" av gas. "Voiden" kallas det på engelska, tom rymd. Det var väl ungefär vad jag skrev, att molnet är en födelseplats för stjärnor. 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen