Sömngåtan i Kazakstan löst
"Invånarna i den lilla byn Kalachi i Kazakstan har under de senaste två åren ofrivilligt och plötsligt somnat. För en del av dem har flera dagar passerat innan de vaknat upp ur sin medvetslöshet, helt utan att minnas något av händelsen."
http://www.sydsvenskan.se/varlden/somngatan-i-kazakstan-lost/
Tydligen så är gåtan löst nu, men jag har missat den helt. Har inte läst om det här tidigare. Vet ni vad de hade för teorier under de här två åren? Det måste ha känts fruktansvärt märkligt att flera av dem somnat och vaknat flera dagar efter. 😮
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Men fyyy! 😮
Jag har heller inte hört något av detta innan..så det var en nyhet.
Låter nästan som en trolldom över byn…fastän att det var från gruvan.
Oj då, kolmonoxid är inte bra.
Nej, det är inte bra med kolmonoxid :) Men det tog tydligen två år att ta reda på vad det var. Vi vill ju alltid ha en förklaring och när det inte finns någon så är risken stor att fantasin skenar iväg. Men skönt att de löst det nu.

Bra att det är löst!
Där ser man! Usch…
Tidigare tråd om detta
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5518eea78e0e74122700078d-byn-dar-folket-somnade
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Intressant med oförklarade fenomen! Men även bra med förklarade!
Mer om den mystiska sömnsjukan.
Folk kunde, som tidigare sagts, falla i sömn precis när och var som helst. En del kunde sova i upp till sex dagar. Huvudvärk och trötthet hörde också till.
Fenomenet började i mars 2013.
Tydligen är det de efter Sovjetunionens fall stängda urangruvorna som bär skulden för sömnsjukan, enligt experter. De orsakar förhöjda värden av koloxid och kolväten i luften och att syret minskar.
Men gåtan kanske ännu inte är helt löst?
Symptomen på koloxidförgiftning stämmer, säger en forskare, men är inte specifika, vilket är problemet. Och koloxid kommer av förbränning, så hur kan det komma från stängda gruvor? Myndigheterna har också testat koloxidhalten och avfärdat den.
Istället föreslås andra gaser, såsom koldioxod, ha bidragit till sömnsjukan.
Människorna evakueras från drabbade byar.
Men då är det kanske inte löst i alla fall. En del forskare verkar inte vara så övertygade.
Väldigt underligt att de på 2 år inte kunnat lösa gåtan tycker jag, och varför har de inte flyttat folket därifrån.?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Kanske inte helt löst, nej…
#0 De håller tydligen på och evakuerar en del byar.
Men det har gått lång tid verkligen….