Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: psykologisamhälle
Läst 2502 ggr
Magi-cat
4

Rädsla går i arv

Trauman kan ärvas från föräldragenerationen till barn i flera led. Epigenetik kallas det fenomen som möjliggör att kroppen "lagrar" föräldrarnas minnen.

Förintelsen satte sina spår hos dem som var med i koncentrationslägren, och hos deras barn även om man inte pratade med dem om de fruktansvärda upplevelserna.
Kvinnor som var gravida under 9-11 och som drabbades av posttraumatisk stress kan ha överfört risken att drabbas av PTSD till sina barn.

Den här nedärvda fruktan kan förklaras med att en stressad hjärna producerar små molekyler som "brännmärker" arvsmassan. Tack vare denna epigenetik har miljön möjlighet att snabbt ändra genernas funktion utan mutationer - något som ofta skulle ta alldeles för lång tid.
En traumatisk upplevelse kan således stänga av vissa gener så att organismen reagerar annorlunda, t.ex. med en inplanterad rädsla.

Den här mekanismen finns även hos växter, som vid t.ex. svår torka kan programmera om sina frön att bättre klara torrperioder.

Men nackdelen är att fruktansvärda händelser sätter spår, i generationer framåt…'

Mycket tyder också på att svältkatastrofer kan utlösa epidemier av fetma och diabetes typ 2. Epigenetiken gör att barnens ämnesomsättning ändras för att undgå sväldöden. Om risk för svält inte längre är aktuell blir resultatet fetma.

Moderns kostvanor ger också konsekvenser för generna i tre generationer.

Jag tycker det här är väldigt intressant och förklarar hur förändringar och anpassning kan ske snabbt, mycket snabbare än som kan förklaras med mutationer. Hade vi bara mutationer att lita till hade vi inte suttit här. Epigenetiska förändringar är mer precisa och snabba.

källa: Illustrerad Vetenskap 2014: 18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
0

Vet du om det kan vara i mildare form också.

Tex var jag inte höjdrädd som liten men jag är det nu, helt utan anledning. Min pappa var också extremt höjdrädd, så jag tänker att det är kanske därför jag är höjdrädd?

l'm back

Magi-cat
2

#1 Det framgår inte något som kan vara ett säkert svar på din fråga. Men det verkar alltså som om trauman och rädsla kan gå i arv. (Men de måste inte!) Vad för sorts rädsla eller hur stark den måste vara, tror jag inte man vet. Men man kan tänka sig att rädslecentralen i hjärnan inte gör skillnad på typ av rädsla.

Höjdrädsla tillhör ju också de fundamentala rädslorna, så det kan nog komma ändå och existentiell rädsla kan ta sig uttrycket höjdrädsla. (Ungefär som människor som varit med om något traumatiskt och "tagit det bra" som man säger och gått vidare i livet och ett år senare plötsligt blir paniskt flygrädda fast de inte varit det förut. Finns mycket med det där och långt ifrån allt är ärftligt, även om man nu kommit på att det finns…)

Föräldrarna kan ju också omedvetet föra en rädsla vidare till sina barn via sitt vardagliga beteende. Om man stelnar av skräck varje gång man möter en hund t.ex. märker barnet det, även om man inte säger något och hundskräck (eller vad det nu är) förs vidare. Men det nya som forskningen nu visar är att det kan ske en överföring på molekylnivå och det är mycket intressant…

Magi-cat
0

🎈