Silver - eller inte silver?
Diskussionens vågor om silver som bakteriedödande medel i allmänhet och kolloidalt silver som produkt i synnerhet har gått höga och heta och jag tänker inte låta dem gå i rundgång här och nu.
Men två artiklar som tycks belysa två synsätt om silver vill jag ta upp. Beskriv vad ni ser och red ut verkningarna. Vad gör silver? Giftigt och/eller verksamt eller giftigt och overksamt? (Tänk på att det kan vara olika former av silver.)
Silver används inom sjukvården i bl.a. bandage och dessutom som bakteriedödare i träningskläder, -skor etc.
1:
Silver saknar effekt och har som oönskad bieffekt att det förvärrar Antibiotikaresistens. Det finns ingen anledning att använda silver eftersom dess bakteriedödande effekten är tveksam.
Silver saknar bakterieavdödande effekt mot vanliga sårbakterier.
Silver i jonform är giftigt för vattenlevande organismer.
Allt enligt en svensk studie vid Uppsala universitet.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/silver-orsakar-resitens-mot-antibiotika
2.
Silver har kraftfulla antibakteriella egenskaper och i denna studie (publicerad i Nature Scientific Reports) visas hur dessa fungerar. Silverjonerna förstör både bakteriens membran och dess inre. Bakterien som absorberar silvret dör, men sedan fortsätter den med att döda sina grannar, i en "zombie-massaker".
I ett försök på Pseudomonas aeruginosa dog så gott som 100 % av bakterierna genom en "zombie-effekt" i andra hand.
Silver har alltså en sorts förlängd bakteriedödande effekt.
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/silver-turns-bacteria-killer-zombies
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Min katt bet mig i armen. Efter ett par dagar hade jag en lila bulle som gjorde ont. Då rev jag upp såret och klämde ut varet och tvättade med kolloidalt silver. Upprepade så fort det gjorde ont igen. I början blev det med några timmars mellanrum, sen mer sällan. Efter några dagar hade allt läkt, och nu syns inte minsta spår.
Helt klart verksamt.
Samma åsikt har jag.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#1 "Helt klart verksamt."
Skämtar du? Du hade ett sår som läkte "efter ett par dagar". Kan du inte tänka dig någon annan förklaring än att din ormolja fungerade?
#0 "jag tänker inte låta dem gå i rundgång här och nu"
Dags att låsa tråden då kanske för det verkar onekligen dra ditåt, snabbt 🙂.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Såja, ingen polemik nu. 🙂Jag vill ställa artiklarna i relation till varandra. (De kom ungefär samtidigt.)
Hade jag gått till VC så hade jag fått antibiotika, så illa var det.

#5 Två invändningar:
1. Hur vet du det?
2. Det där är ett synnerligen dåligt mått på hur allvarlig en åkomma är.
#6 Det var hit vi inte skulle. 🙂
Jag skulle vilja att du kommenterar de synbarligen helt motstridiga uppgifterna som kommer fram i #0.

#7 Skyll inte (bara) på mig 🙂.
Om du går till de vetenskapliga artiklarna istället för till populärvetenskapliga utdrag ur dem så klarnar kanske bilden (eller grumlas, de är så klart mer svårsmälta för lekmän).
Det verkar som studierna handlar om olika saker. Sütterlins avhandling verkar handla om nyttan av klinisk användning av silver, och farhågor för kommersiell användning som tillsats - medan zombie-rapporten handlar om en fascinerande mekanism bakom silvers välkända bakteriedödande effekt in-vitro.
Men ingen av studierna tyder på att religionen runt användning av kolloidalt silver är något annat än meningslöst i bästa fall, och livsfarligt i värsta. En sak som är bra att ha i åtanke när någon visar att ett ämne dödar bakterier i ett provrör är att ett pistolskott skulle ha en liknande effekt. Det betyder inte att pistolskott är bra för behandling av infekterade sår (tack till Randall Munroe för liknelsen).
#8 Skyll inte (bara) på mig 
😇😛
Skämt åsido, jag ska titta på de vetenskapliga rapporterna när jag får tid. (Hoppades spara lite tid här…)
Skippa det polemiska snacket, jag vill bara ha reda på vad som skiljer rapporterna åt. Bakteriedödande eller inte, det är frågan…
In vitro - in vivo är förstås en avgörande skillnad om det är så.
I alla fall är det intressant att få reda på att silver är bakteriedödande och även hur. Kanske det är för tidigt att avfärda den kliniska användningen?

Skickade frågan till Susanne Sütterlin, så här svarade hon:
Silver i sina olika beredningsformer är giftigt såväl för bakterier som för människan, men det gäller även här som för alla läkemedel: det är dosen som avgör vad man får för effekter. I in-vitro försök kan man bestämma själv alla förutsättningar, och då använder man sig av tillräckligt höga doser inom en viss tid så man kan se silvrets bakteriehämmande effekter.
I verkligheten blir det lätt så att man späder ut silvret och då ligger man inte längre vid avdödande doser, men det är där man börjar driva resistensmekanismerna. För dem flesta läkemedel krävs en del kunskap om hur man ska använda dem för att få ut nyttan/effekten som man vill ha utan att skada människan som ska behandlas - det är därför läkemedel skrivs ut på recept och det finns en del krav på hur man bereder dem. Läkemedel tillhandahålls ju inte hur som helst. Silver har inte samma status och det regleras idag inte på något sätt, men man borde överväga detta, tycker jag.
För lekmän blir dessa diskussioner om silver lätt förvirrande. Okritiska förespråkare för silver hänvisar i första hand till in-vitro försök men undanhåller information om in-vivo problematiken. Men att det saknas bevis på effekter för in-vivo användningar (och det är ju det som ändå är det viktiga) är ingen som ens tar upp. Mycket talar för att silver tappar sin verkan i komplexa miljöer (som till exempel sår är). Den studien som du skickade till mig är ju också ett in-vitro försök…
#10 Utmärkt att du frågade! 👍
Ska läsa sedan. 😎
Jag använder den både invärtes och utvärtes, och den snabbar på sår-läkningen har även jag upplevt, den är även bra mot kliande insektsbett, de slutar klia nästan direkt.
Silver används inom vården, och den anses effektiv även där🙂
#10, "Mycket talar för att silver tappar sin verkan i komplexa miljöer (som till exempel sår är)." Vad kan det där "mycket" vara för någonting..?

#13 Läs hennes avhandling. Eller skicka frågan till henne.
#14 Ids inte läsa. Men en forskare som hänvisar till "mycket tyder på" får alltid min inre varningslampa att tändas. Detsamma händer när någon hänvisar till "sannolikhet" eller "trovärdighet"…