Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: övrigt
Läst 4094 ggr
Magi-cat
2

Ödeplatser i Stockholm

Många är fascinerade av öde platser, övergivna och ärrade av tidens tand.

Här är en radda ödeplatser i Stockholm, där den som söker kan finna mentalsjukhus, gasklockor, raketanordningar och champagneflaska i stål. 

Läs och begrunda, gör gärna ett besök och berätta!

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4118282.aos

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
1

Såg en  bild av en badbassäng som mer såg ut som en blomlåda en gång. Det är intressant med sånt. Man funderar ibland hur lång tid det kan ha tagit för sakerna att förändras så.

[Jimmy.L]
1

Se upp om ni ska besöka dessa platser i länken stor risk att dom bevakas av väktare eller är larmade det är bättre att kolla med ägaren om man kan besöka husen. Det finns andra objekt som är bättre man kan besöka.

Magi-cat
0

#2 Det har du rätt i, men konstigt om Alltomstockholm-sajten tipsar om otillåtna platser, kan man tycka.

Så här står det längst ner i artikeln:

"Inte alltid lagligt

Innan du på egen hand bestämer dig för att upptäcka stadens övergivna platser där det dock viktigt att tänka sig för.

Det är nämligen inte lagligt att gå in på vilken övergiven plats som helst. Ofta ägs platsen av byggföretag eller har privata ägare och det krävs tillstånd för att få göra ett besök. Kolla upp vad som gäller innan du ger dig ut på upptäcktsfärd. När du väl besöker en övergiven plats är det viktigt att du tänker på att se dig för. Gamla platser har gått från att vara vanliga fungerande rum till att många gånger ha ostadiga golv och trappsteg som fattas."

De lämnar allt till besökaren. 😮

[Jimmy.L]
0

#3 Ja dom borde ha med i sin artikel vad som gäller vid objektet dom besökte. Själv har jag besökt några objekt som en övergiven golfbana, korvlinjen och lite annat.

Magi-cat
0

#4 Korvlinjen? 😃

[Jimmy.L]
0

#5 Den kallas så då den ser ut som en korv som går genom skogen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korvlinjen

Magi-cat
0

#6 En försvarslinje alltså.

Ur Wiki:

"Namnet "korv" härrör från den halvrunda takkonstruktionen gjuten i betong som slingrade sig liksom en korv genom landskapet. Linjen kunde bemannas som mest med cirka 40 000 soldater, huvudsakligen från landstormen."

Säkert kul att se för en som söker lite udda objekt.

[Jimmy.L]
0

#7 Ja en 100 år gammal försvarslinje. Ska även finnas lite skeppsvrak längs strandlinjen i Stockholm.