Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: miljödjur
Läst 2375 ggr
Magi-cat
4

Din katt ser mer än du!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.Katten har ofta setts som symbol för det mystiska, någon som ser djupare än vad någon annan ser. 

Nu har det visat sig i forskning att de faktiskt, rent bokstavligt, ser men än vad vi ser. De kan nämligen uppfatta visst UV-ljus! (ultraviolett ljus, frekvenser över det synliga området för oss)

Länge har man vetat om att t.ex. bin ser UV-ljus. Det har de nytta av när de ska söka sig fram till blommornas nektar.

Däremot har man inte trott att däggdjuren ser UV-ljus eftersom de saknar det synpigment som fångar upp UV-ljuset, (något som bina har) och deras lins ser ut som vår, vilken hindrar det ultravioletta ljuset att nå näthinnan.

Istället verkar de använda ett annat sätt. Genomskinliga delar av ögat såsom hornhinnan och linsen tillåter överföring av ultraviolett ljus. 

Det skulle kunna förklara varför katter ägnar så stort intresse för vanliga föremål såsom en bit papper, den lyser väl trevligt…Vissa tillsatsämnen kan också göra att föremål lyser starkare för ögon känsliga för ultraviolett.

Även andra däggdjur kan se visst ultraviolett ljus. T.ex. renar kan lättare urskilja isbjörnar mot den vita snön tack vare den förmågan. Det kan ju vara lyckat.

http://earthweareone.com/your-cat-can-see-things-that-are-invisible-to-you/

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-45]
0

Ahaaa..är det därför min katt är galen i papper? 🤪

[Lovisaan]
1

Ja, det förklarar en hel del. har undrat varför kattens intresse för en pappers bit är så fängslande!😃

Magi-cat
1

Fast det prasslar ju roligt också förstås….🥳🐱

Cahira
0

Det förklarar en del! Jag vet att fåglar kan se ultraviolett med!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
0

#0 De har också ett något bredare synfält (och ser alltså "mer" på det sättet).

Å andra sidan förefaller det som att vi är bättre på att skilja på rött och grönt. Katter verkar mer eller mindre ha det som hos människor skulle kallas för röd-grön färgblindhet.

Magi-cat
0

Katter har liksom vi och andra rovdjur ögonen riktade framåt, medan bytesdjuren har sina ögon på sidorna av huvudet och ett betydligt bredare synfält. Nästan runt om, som hästarna. (lite förenklat)

Kattens synfält är något bredare än människors. edit: Det anses bero på att deras ögonglob är rundare än vår.

Katters och andra däggdjurs färgseende har diskuterats fram och tillbaka. De har bättre färgseende än man tidigare trott. Men röd-grön-området är verkar inte vara som för oss. De kompenserar det med annat.
Enligt vissa uppgifter ser de blå-gult bra.

Kul att de ser UV-ljus, tycker jag.

JonasDuregard
2

#6 "Katter har liksom vi och andra rovdjur ögonen riktade framåt"

För det första har inte alla rovdjur ögonen riktade framåt, för det andra är det inte bara rovdjur som har det. Till exempel håller jag inte med dig om att människor är rovdjud (om det är vad du menar), åtminstone saknar vi de biologiska egenskaper som kännetecknar rovdjur. 

"Kul att de ser UV-ljus, tycker jag."

Om de gör det. Själva studien är inte så långtgående i sina slutsatser som artikeln du länkar till. Så vitt jag kan avgöra har de inte testat alls ifall djuren reagerar på UV utan bara dissekerat ögon från döda djur, och konstaterat att transmittansen i deras synorgan inte utesluter att de kan uppfatta UV. Huruvida de faktiskt kan uppfatta ljuset borde inte vara så svårt att testa genom att studera levande djurs beteende.

#0 "Det skulle kunna förklara varför katter ägnar så stort intresse för vanliga föremål såsom en bit papper, den lyser väl trevligt…"

Gör alla de andra däggdjuren i studien också det (hundar, igelkottar och så vidare)? Jag trodde det var mer av en katt-grej.

Magi-cat
2

#7 Jag skrev också att det var förenklat! Avsikten var inte en heltäckande redogörelse.

