OT - Hjälp med granne
Hej på er
Detta är inget oförklarligt..men jag måste få råd om en sak.
Bor i ett lyhört hus där vi andra försöker att leva utefter det. Men grannen ovanför gör absolut inte detta. Även att de vet att det är lyhört.
Jag har sagt till de innan flera ggr om saker som stör, ljud som är onormala och som pågår gång efter gång.
Vissa ggr har de tagit till sej men efter ett tag är det likadant igen.
Värst är när hennes stora son är hemma.
Nu har vi haft en dispyt om olika saker här. Men hon tror inte att det finns det som stör som jag klagar på. Men jag VET ju vad jag hör.
När jag förklarade så fick jag bara spydigheter tillbaka. Hon påtalar med att jag ska ljuga och att jag och de andra är bara löjliga.
Har en granne till som bor ovanför de och NU har de med tröttnat.
När de sagt till så har det bara provocerats efter det för att vi ska reagera.
Hon får det till, till slut att det är vi som överreagerar och att allt är vårt fel.
Jag hatar sådant här. Jag vill bara att vi alla ska vara vänner.
Jag har fibro med värk och sömnen är jätteviktig för mej. Det har funkat i sådär en vecka nu men nu är det dags igen.
Hennes stora son har sitt rum precis ovanför mitt sovrum och han kan klampa in där med hälar i golvet mitt i natten, sätter på sin dator och spelar…och jag hör hela tiden det där dova ljudet från spel och sen sitter han och pratar.
Och det hörs jätteväl ner till mej.
De vet om det men gör det ändå.
Jag blev provocerad i flera veckors tid i vintras. Men det vill hon inte erkänna.
Jag och de andra grannarna har pratat med hyresvärden om detta men det är jättesvårt att få någon reaktion.
Och det hjälper ju inte att prata med henne direkt…då ljuger man och man får spydigheter tillbaka. Och hon vänder på allt så det till slut slutar med att det är vi som får skämmas….hahaha..Ja vet..det låter sjukt.
Jag har nu tröttnat då min nattsömn nu störs IGEN……Känner att det inte är någon ide att prata med varken henne eller hyresvärden.
Inte heller Hyresgästföreningen.
Detta skapar irritation som ligger och gnager.
Men hur 17 går man tillväga?
Det är mycket mer än så här…detta är bara det lilla jag berättat.
Mendet går inte att ta med allt.
Vad tråkigt att det är så där…😕
Jag har tyvärr inget råd att ge, du har redan försökt med det mesta…
Synd bara att en del inte kan förstå själva att alla tjänar på att visa hänsyn.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Du bor alltsa I hyreslagenhet. Om varden inte bryr sig, trots att du och sa manga grannar som mojligt klagar anmaler ni till Hyresnamnden.
Här är mer kontaktinfo:
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresnamnden/Var-finns-hyresnamnden/
tack…men vad gör de???
Har hittat info nu om störningar och om vad de kan göra om hyresvärden inte gör nåt. 👍
De gånger jag har pratat med mina grannar ang. oljud ifrån dem, så har jag även sagt att de är välkomna in till mig för höra själva hur de låter. Svaret jag brukar få är att det inte behövs och att de ska tänka på hur de låter.
Så en nattlig inbjudan när sonen håller på som värst kanske skulle funka? Bara förvarna dem att du kommer ringa på hos dem nästa gång de låter för mycket nattetid..
Evisen
Jag har sagt de men de bara skrattar. Jag försökte med att reda ut vad det är som låter från deras vardagsrum ner i mitt…Det är kraftiga smällar. Men si det kunde det inte vara för de har inget där som smäller.
Jamen gå in dit och gör det ni brukar göra så ska jag säga till när smällen kommer, sa jag.
Tror ni de gjorde det? NÄÄÄ….för de visste vad det var som smällde. Inte ett enda ljud från de på två kvällar.
Så ganska misstänksamt att de redan visste om det.
Sen satte det igång igen….
Nu ska de snart åka iväg på semester.
Så det kan bli lite tyst här.
Ok, så att komma in till dig och lyssna på oljudet ifrån dem vågar de alltså inte.
Har ni inte någon störningsjour som du kan ringa till?
Nepp..det vågade de inte. Inte heller att gå och göra som de brukar så hade jag kunnat säga till när det smällde. Men…de visste vad det var så därför gick de inte med på nåt utav det. De är luriga.
Nej..hyresvärden är inte kopplad till Störningsjouren.
Så där gör nog merparten av folket som har fått klagomål på att de stör de andra grannarna.
Du får nog ringa till din hyresvärd och prata med dem varje gång det sker. Eller ta och skriv ett brev till värden där även dina grannar skriver under det.
För att ge igen med samma mynt med oljud leder till inget. Eller i värsta fall, slå tillbaka på dig😕.
Nä ge tillbaka gör jag inte. Det kan ju slå tillbaka på mej själv. Så jag tar det lugnt.
Bidar min tid…
Usch vad jobbigt, och hade så förr om åren med 2 ungkarlar boende ovanför mig och jag var en utsliten 3 barnsmamma som även jobbade då. Vet inte huuur många gånger jag var uppe och bad dem lugna ner sig lite. Till slut fick jag nog och ringde störningsjouren, och när de kommer står jag i dörren och lyssnar och får då höra ena killen säga " Men varför ringer de till er, varför kommer de inte och ringer på här och berättar att vi stör?"
Ja och det har ju hjälpt jättebra 🤪 Men så är det med människor som saknar självinsikt kan jag tycka.
Mitt råd är att du dokumenterar detta ordentligt, sedan hör du av dig till värden att om inte de gör något åt saken kommer du inte betala hyran utan ha den innestående hos länsstyrelsen. Jag trooor att det är så rutinerna är, men kolla det först i så fall. För indragna pengar är ibland de enda som är det bästa verktyget och som får vissa människor att börja "bry" sig lite.
Jag vet hur stressande det är särskilt med tanke på att du inte heller är helt frisk och behöver ro omkring dig. Lycka till!
Tack Gahella för din påminnelse i PM…..👍
Ja jag brukar skriva upp och sedan när det gått för långt och hållt på för länge så säger jag till värden.
En av de provocerade mej i nästan tre veckor. Och då antecknade jag tider, datum och ljud.
Ska kolla upp det där med Länsstyrelsen. Men jag tror med man måste gå genom Hyresgästföreningen innan. Jag är ju med där så jag får testa det.
Nu är de ju bortresta men de kommer ju hem förr eller senare igen…
Tack själv vännen 😉
Ja för sådär kan du inte ha det i längden, och i värsta fall kan man ett psykbryt, och du som redan är sjuk tål inte lika mycket heller.
Och som sagt Lycka till!
Ja det var rätta ordet: Psykbryt…..hahahah🤪
Grannen längst upp sa det till mej att han skulle snart få det på de. Och de har ändå inte klagat på de…förrän nu.
Jag har hört de leva illa nu i snart 3 år… och jag hör väl mer då jag bor under de.
Näää…jag sover dåligt när de är hemma. Jag märker nu när de är borta att jag får mycket mer sömn. Och sömnen är jätteviktig för oss alla för att kunna må bra.
Jag blir störd jämt så den där välbehövliga REM-sömnen är inte ofta man får då.
Men vi får se hur det blir när de kommer hem.
Det värsta är ju att de inte verkar förstå.
Och hon tog upp att det var vårt fel att de andra som bott där innan flyttat…hahahah
Jomen visst. Skilsmässa och knarkarkvart…..var det vårt fel???🤔
Det är ju sånna uttalanden som jag kan bli skogstokig på. Då tar hon upp andra saker för att leda bort samtalet.
Tack Gahella. 🌺
Har varit med om detsamma så jag vet hur man mår till slut, och då tål man inte minsta knäpp utan att gå i taket… 🤢
Har du testat öronproppar? Det finns små runda i silikon som formar sig efter örat och de är jätte-effektiva. I början kunde jag inte sova för det var föör tyst, men det är ett överkomligt "problem", när man vet alternativet.
Och det där är ju endast skitsnack och projektion och tror väl med det att de ska slippa ta eget ansvar. Och därför är det såå viktigt att du dokumenterar allt.
Tack själv Mia 🙂
Mjaa,,,öronproppar vill jag helst inte ha. Har en gammal och dålig morbror och skulle han ringa så skulle jag nog inte höra det med sånna i öronen.
Och jag vägrar dessutom ha sånna för att grannarna stör.
🌺
Pratade med min andra trevlig granne nu.
Och hon hade hört grannarna som stör, prata på sin balkong.
Då hade den vuxne mannen sagt att han ska "k….a (fult ord) de". Detta efter hennes fråga "vad ska vi göra då?"
Moget!! 😮
Hmm, de verkar vara jättemogna på alla sätt å vis! 😜
Men kan ni inte göra en gruppanmälan då?
Jag tror att den trevlig grannen inte vågar. De har fegat innan på saker.
Men jag kommer snart att göra nåt åt det här.
Man ska inte behöva känna sej hotad bara för att man säger ifrån till de.
Han som sa detta otrevliga har varit frihetsberövad i tre dagar av polis.
Så han är inte det minsta trevlig att ha här i huset.
Den trevliga grannen hade försök till inbrott för ca en månad sedan. Och vi misstänker denne person starkt.
Det tråkiga med rädda människor för de är hellre rädda och mår dåligt, än gör något åt saken. Så heja dig Mia 👍
Jag tycker det är bättre att reda ut saken än att bara låta det vara.
Vi kan inte ha det så här.
Tack Gahella. ❤️
Ja, mycket battre! Annars sa fortsatter man ju bara att reta sig och ma daligt.
