Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1854 ggr
Magi-cat
6

Visst behövs män!

I alla fall bland mjölbaggar.😉

Fram tills nu har forskningen slitit med frågan varför det finns män (med Y-kromosomer) och varför evolutionen hållit fast vid denna resurskrävande, tidsödande och riskfyllda reproduktion.  Endast hälften av avkomman kan dessutom producera ny avkomma, så varför hälften män?

Nu tror man sig vara lösningen på spåren: Y-kromosomen håller generna friska! 

I en tioårig studie på mjölbaggar (läs mer detaljerat om studien i länken) framkom att sexuell selektion är viktig för populationens hälsa, för att hindra skadliga mutationer att få fäste. Det ger alltså evolutionära fördelar. (Kanske ökar motivationen också?)

Studien publicerad i Nature.

http://www.di.se/artiklar/2015/5/18/ny-forskning-visar-darfor-behovs-mannen/?utm_medium=social

Vad ligger det i det här, tror ni?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3

Lite mer om -kromosomen. (har tidigare publicerat dem i Vetenskapstråden.)

Om Y-kromosomen

Är Y-kromosomen bara en defekt X? Förskräckt Nej, den är ytterst viktig för evolutionen, betydligt mer än att bara bestämma kön.

Den här nyheten om Y-kromosomen (nyligen publicerat i Nature) var lite intressant….
Lite kort: Däggdjur har två könskromosomer, kvinnliga två X och manliga en X och en Y. Dessa har utvecklats under 300 milj år, varvid Y-kromosomen tappat 97 % av sina förfädersgener, kvar finns bara ca 100.

X-kromosomen har å andra sidan behållit 98 % av ursprungliga gener och ståtar med 2000 st. Har Y-kromosomen behållit sina få gener av någon orsak?
Så gott som identisk uppsättning finns hos Y-kromosomen hos schimpanser och rhesus-makaker, så man måste studera andra däggdjur för att få reda på betydelsen. Valet föll på bl.a. råttor och möss, (som vanligt).

De gener som fanns kvar i Y-kromosomen var inte slumpmässiga, utan 18 st var identiska hos alla de studerade däggdjuren. En del fanns också i dubbel upplaga, vilket understryker deras betydelse.

"Considering that the majority of the remaining Y chromosome genes are not actually involved in sex determination, and the fact that they are active in cells all across the body, it is becoming increasingly evident that the Y chromosome plays a much bigger role than once believed. “Evolution is telling us these genes are really important for survival,” said Winston Bellott, lead author of the study. “They’ve been selected and purified over time.”

(min markering)

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/y-chromosome-its-not-just-sex

Jag är inte helt säker att jag fullt ut förstår den stora betydelsen av upptäckten, men fann den ändå intressant. Det har liksom inte fallit mig in att Y-kromosomen (eller någonting för den delen) INTE skulle ha en stor och välgrundad betydelse.

Evolutionen jobbar på ett projekt. Skämtar

Hittade ännu en intressant grej om Y-kromosomen som man nu börjat intressera sig för allt mer i forskning:

Män har generellt kortare livslängd och större risk att dö i cancer än kvinnor. Riktigt varför vet man inte.

Nu har man funnit att Y-kromosomen kan spela en viktig roll och att män faktiskt med stigande ålder tappar Y-kromosom i de vita blodkropparna! Detta påverkar immunförsvaret och kan öka risken för cancer. 
Män som inte förlorar Y-kromosomen lever några år längre längre.

" När man identifierat vilken mekanism som orsakar den ökade cancerrisken, skulle man kunna ta fram aktioner för att ”laga” immunförsvaret där det visar sig inte fungera vid förlust av Y-kromosomen, säger Lars Forsberg."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forlust-av-y-kromosom-kan-forklara-mans-okade-cancerrisk

Kyllan56
1

Mycket intressant Magi-cat!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
1

#2 Visst är det…🙂

Farwuq
0

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
1

Några frågor…(#0)

"Det visade sig att hälsan hos de mjölbaggar där konkurrensen hade varit svag eller helt frånvarande försämrades snabbt. Efter bara tio generationer var de mjölbaggar som sluppit konkurrens utdöda. De populationer där konkurrensen hade varit hårdare, däremot, överlevde betydligt längre."

Vilka slutsatser dras från mjölbaggenivå till vår samhällsnivå och vilka konsekvenser får det? Hannarna slåss för att få para sig med honorna? Som väljer bort de "dåliga" exemplaren?

"The study suggests that sexual selection plays a crucial role in sifting out harmful genetic mutations, as competition means females are less likely to mate with genetically inferior individuals"

Och varför får just hälften Y-kromosom? 🤔

"The researchers found that when sexual selection was removed and beetles were paired up into monogamous couples, the population's health declined rapidly and the bugs were wiped out by the 10th generation. Conversely, beetles that had a strong influence on sexual selection, where intense competition saw 90 males trying to compete to reproduce with only 10 females, were more resilient to extinction."

http://www.iflscience.com/environment/why-do-men-exist

Driver konkurrens utvecklingen?

Kyllan56
0

Jag tror att driften till reproduktion och liv är den starkaste vi har. Den driften, som vi människor sublimerar i allt konstruktivt vi företar oss, när vi inte skaffar barn.

Konkurrens - inom rimliga ramar - och kriser för all evolutionen framåt.  Passivitet i brist på "kamp" för människans överlevnad, passiviserar oss, vilket får kreativiteten och det innovativa tänkandet att gå i träda . 

Så jag tycker att det som mjölbaggestudien pekar på kan appliceras på människan. För även när vi tror vi har ett val och väljer - är vi biologiska varelser - som drivs av vår arts överlevnad. Kampen om vår överlevnad skapar konkurrens i sig, framförallt när resurserna är knappa. 

Det är ju heller ingen hemlighet att de som attraherar den stora massan har ett större utbud och kan också säga nej när det inte passar. Det i sin tur leder till ökade möjligheter till reproduktion. 

Men till skillnad från mjölbaggarna har människan tillgång till sublimering och kan hitta andra givande projekt och sysselsättningar än att reproducera sig. 

Så i grunden är vi lika, men ändå olika, förstås!😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”