Katters syn och färgseende är omdiskuterat (och något förvirrande) är det mest övergripande (och sanna) jag har att säga i frågan. Jag brukar fråga ut biologer så fort jag har chansen och har fått ungefär det svaret. 😎 Söker man i flera källor får man helt eller delvis olika svar.
Kontentan verkar dock vara att man kommer fram till att katten (om vi håller oss till den) ser mer av färger "än man tidigare trott". Nu möjligen också UV, även om jag håller med om att materialet är något tunt.

Magi-cat
0

Katter ser bättre än vi i mörker, upp till sex gånger bättre.

Tapetum lucidum heter kattens ljusreflekterande cellager på baksidan av ögongloben som reflekterar det infallande ljuset så att det får ännu en chans att träffa fotoreceptorerna.

Att kattens ögon lyser vackert i mörkret har säkert bidragit till kattens mystiska framtoning.
För katter lyser den ofta grön, men den kan ha andra färger beroende på pigment.

Men många däggdjur har "tapeten" i ögongloben: hundar, hästar, krokodiler, hjortdjur men människor, primater, ekorrar och grisar har den inte.

Undrar hur naturen tänkte där?🤔

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=96414364

http://illvet.se/naturen/varfor-lyser-djurs-ogon-i-morker

JonasDuregard
1

#9 "Undrar hur naturen tänkte där?"

Naturen tänker ju inte. Men om du menar om det finns någon evolutionär fördel med att inte ha en tapetum så ja, det förefaller som den ger försämrad synskärpa. 

Hade naturen verkligen kunnat tänka hade vi kanske haft en tapetum som kunde dras tillbaks när det var ljust, så man får synskärpa på dagen och mörkerseende på natten.

Magi-cat
0

#10 Naturen tänker ju inte.

Jag förstod att du skulle säga så, retas lite. 😛☺️

Mer seriöst, ditt resonemang om evolutionär fördel håller. Det finns alltid fördelar och nackdelar och de med mest fördelar och utan avgörande nackdelar kristalliseras fram.

Vi får väl lägga in förslag om ett tapetum som kan dras tillbaka under ljusa förhållanden. (Såvida inte det i sin tur innebär nackdelar.)

Magi-cat
1

Kort video (3 min) som förklarar lite hur vi ser i mörkret - eller tycker oss se - trots att vi inte har något tapetum lucidum.

30 minuter tar det för synen att adaptera till mörker när vi kommer från ett ljust utrymme. Men vi ser inte färger i mörker eftersom tapparna (som låter oss se i färg) behöver mycket ljus.

I totalt mörker ser vi förstås ingenting.

Jo, vi har "prisoner's cinema". När man blundar eller befinner oss i mörker kan man ändå "se" färger och mönster, särskilt om man pressar lite lätt utanpå ögonlocket.

http://memolition.com/2013/09/20/what-do-we-see-in-the-dark/

fatcat
1

Vaknade med att flickvännens katt satt och stirrade precis framför mitt ansikte.. 🥵

Tror för övrigt att katter är intelligenta djur.  Våran katt (Jinn) lär sig aldrig att hålla tassarna borta från köksbordet! Vet inte hur många gånger vi skäller på kat(t)astrofen. Kan nästan dumförklara henne om det inte vore för våra hundpromenader..

Djuren som hänger med promenaderna får godis när vi kommer hem,
hunden går snällt till skafferidörren och väntar.

Gissa vem som alltid hinner först dit?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
1

#13 Hej fatcat! 🙂🌺

Haha, kisse undrade väl om du inte skulle vakna snart. Eller försökte hypnotisera dig.
Klart de är intelligenta! De lär oss att servera maten som de vill och gör livet surt för oss om vi inte lyder.😃

fatcat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha ja :) så är det magi. Här är en närbild på katten när hon ligger på köksbordet..

Magi-cat
1

Vad söt! 🙂🐱 Vackra ögon!

Med huvudet helt rätt placerat…"här är jag"…

fatcat
0

#16 Hehe ja! Denna katt är helt underbar, även om hon ibland är lite olydig.. 🙂🐱🌺