OT Slumpen griper in...
…eller rättare sagt, rådiga människor, rätt person på rätt plats räddar liv!
Hörde just i TV en gripande historia på det här temat.
En barnvagn med en liten tvåårig pojke fastspänd i hade rullat över kajkanten ner i det ca 3 meter djupa vattnet. Pappans fasa och förtvivlan kan man inte ens föreställa sig….Vattnet var mörkt och djupt och där nere någonstans var barnet…
Då, genom en serie lyckliga omständigheter, kom precis de rätta människorna förbi, en kille med dykcertifikat och en kvinna som förutom att hon är polis har Medaljer i simning och är expert på livräddning!
Tillsammans lyckades de få upp barnet i tid! Allt slutade lyckligt…❤️
Det var gripande att höra berättelsen på TV och man kunde känna alla de inblandades tacksamhet…
http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article19371458.ab
Har ni några lyckliga exempel på när omständigheterna fastän till synes osannolika bidrar till mirakler?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag tror att det var universum eller/och skyddsänglar som grep in här. Min skyddsängel har räddat mig från döden ett par gånger, så jag är tveksam till slumpen när det gäller såna här allvarliga händelser. Jag tror på hjälp från högre makter!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
I somras försvann en sjuklig man vid Klippan i Göteborg. En kvinna i hans sällskap försökte tillkalla hjälp vilket uppfattades av en yrkesofficer inom försvarsmedicin och en brandingenjör (med tillhörande livräddningsutbildning) som råkade befinna sig i närheten. De fann mannen i älven, där han hamnat under ett epilepsianfall och fick med hjälp av ytterligare några personer upp honom och räddade därmed hans liv.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2414877-hjalteinsats-av-crossfit-instruktor

#1 Man kanske räddas av en skyddsängel varje gång man går över gatan då (eftersom man inte blir påkörd), bara att de flesta skyddsänglar gör sitt jobb lite bättre än de som nästan låter sina skyddssubjekt dö (och uppenbarligen bättre än de som faktiskt dör, då borde man ge sin skyddsängel sparken).
Eller så händer både bra och dåliga, sannolika och osannolika saker av slumpen. Precis så som sannolikhet kan förväntas fungera.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Vi har alla olika öden….en del ska dö unga, en del ska skadas, en del ska ha sjukdomar och en del ska leva ett långt och friskt liv.
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

#4 Och en del har ett öde men sedan ändras det av en skyddsängel? Eller är det en del av ödet? Är vi bara passagerare i livet som ser våra liv spelas upp efter ett förbestämt manus? Deprimerande tankar det där med ödsesbestämdhet.
Det gör det ju också helt meningslöst att försöka förbättra världen. Ödet bestämmer ändå 😕.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag har faktiskt räddat min lillebror från en säker drunkningsolycka när vi var små. Han hade hamnat i strömmande smältvatten (kraftigt vårdike) och han sjönk bara mer och mer i leran, samt vattnets krafter försökte göra så han tappade balansen.
Hade han varit ensam där så kanske vi pratar 10 sekunder från att hamna under vattenytan.
Jag har alltid varit muskulöst byggd, även i den åldern, så jag antar att det var ren muskelstyrka som räddade han. Idag är jag annorlunda byggd🤦♂️ 😃
Jag har även varit med och räddat en annan människa efter krock med träd, men det är en annan story.