Är telepati möjligt?
Många, många människor är övertygade om att telepati, en kommunikation mind till mind existerar. Många har också gjort egna erfarenheter av det. Det tycks ofta ske när en närstående upplever starka känslor, kanske är i fara, och då spelar avståndet igen roll.
Det kan också ske mellan närstående i vanliga vardagssituationer, t.ex. när man är ute och handlar och plötsligt får för sig att köpa något som den andre just tänker på. Men oftast är det känslor, tror jag.
Neurovetenskap (och särskilt neuropsykologi) är oerhört intressant. Det finns så mycket att ta reda på inom the mind, vårt medvetande och vår position i det stora hela.
I klippet nedan diskuteras möjligheten av telepati, eller brain to brain communication med ett brain computer interface.
Tyvärr är själva klippet inte vidare upplysande (som något man hafsat fram) och ännu mer tyvärr använde man sig av elektrodförsedda katter. Jag tycker det är dags att låta djuren vara ifred för klåfingrighet, nu när man vet att de är som vi i det stora hela.
Hur som helst finns det mycket kvar att utforska…
http://www.iflscience.com/brain/how-close-are-scientists-making-telepathy-reality
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Oja mycket kvar att lära på den fronten…mycket intressant.
Tycker det är lite lustigt i bland när man tänkt intensivt på en person som man inte talat med på mycket länge. Kanske inte pratar med denne varje månad direkt och sen inom en timme ringer personen i fråga…tankeöverföring?
Tittade inte på klippet tyvärr, för orkar inte alla dessa djurförsök med "pinnar" och elektroder inopererade i skallen. I dag är en sådan dag…
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Ja eller hur Marr, visst funkar det och går att utveckla ännu mer är även jag förvissad om

#1. Lika intressant är det när man tänker intensivt på en person som sedan INTE ringer.
#3 Och med det menar du närmare bestämt…? 🙂

#4. Att det är lika intressant när man tänker intensivt på en person som sedan INTE ringer. Jag vågar nästan påstå att det händer mer frekvent. Jag vågar också nästan påstå att vi minns det positiva utfallet oftare än det negativa.
#1 Marr, det var bara tecknat, inga riktiga bilder, annars hade inte jag heller tittat.😕

Är telepati möjligt?
Verkar som svaret är "nej, men man kan utveckla teknologi som trovärdigt simulerar det".
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Mina fastrar är enäggstvillingar och de har verkligen en speciell kommunikation och relation.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#8 Förstår det, det är lite spännande med enäggstvillingar…
De har trots allt delat samma space under tillblivelsen, så det vore nästan konstigt om de inte hade en speciell relation och kommunikation…
#7 "Nej"? Man kan ju inte bevisa att det ofinns. 😎

#10 Det var därför jag skrev "det verkar som svaret är nej".
Precis som svaret på frågan om ifall tomten finns verkar vara "nej", även om vi inte kan bevisa det.
Att hoppas att telepati finns baserat på att man i någon slags abstrakt filosofisk bemärkelse aldrig kan bevisa att det inte finns är ju en helt verklighetsfrånvänd inställning.
Om man upptäcker att frågan man ställer omöjligen kan besvaras med något annat än "kanske" så borde man nog fundera på om man kan formulera frågan på ett bättre sätt.
Om någon ställer frågan ifall tomten finns på riktigt så är det enda hjälpsamma svaret nej, amatörfilosofiska spetsfundigheter är roliga att ägna sig åt men de är sällan särskilt användbara för att besvara frågor om verkligheten.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
En gång när jag och en vän var på väg hem från camping med hans barn och mina barn, så sitter vi i bilen och jag TÄNKER: -Ska vi inte stanna och äta lite mat nånstans? (Jag formulerar frågan i mitt inre)
Då frågar min vän som kör:
-Va sa du? .. ska vi stanna och äta nånstans?
… hmmm… jag TÄNKTE ju bara det.
#12 Kul när det händer! 🙂
Jag tror absolut på telepati.
Som när tex mamma och jag ringer till varandra samtidigt. 👍
#11 Ungefär så ja…
Fast eget tänkande amatörfilosofer emellan bör uppmuntras. Allt ska inte lämnas åt expertis…Tycker jag.
Verkligheten, ja, det finns mycket att säga om den - också. Även från vetenskapligt håll.
(Förresten finns tomten. Och telepati. 🙂)
#11 Att hoppas att telepati finns baserat på att man i någon slags abstrakt filosofisk bemärkelse aldrig kan bevisa att det inte finns är ju en helt verklighetsfrånvänd inställning.
Jag är införstådd med vad du säger.
…och så hittade jag en liten artikel här, och en video med Rupert Sheldrake, en mycket intressant forskare som driver en tes om morfogenetiska fält.
Tyvärr är filmen 1 och en halv timme lång och jag har inte sett den. Om någon har tålamod att göra det får ni gärna berätta. 🙂
Kontentan lär i alla fall vara att medvetandet, the mind, inte bara är lokaliserat till huvudet. Forskning visar att människor kan påverka andra bra genom att se på dem och djur kan uppfatta någons intentioner på avstånd.
Och så är det telefonsamtalen som man känner på sig…Kontrollerade randomiserade test på telefontelepati har givit positiva resultat.
"Research techniques have now been automated and experiments on telepathy are now being conducted through the internet and cell phones, enabling widespread participation."
Desto kortare video med Michio Kaku, bara en minut! 😎
Quantum entanglement kan inte få två minds att vibrera tillsammans, det är för komplicerat, säger han.
Men - det finns enklare sätt säger han - använd radio och computers…
http://myscienceacademy.org/2013/05/04/telepathy-is-easier-than-you-think/
Jag tror han bortser från något. Vi påverkar redan varandra och våra minds också. Även på avstånd.