Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterpsykologisamhälle
Läst 1120 ggr
Magi-cat
6

Handväskfenomenet

En handväsk-våg sprider sig i samhället. Fler och fler statyer ses prydda med extra tillbehör: handväskor. Senast Tage Danielssons.

Bakgrunden är en nazistdemonstration i Växjö 1985 då en tant dängde sin handväska i huvudet på en nazist. En fotograf förevigade ögonblicket med en bild som med rätta blivit berömd.

Där kunde historien ha slutat. Men en konstnär ville göra en skulptur av den protesterande damen med handväskan men fick nej av Växjö kommun med motiveringen att det kunde uppmuntra till våld.

Nu syns det tydligen i hela landet fler och fler statyer med handväska över armen…🙂

Något säger mig att Tage Danielsson själv med glimten i ögat och något oförglömligt visdomsord inte hade haft något emot att bära handväska…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-45]
0

Hahaha..en karl med handväska….tjaaa..varför inte…hihihih..
😉❤️

🌺

[Sabina]
2

Härligt med såna fredliga protester 🙂
Ja, Tage Danielsson hade nog inte haft något emot att någon hängt handväskan på honom. 🙂

tlover
0

😃 Vet nån var bilden på tanten med handväskan går att hitta?

l'm back

Magi-cat
0

Det blev en fetlång länk….🤫

Magi-cat
2

Här är bilden!

Fotografen gillar visst inte själv att den blir staty som tänkt:

http://www.svt.se/kultur/konst/fotografen-bakom-bilden-den-slaktas

Magi-cat
2

Finns mycket gott att säga om handväskfenomenet:😎

"Ända sen kvinnor äntligen tilläts äga sitt eget pick och pack för ett par hundra år sedan, har deras väskor dissats som onödiga, löjliga, ”tantiga” och allmänt hotfulla. Oavsett om de rymt tårgasspray, varit statusfyllda it-bags eller använts för att kånka på chihuahuor vid namn Tinkerbell.

Att Susanna Arwins fina konstverk heter just ”Med handväskan som vapen” är ingen slump.

Det uppmanar inte till våld eller brott mot demonstrationsrätten, som Växjöpolitikerna verkar ha fått för sig.

Utan bara till att bära sin ilska och handväska med stolthet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article20351931.ab

Magi-cat
1

Leve tanten!

"Tantfullness" har just öppnat och en tantskulptur (med handväska) har just avtäckts i Gislaved. Ingen tant som slåss, utan en fredlig tant med handväskan stadigt på armen.

En handväsktant som står för mod, fred och civilkurage!

"Vanliga människor har inte fått synas tillräckligt", säger konstnären. "Särskilt inte tanter"…

http://www.corren.se/nyheter/sverige/tantskulptur-avtackt-i-gislaved-8048471.aspx