Ja precis Boris. Och det är dit jag kommit nu efter 3 år…hahahhha…🥳
Och så vart friden slut. Efter 3½ vecka med total tystnad från grannen ovanför är de nu tillbaka från sin semester.
Smäll i dörrar och andra ljud är nu tillbaka.
Det är lugnt dagtid…..men jag befarar att min nattsömn kommer bli störd igen..efter 3½ veckas perfekt sömn.
💣
Vilken tid säger värden att det skall vara tyst i huset? Ring polisen! Här skall vi ringa Securitas om det är oväsen efter 22-23, även tidigare om det är oväsen som stör. Om det är privatägt kanske du skall ringa värden mitt i natten om det är oväsen!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Klockan 22 ska det vara tyst.
Så vart det då dags igen!!😴😴
Jag vart jättetrött och lade mej för att sova igår runt 22. Somnade som en gris. Vaknar vid halv tolv att grannens son klampar omkring ovanför som en elefant. 😮Hör med att han pratar hög och ibland så hojtar han till. Efter ett tag så tröttnar jag och stampar till i golvet.
Blev tyst så jag hann att somna…sen är det dags igen. Halv ett så klampar han omkring i sitt rum ovanför mej med hårda hälar i golvet, smäller i dörren och jag vet inte allt vad han gjorde. Men lät gjorde det. Ända till klockan två.
Jag stampar till en gång till. Blir tyst.
Han börjar klampa efter en stund igen och sätter sej förmodlingen vid sin dator…och börjar där att slå och dunka.
Jag smäller i golvet igen och det blir tyst.
Har skrivit till hans mamma nu att hon får be han vara tyst om nätterna då iallafal jag vill sova.
Vet att hon kommer att bli tjurig på mej och ifrågasätta detta. Som vanligt. Men då kommer jag bara säga att jag tar detta med vår hyresvärd.
Ring hyresvärden redan nu på morgonen och säg att du inte kunnat sova pga oljud!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag ska se vad mamman säger.
Ska hon prata med sonen och allt är lugnt så tar vi det så…så länge. Men börjar hon vara spydig och säga att jag ljuger så kommer jag ringa han.
Såååå trött på detta nu.
Mia, kan du spela in oljudet på mobilen? Om det skulle uppstå igen. Så har du tidsangivelsen också. När jag pluggade tidigare så bodde jag I ett hyreshus där man byggde om. Det gick inte att koncentrera sig på kemiformler. Jag ringde värden och han hörde ljudet men inte min röst. Ljuger upphörde snabbt.
Boris. Kan testa nästa gång det händer.
👍
Hon har läst det jag skrev men än så länge ingen respons…
Spännande:(
Hhehehe….mjaa…känns bara olustigt..😕
De är sura som fan där uppe…det hörs eftersom de nu smäller i dörrar igen och stampar i golv.
Hur pass mogna är dessa människor egentligen??? suck..😴
Inte!! Ingen ansvarskänsla alls!
Hhahha..nä detta är sjukt…Han är sur som fan där uppe och hon skäller….Men själv göra själv ha, säger jag.
Det är inte jag som stör de om nätterna.
Lite självransakan borde de syssla med.
Hmmm…jag blir galen och sitter och funderar på hur jag ska gå vidare. 🤔
Väckts till och från inatt till fyra.😮 Han hade dämpat stegen…men ibland kunde det bara smälla till i golvet av hans fötter.
Medvetet av honom???
Han smällde mer med grejer inatt. Tappade saker flera ggr, skrapade med stol som han inte gjort innan och även smällde ett par ggr hårt som fanken så jag trodde det knackade på min ytterdörr ett tag…..🤔
Det tillkom nya ljud denna natt som han inte gjorde natten innan. Och även då att han blivit tillsagd av sin mamma. Men jag undrar…..låter hon honom låta??? Uppmanar hon honom till att låta mer???
Ni är säkert trött nu på mitt gnäll om detta….
Men jag måste få ur mej skiten nånstans.
Jag ska fundera under dagen…sen kanske att jag ringer min hyresvärd. För JAG ska väl inte behöva bli störd för att grannpojken inte kan sova????🤔
Hon har tydligen ingen kontroll på honom! Spela in louden och skicka till hyresvärden.
Boris…jag hann inte spela in de smällande ljuden annars hade jag gjort det.
Känner att mitt humör sviktar, värken gör ondare, skalledunk och lite yrsel på detta.
Ska man behöva bli sjuk ordentligt??😕 Just för att man inte får sova för en granne som är vaken hela nätterna..
Hyresvärden tar tag i detta. Och bättrar de sej inte OMGÅENDE så får de flytta….mohhahahahah….Fattar de inte att det drabbar de själva???
Nej, tydligen inte. Jag blir galen, när jag inte får sova:( Visst mår man sämre både fysiskt och psykiskt.