Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: miljödjur
Läst 1667 ggr
Magi-cat
0

Djur som aldrig åldras...?

Vi människor ser det som självklart att kroppen åldras, fertiliteten avtar och själsförmögenheter som minne och intellekt sviktar med tilltagande ålder innan vi slutligen dör.

Våra husdjur går samma sak till mötes, minskad fertilitet, åldrande osv, vilket vi blir smärtsamt påminda om när vi ser ett älskat djur åldras och dö.

Märkligt nog är det inte på samma sätt inom hela jordens flora och fauna. En del arter har helt andra livskurvor. De fortplantar sig hela livet och dödligheten är konstant, oavsett ålder. De bara dör, när det är dags. 

Ett extremfall är hydror, vattenlevande nässeldjur. De kan bli 1400 år och fortplantar sig hela tiden.

I en studie av totalt 46 vitt skilda arter kunde man inte finna något mönster utan mångfalden är helt enkelt förvillande stor. Organismerna har helt enkelt många olika strategier.

Frågan är bara vad man ska dra för slutsatser av detta.

"Forskarna påpekar att detta är ett problem som teoretikerna borde titta lite närmare på. Enligt gängse evolutionära teorier ska individerna, oavsett art, obönhörligen genomgå en period av åldrande då fortplantningen upphör och kroppens funktioner successivt försämras, innan döden slutligen inträffar"

Finns det någon gräns och varför?

Källa och citat från:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/manga-djur-aldras-aldrig

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
1

Hundar är fertila igenom hela livet även om det inte är helt optimalt att avla i hög ålder. Läst gamla avelsböcker där de berättar om gamla hanhundar som dör av stressen av parning. 

Jag har hört en teori (hörsägen) att varelser lever ett antal hjärtslag, därför t.ex. råttor lever så kort tid jämfört med t.ex. sköldpaddor som dvalar varje vinter. Hur sant det är vågar jag inte säga. 

Intressant fakta, hundar har normalt oregelbundna hjärtslag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
0

🎈

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen