Parallella universa?
Finns det parallella universa? Följs Schrödingers katt - är han i lådan eller har rymt, död eller levande eller - båda?
Det går ganska fort men klippet är under 3 min långt, så man kan titta flera gånger.
http://www.minds.com/blog/view/53510/parallel-universes-many-worlds
Det är roligt med olösta gåtor.🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det finns beskrivit i bl a Richard Bachs bok "One"…att det ska finnas många versioner av en själv…skulle egentligen ta och läsa den igen, läste den för 20 år sen…
Intressant, och tankeväckande!
Kom att tänka på reinkarnation när jag tittade på klippet. Jag är en av dem som tror på reinkarnation och så finns det de som menar att vi inte lever våra liv efter varandra utan att alla liv levs samtidigt på något vis. Tiden är inte linjär så som vi uppfattar den utan böjbar och allt händer på samma gång. Därför blir det kanske många versioner av oss och alla de olika möjligheter i olika universum. Jag vet inte… för mig känns det lite för abstrakt och obegripligt men allt är möjligt tills man bevisar att det är omöjligt. Men även då finns det en möjlighet att överbevisa det, var det nån som sa. Intressant klipp i alla fall som får en att fundera!
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Hm, jag har inte kommit fram till om jag tror på reinkarnation eller inte, men det skulle ju kunna hänga ihop med parallella universum. Och att det man tolkar som minnen från tidigare liv är minnen från parallella liv. Tanken har slagit mig förut, men nog är det abstrakt och svårt att tänka sig, allt.
Max Tegmark har skrivit en bok som står högt upp på önskelistan…
Ja den boken vill jag med hemskt gärna läsa. Även om man inget mattegeni är.
Tänkte på dig och denna länk Magi-cat när jag såg det här. Sen glömde jag det…😊
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
🙂
Gilla Max Tegmark. Gilla hans parallella universa där en kopia av mig gör bättre val. (eller sämre). Kan jag skicka ut mitt parallelljag ut i solen kanske. ☀️ (Fast "där" regnar det å andra sidan, väl.)
Tegmark verkar ha sysslat med frågan om parallelluniversum lite vid sidan av. Nu kommer han ut. Frågan har mognat.
Det gick sämre för hans föregångare, Hugh Everett, som i sin avhandling 1957 skrev om parallella världar. Det inspirerade filosofer och filmmakare, men hans förklaring till kvantfysikens paradoxer fick inget gensvar i forskarvärlden. Han dock i förtid, ensam och förbittrad.
" Jag tycker att Everett har gjort en av de mest briljanta upptäckterna någonsin. Och hans tid kommer. Vi får inte glömma att mycket av det som förr ansågs för spekulativt – atomer, elektromagnetisk strålning, relativitetsteori – numera har införlivats i fysikens huvudfåra. Så gränsen är långt ifrån given, och jag vill gärna puffa den längre ut mot fantasins och det omöjligas marker." säger Tegmark.
Hans tid är här, nu.
Gilla Tegmark, gilla "puffandet".
http://fof.se/tidning/2011/5/max-tegmark-och-hans-manga-universum
Det är väldigt intressant tycker jag. Jag tror absolut på parallella universa men hur det hänger ihop vet jag ju inte. En grej att ha i åtanke när det gäller kvantfysik är ju att fenomenen gäller endast för små partiklar. Fast som i experimentet m. Schrödingers katt går det ihop.
Såg ett TV- program som handlade om universum / universa och det liknades vid en skuren limpa där varje bit symboliserade ett
#11 precis det har jag också hört om. Programmet var säkert med Brian Green för det är hans teori har jag för mig!
Hinner tyvärr inte läsa länken just nu, men lägger den ändå här. Ser att Tegmark citeras. Måste läsa hans bok.
http://consciouslifenews.com/multiple-universes-parallel-realities-time-hopping/1175373/

fast om vi levde alla liv nu samtidigt vad för mening skulle det vara med livet nu? Och med dig själv? Vad för lärdomar skulle vi kunna göra, utvecklingar för civilisationer som för oss själva om allt existerar just nu, dvs alla liven levs på en gång? Livet kan ju inte levas om. Den kan aldrig gå tillbaka för annars skulle vi aldrig ha en morgondag eller en gårdag. Det skulle säga emot tiden i sig själv.
Alis volat propriis 
#14 Jag tror ärligt talat inte att det finns någon mening. Om det gör det så kommer vi nog inte att kunna få reda på det ändå, i alla fall inte under ens livstid, kanske inser man meningen efter att man dött. Å andra sidan även om det finns en massa versioner av mig just nu som har samma liv som jag fast lite annorlunda, alla dessa Helenor kommer ju att sluta sina dagar på olika sätt vid olika tidpunkter men kommer dö en dag, och då Helenorna dör så går deras själar vidare och återföds i en ny kropp. Så tror jag iaf. Så min själ kommer att lära sig av mitt liv som jag lever nu, och har lärt sig av livet jag levt innan. Men jag tror inte att jag någonsin kommer att få vetskap om de andra Helenornas liv det kan jag ju bara spekulera över. Sen tror jag att liv har funnits i andra delar av universum båda långt innan vår civilisation och kommer att finnas efter att vår civilisation gått under. Andra typer av liv än det vi är vana vid här på jorden. Alltså inte de parallella världarna till vår värld, de tror jag skapades ungefär samtidigt som vår värld, annars hade den ju inte varit parallell. Men några av dessa likadana civilisationer kommer nog att överleva vår, och vissa kommer att gå under före vår.
Många intressanta tankar och länkar i tråden! 👍
Frågan aktualiserades för min del igen när jag läste det här om parallella universum:
Flera forskare, bland annat Seth Lloyd, professor i kvantteknik vid Massachusetts Institute OF Technology, hävdar också att alla tänkbara händelseförlopp finns förverkligade någonstans därute i en parallell verklighet eftersom vårt universum hela tiden delar sig.
– Varje gång någon singlar slant delar sig universum i två delar där det blir krona i det ena och klave i det andra, men vi upplever bara det ena. Det andra händer i ett skilt universum oberoende från vårt med en egen framtid. Alla utfall förverkligas någonstans, säger han.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-det-finns-oandligt-antal-universum
Har alltid ( i alla fall de senaste 20 åren ) trott på reinkarnation och det gör jag fortfarande, men känner att jag allt mer börjat fundera i dessa banor att våra liv inte levs efter varandra utan samtidigt i parallella universum. Tycker att det är en häftig tanke. För mig faller det allt mera rimligt och möjligt att hela reinkarnationstanken är kopplat till just dessa parallella världar. När vi upplever Deja Vu och när vi träffar någon som vi känner omedelbar samhörighet med… kan det vara så att några av våra liv sammanfaller just då i samma händelse och att personer i fråga har vi också en relation till i en eller flera av dessa världar? Jag tycker att det är lite roligt att reta hjärnan emellanåt med sådana tankar.
Magi-cat,
Du skriver i #6 att Max Tegmark står på önskelista…. har du möjligen läst den? Verkar vara en intressant bok!
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Hej Mesa och tack för intressanta synpunkter!
Hur frågan om tidigare liv kommer in där är intressant. Det kan vara så, eller på något annat sätt som vi inte ser idag. Det är absolut nyttigt att utmana hjärnan och låta den gå på strövtåg. Det tycker den om. 🙂
Tegmarks bok är införskaffad och jag har läst lite olika stycken i den. Verkligen mycket intressant och snygga tankar, men det blir nog ett semesterprojekt. 😎