Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: miljödjur
Läst 691 ggr
Magi-cat
1

Specialkomponerad musik - för katter!

Nu finns den - musiken som katterna gillar! Ett forskningsprojekt vid University OF Wisconsin syftade till att ge en trivsammare miljö till katter som var ensamma hemma. 

Musiken skrevs i det frekvensområde där katter vanligen kommunicerar med varandra. Spinnande ljud finns med och även vanlig "mänsklig" musik.

Försöket verkar än så länge vara lyckat på så sätt att de 47 försökskatterna reagerade mer på den specialskrivna musiken än på Bach. Huruvida de tyckte om den eller bara reagerade framgår inte.

Nästa steg blir att använda ultraljud eftersom katter hör ett annat frekvensomfång än vi.

I länken finns tre kattmusikstycken.

Själv förhåller jag mig avvaktande tills min egen testkatt avgett sitt utlåtande.

Det slog mig nu att jag sedan länge vant mig av med att öva på instrument med katterna inom hörhåll. När jag försökt har de uppvisat starka reaktioner, som läten, rullande runt på golvet och försök att bita i instrumentet. Om mina egna katter varit ovanligt musikaliska eller omusikaliska låter jag vara vara osagt. Jag har i alla fall slutat störa dem. 🤐😃. (De reagerar inte på inspelad vanlig musik i alla fall.)

http://www.svt.se/nyheter/varlden/lyssna-pa-katternas-musik

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

Nu har min glada testkatt fått lyssna på de tre musikstyckena. Han tittade faktiskt upp en gång från matskålen, vilket nog får betraktas som ett positivt resultat.🐱👍

Ikväll ska han få lyssna igen, utan mat framför ögonen.

[greenseng]1
0

Skulle vara kul att se hur en katt reagerar på "Cozmo Air"?

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
0

😻

Gammal tråd som jag hittade.

Tycker era katter om musik?

Carmarino
1

#4: Inte min nuvarande vad jag vet, men hade en gång en honkatt som var väldigt förtjust i Vivaldis De fyra årstiderna. 😺

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
1

#5 😻🎵

Carmarino
1

#6: Köpte en LP (ja, så länge sedan är det) med De fyra årstiderna till henne, så att hon kunde få lyssna på den lite då och då. Märkte det när det var en konsert på teven och hon satt på bordet och tittade på teven hela tiden, samt lyssnade uppmärksamt. Tur att jag också tycker om De fyra årstiderna. (Har skivan kvar fortfarande.) 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
1

#7 Vilket underbart minne av din katt! 😍😻🎵

Det måste varit något speciellt i den musiken som kändes bra.

De fyra årstiderna tycker jag också väldigt mycket om f.ö. 😊

Carmarino
2

#8: Ja, något måste det ju vara. Kan inte minnas att hon reagerade för någon annan musik. Hon var en skyggis, och kanske det var något i musiken som gjorde henne mer trygg. (Fast hon var inte direkt rädd för mig, men jag fick inte klappa henne eller lyfta upp henne.)

Bo§e
2

Båda våra kattbröder (när de fanns) påverkades väldigt starkt av medeltida sakrala körer och gregoriansk körsång, och i synnerhet om sången innehöll djupa mansröster.

De lade sig tillrätta, och blev alldeles lugna, och de låg inte bara och slöade, utan lyssnade verkligen aktivt, med lyfta huvuden och öronen på "mottagning".

Vi brukade ibland strömma lämpliga mässor från Youtube, sänka belysningen och bara njuta en stund.
Och det fungerade på samma sätt, är efter år. De uppskattade verkligen att lyssna på just den här sortens musik.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-05-07 22:50 av Bo§e
Carmarino
1

#10: Min katt lyssnade också aktivt, så det var därför jag förstod att hon verkligen tyckte om musiken. 😻

Magi-cat
1

#10 Vad mysigt det låter! 😻

Det är så roligt att läsa att ni spelat musik för katterna. 🤗🐱

Magi-cat
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gillar era katter denna musik? 🙂😻🎵

Söta bilder också. 😻

• Redigerat 2025-05-16 12:47 av Magi-cat
Magi-cat
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

😻