Illusioner och synvillor
En massa roliga illusioner samlade i länken…Inget (nästan) är vad det synes vara…
http://nautil.us/issue/19/illusions/fooled-by-your-own-brain-rd
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här är en illusion som kommer att ge dig känslan av att vara påverkad, följer man instruktionerna så ger det verkligen en lustig känsla http://www.iflscience.com/brain/video-causes-natural-hallucinations Optiska illusioner är verkligen intressanta, dock blir jag lätt illamående av att se de som består av en massa färger eller mönster som rör sig, eller som verkar röra på sig.
Ja de där är det bra att det är varningstext på!! 🤦♂️😴😃
Hade inget ljud på, men vad är det som ska hända i videon som länkas till i #1, förutom texten i mitten? 🤔
Behövs inget ljud flr att få effekt, men det som händer är att det är två mönster, båda gjorda av svarta och vita linjer som rör sig och med bokstäver som dyker upp i mitten. Fokuserar man på dessa bokstäver tills videon är slut och sedan tittar bort från skärmen så kommer det att se ut som att rummet rör sig :P
Hmmm.. jag är väl för dum då för inte kunde jag märka nåt sånt 🤔
😃
Haha hur gör du när du tittar på klippet? Jag märker av effekten varje gång och då stirrar jag i mitten och försöker att inte blinka mer än jag måste :P din hjärna kanske bara inte är så lättlurad
#5 Inget snurr för dig alltså…? 🤦♂️😃
Kolla ansikte-grejen då i länken jag lade in! En bit ner…
Var det någon som lade märke till förändringarna i rummet i den översta videon där man skulle lista ut vem skurken var? Inte jag! Jag blev så nöjd när jag såg att polisen var vänsterhänt så jag trodde det var han. 😃 (Så var det alltid i typ Sherlock Holmes. Eller ett hårstrå. Eller en pepparkakssmula.) Men några förändringar…nähe…
Däremot såg jag gorillan i lungan. Jag tror erfarna granskaren missar den eftersom de vet att det inte kan vara en gorilla där. För en icke-yrkesperson kan det lika gärna vara något gorillaformat som något annat, och då ser man den.
Ingen gratisfylla här inte 🤦♂️
Ska kolla första länken.
#8 Va? Jag behöver bara höra ordet snurr…🤦♂️😴
😃
Kollade på några i kattens länk.
Tex det där som skall vara ansikte i glödlampsformen ser jag som en glödlampa och inte ansikte i den vänstra, alternativt engelsk väggkontakt.
I rutan med alla blåa plustecken som snurrar så gör jag som texten sägen men i mina ögon så är alla de blå punkterna synliga hela tiden.
I "enigma" så tycker jag endast att ringarna skiftar färg. Man skulle tydligen uppfatta att man åker framåt i röret., alternativt flytande rörelser.
🤔
Är extremt trött nu om de kanske påverkar mina resultat.
McCollough-effekten - påverkar din hjärna!😎
Ser du Albert Einstein eller Marilyn Monroe? Vilket - det beror på din synförmåga eller i alla fall hur hjärnan uppfattar bilder och ansikten. Prova att titta från ett avstånd och med eller utan glasögon, om du bär sådana!
Bilden är en hybrid mellan två bilder och hjärnan plockar upp detaljer för att känna igen ansiktet. Ser man dåligt eller bilden är på avstånd plockas inte så många detaljer upp och man tolkar den på annat sätt.
http://science.sfglobe.com/2015/04/03/kj9/?src=fbfan_39059&pn=sfg