Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 6997 ggr
suddis
2012-04-23, 10:02

Labyrinters kraft

En Labyrint finner man oftast vid kusten.och det tros vara vara fiskare som har lagt dessa labyrinter.det finns många historier vad dessa har haft för innebörd.såsom fiskelycka och att man gick in i labyrinten för att bli av med oknytt som kunde drabba fiskarnas lycka.

Nå väl labyrinterna är äldre än så, och dom finns omtalade i den grekiska mytologin bla.

En labyrints kraft är i mitten,detta har man fått erfara.det känns helt enkelt (svårt att sätt ord,men att det kommer en slags jordisk dragningskraft)man kan anta att betydelsen i ursprunget har varit ett annat som har ändrats med tidens gång.vad var ursprunget till labyrinterna.

Magi-cat
2012-04-23, 10:21

intressant suddis! Jag satt faktiskt just och bläddrade i en bok där det bl.a. står om labyrinter! Skrattande

Dan Mattsson: Jordstrålning, hälsa och forntida vetande

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-04-23, 10:31

Labyrinterna kallas också trojeborgar. (I Finland jungfrudans)

Enligt Dan Mattson är de några av de mest intressanta fornlämningarna. I Sverige finns det ca 300 st, varav ca 20 st forntida.

De läggs ofta i ett visst mönster där man utgått från ett kors i mitten, fyra vinklar och fyra punkter. Genom att sammanbinda dessa enligt ett visst mönster får man denna genialiska hjärnliknande figurform.

Varför kallas de trojeborgar? Är det samma ord som Troja, en befäst stad? Eller är ursprunget gemensamt från något annat ord?

De tycks finnas över hela världen. Den äldsta lär finnas på en lertavla från Grekland, från 1200 f Kr.

Exakt samma figur återfinns även på den amerikanska kontinenten!

På ett keramikkärl från Italien finns en labyrintfigur med ordet TRVIA (Troja) inskrivet! Den är från 600 f Kr.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

suddis
2012-04-23, 10:32

Det finns dösar som jag kallar dom.små stenlagda upphöjningar som ger utslag med slagruta.även dessa dösar finns ibland i anslutning till labyrinterna,men kan vara åtskiljda.Dösarna har inte samma kraft som labyrinten utan i svagare form.

Ska kika i den boken Magi-cat.Glad

Magi-cat
2012-04-23, 10:35

#3 gör det, det finns massor om just strålningslinjer i och runt labyrinterna!Glad

Vad intressant att du utforskat det själv!

Magi-cat
2012-04-23, 10:42

genomgående drag i avbildningarna av labyrinterna och myterna, tycks vara jungfrun i centrum.

Vem var jungfrun? Mer mytisk än historisk enligt Mattsson.

Kanske, eller antagligen, en gemensam fruktbarhetsgudinna som i grekland hette Helena, i Indien Sita, hos hopiindianerna Moder Jord, i Norden Nerthus….

Trojeborgen symboliserar då dödsriket där fruktbarhetskrafterna hålls fångna under vintern. På våren måste fruktbarhetsgudinnan befrias för att förena sig med himmelsguden så att Jorden åter kan blomstra och bära frukt.

Här i Sverige tycks trojeborgarna alltid ligga i anslutning till orter som Ullvi och Närlunda - kraftplatser uppkallade efter efter himmelsgud och jordgudinna.

Magi-cat
2012-04-23, 10:57

Mattsson m.fl. har undersökt linjemönstret runt trojeborgarna. Inte helt förvånande känns linjerna tydligt och i boken finns flera exempel uppritade.

En liten intressant detalj ur boken: vid en borg när de var flera som undersökte linjerna, bl.a. den kände rutgängaren Arne Groth, kunde en man känna linjerna men bara varannan jämfört med Arne. En kvinna i sällskapet fick också utslag för varannan linje, men de som mannen inte kände! Tydligen påverkar linjerna människor olika….

Ofta finner man att linjerna bildar ett vackert mänster runt trojeborgen, som en utslagen blomma….eller liknande rosettfönstren i kyrkorna..

Många gånger är det starka krafter i labyrinterna, även om de är sins emellan olika:

"Jörgen I. Eriksson…..'Vad man kan säga är att dessa platser skiljer sig mycket åt sinsemellan vad gäller kvaliteten på medvetandeförändringen. Det kan röra sig om en harmoniserande, omslutande Moder Jord.kraft, eller en extatisk, djurisk kraft som är så påträngande att det är svårt att stå upprätt'"

källa: Dan Mattsson, Jordstrålning, hälsa och forntida vetande

En olöst (?) fråga tycks vara om linjerna kommer till efter att labyrinten lagts eller om de finns där från början…..

Kanske läggs labyrinten på en plats där det finns förutsättningar för att linjerna ska skapas?

Så mycket intressant det finns att (åter)upptäcka!!

suddis
2012-04-23, 11:10

Stämmer,har provat att följa linjerna i en Labyrint med slagruta och det blir till en blomma.Glad

Har också läst det att linjerna.kanske ska man uppsöka en plats där dragmingskraften är lika som i ögat på labyrinten.och prova på att lägga en själv och studera linjerna.kanske någon har provat på vad vet man.

Namnet Troja är tveklöst intressant,hur det än är så bildas mystiken kring ämnet.

suddis
2012-04-23, 11:15

Har hört att Kyrkor är byggda på labyrinter,kanske är det en skröna.

Magi-cat
2012-04-23, 11:16

javisst är det underbart intressant! Ju mer man upptäcker, desto mer finns det att upptäcka, och desto längre måste man söka tillbaka….

Cassandra Eason skriver i någon av sina böcker om hur man själv gör en Labyrint, av sten eller i snö, funkar lika bra….jag gjorde i snö en gång, men kom aldrig så långt att jag provade med pekare….något för sandstranden i sommar kanske?

[dandamimm]
2012-04-23, 15:28

Jag har en Labyrint i min trädgård. Meditationer och kanaliseringar och magiska arbete fungerar superbra där. Och gräset växer bättre än någon annan stans, vilket rådjuren upptäckt. Så nu har jag rådjur där varje morgon som betar.

Magi-cat
2012-04-23, 15:32

aaahh! Vad fint!Skrattande

suddis
2012-04-23, 15:53

Va läckert!Glad

[dandamimm]
2012-04-23, 16:28

Tack.Glad

Astell
2012-04-23, 17:43

Vad häftigt! man kanske skulle göra en sådan, jag har stor tomt Glad

[dandamimm]
2012-04-23, 17:49

#14 ja, gör det, det var inte så svårt. Bara man är noga så det inte kommer snett. Vi märkte ut hela först så att alla mått stämde och sen var det bara att bära sten…Glad

Jag mediterade på det och pendlade runt lite, frågade om råd var den skulle vara innan också. Det kändes viktigt.

Magi-cat
2012-04-23, 18:00

här kan man läsa hur man går till väga för att göra en labyrint:

Cassandra Eason, Moder Jords gömda krafter.

Där skriver hon att europeiska labyrinter ofta uppförts där älvastigar och ley-linjer möts. I skandinavis folktro var det frostjättar som gjorde dem och mitten markerade ingången till deras underjordiska världar.

Hon nämner labyrinten Rösaring 40 km NV Stockholm. Platsen låg nära kusten en gång i tiden och ska ha byggts åt fruktbarhetsgudinnan Nerthus.

(Någon som har varit vid den?)

Om man inte kan bygga en Labyrint kan man alltid visualisera den…..ett bra sätt vid meditation

Magi-cat
2012-04-25, 18:33

här är en väldigt användbar sida, det finns bl.a. om labyrinter i vänsterspalten.

http://jordstralningscentrum.se/

Magi-cat
2013-09-19, 16:56

Kom att tänka på denna gamla tråd idag när jag råkade hitta en bok: "I labyrinternas våld", en antologi sammanställd av I-S Lindell.

Enligt uppgift finns labyrintmönstret över hela världen. Bland hopifolket, navajofolket osv som hällristningar och i folkkonst. Från den hinduiska kulturen till Java och Sumatra, i Kaukasus  - och Norden.

Vad är syftet? Den symboliska innebörden? Den tycks ha varierat, kommer man fram till, dvs man vet inte säkert.

Trojeborgarna, utvecklade ur den enkla spiralen där man byter riktning genom u-svängar,  uppstod under förhistorisk tid. Den äldsta kända är på Sicilien från omkring 3000 f. Kr.

Tydligen har Sverige, tätt följt av Finland, det största antalet bevarade trojeborgar.

Sist i boken finns en lite småcynisk men kul artikel ur DN -98: "Är cyberrymdens frihetsland bara ett lyckligt fängelse?"

Författaren drar paralleller med cybervärlden, internet och spelvärlden där det gäller att ta sig igenom "labyrinter" för att komma till nästa "nivå".

För att inte tala om de stora köpgalleriorna där man ska vandra igenom labyrinten och "shop til you drop". (Kommer mig att minnas några fruktlösa försök att gå RAKT igenom IKEA till restaurangen. Det går inte.)

"Labyrinten står för en känsla av passivitet. Att bortse från det är som att säga att man aldrig fastnar i trafikstockningar….Att låtsas vara en unge på rymmen är just vad som gör labyrinter roliga. Vi underkastar oss den trygghet det innebär att vistas i en illusion."

(citat ur "I labyrinternas våld")

Vad säger ni? Är innehållet detsamma, men bara formen växlar? Har historien upprepat sig i internetlabyrinten? Är magin evig men strukturen flexibel?

Torin
2013-11-10, 20:13

På Vrångö i Göteborgs södra skärgård finns två labyrinter inne i kyrkogården, utanför finns flera. Man kan se bilder och läsa om det i boken Älvaskären, finns på Bokbörsen. Boken slutsåld på förlaget.

Det finns även en bild på Rörö i norra skärgården. Jag tog bilder 1990 när vi gjorde boken. Tyvärr har jag dem inte skannade.

Enda jag hade i datorn var denna lilla bild, jag r att det är en Labyrint på Hön.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Magi-cat
2013-11-10, 21:38

#19 Tack för tipset, Torin!

Är det din egen bild?

Torin
2013-11-12, 10:11

Den är inte särskilt bra, men här är en bättre som är tagen på Vrångö nya kyrkogård. Naturligtvis har jag själv tagit den.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Magi-cat
2013-11-14, 18:28

#21 Tack för den fina bilden! Jättesnyggt!🙂

Snabbtittade på din bok "Mystiska träd". Ser fint ut. 😎

Magi-cat
2015-05-05, 13:59

🎈

Magi-cat
2015-05-05, 14:00

tarantass
2015-05-05, 16:13

#8: misstänker skröna, utom kanske i enstaka fall, annars tycker jag jag borde ha stött på det i litteraturen. Däremot har en del medeltida katedraler labyrinter (framför allt i Frankrike verkar det). Oftast inlagda i golvet i korsmitten, ibland i en vägg vid ingången eller kanske annat. 

De kan tas som symboler för det himmelska Jerusalem eller för själens väg till frälsning, och de tycks ha använts ibland för symboliska pilgrimsfärder eller i slutet på en verklig, men om det fanns någon avsedd användning med dem tycks oklart.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen