Black stick men/streckgubbar
Förra året, vill minnas att det var i februari, såg jag något märligt utanför uteplatsen vid vår lägenhet. Det var snö ute och där i snön så såg jag två, ca 50 cm höga, svarta "streckgubbar" som var tvådimenisonella och promenerade fram i snön. Såg dem från sidan i fullt dagsljus. Jag blev helt häpen och bara stirrade, var i ca 10-15 sekunder som jag såg dem innan de försvann ur mitt synfält. Sprang då till ett annat rum för att försöka se dem genom fönstret där, men då var de borta. Inga spår syntes i snön! Kändes rätt obehagligt att se dessa figurer dock.
Det gick några månader och jag tänkte inte så mycket på detta. Sen började jag fundera på det igen i höstas och började googla och hittade då en del info om detta fenomen. Kallas tydligen Black stick men, finns att läsa lite om det här: http://thespiritseekers.wordpress.com/2012/03/27/the-black-stick-man-phenomenon/
Tycks vara ett "nytt" fenomen så att säga.
Har någon annan hört talas om detta eller kanske t.om sett dessa "streckgubbar"?
Förbryllande är det! 🤔
/Christina
Länkrn funkar inte för mig
"På natten är alla katter svarta"
#1 Vad skumt! Provar igen http://thespiritseekers.wordpress.com/2012/03/27/the-black-stick-man-phenomenon/
/Christina
Men vad konstigt! Det verkar vara ganska många som sett dessa stickmen. Vad kan det vara?
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Hoppas MissHedgehog ser detta! Hon är bra på allt sånt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3 Ja, visst är det konstigt! Undrar så vad det är för ena!
#4 Åh, då hoppas vi att hon läser detta 🙂
/Christina

#3 "Det verkar vara ganska många som sett dessa stickmen"
Det beror väl på hur man ser det. Om man utgår i att de finns på riktigt så är det snarare förvånansvärt få.
Jag tycker det verkar vara ungefär lika få som påstår sig sett dem som man kan vänta sig ifall de inte finns.
Det händer ju då och då att man ser saker som inte finns och ännu oftare att men ser en sak men minns en annan.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Min systers musiklärare såg vita män istället för svarta, smala som pinnar och väldigt höga. De lämnade efter sig en genomskinlig sten som han skickade till USA och det visade sig att den inte kom från jorden O: Dock låter det ganska otroligt och jag kan inte riktigt säga om det är sant xD
//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner
Undrar om inte de där streckgubbarna kan vara skuggor. De kan ibland se stora, utdragna och märkliga ut…
Då måste det väl ha varit mot en bakgrund kanske? Annars ligger ju skuggan på marken tror jag :) (Vet inte om TS skrivit om det var i skogen, i så fall kan skuggorna varit mot träd)
#9 Det har du rätt i. :-)
Jag tänkte mig mer som när skuggorna "klättrar" mot husväggarna i en stad. Eller vad det nu är för bakgrund…
Det med :)
Har för mej jag såg en you tube-film någon gång för ett tag sedan på en sajt.
Där var det en sådan här slags streck-gubbe som klättrade på husfasad (tror jag).
Jag vet inte vad jag skulle ha gjort om jag sett något sånt där :s Varken filmat eller utanför mitt fönster…
Näe tänkte inte riktigt på den utan att vanliga skuggor i lyktors sken kan se ut som om de "klättrar"…
Men den är fin den där! Undrar vad det är för figur? 🙂
Visste inte om jag vågade titta xD
Jättekonstigt…
Ja Marr..där är den. 👍
#16 Är nog inget farligt om det är sant. För i så fall hade de väl kommit in genom fönstren. Hade jag sett ett sånt där långt ben utanför mitt fönster så vet jag nog inte vad jag hade gjort.

Inte frågat om h*n vill ha Gevalia eller Zoega i alla fall…kameran hade jag glömt direkt antagligen.
Misstänkte du hade sett den Mia, att det var den du menade.
#7 Ja det lät också märkligt, speciellt med stenen!
#9 Jag såg de små "gubbarna" utanför vår uteplats i snön, var öppen yta så att säga så inga träd eller annat som kunde skapa skuggor.
#14 Har sett några såna där filmklipp där figuren klättrar längs fasader, då kan det ju i och för sig vara någon slags skugga…
/Christina
Är dessa figurer icke-materiella, dvs har någon sett dom gå igenom fasta föremål?
#21 Vet inte hur det är med den saken, men jag undrar jag också. Ska forska vidare i detta mysterium…🙂
/Christina
God dag alla! I'm ba-ack… 😉
Black stick men. Vad kan jag tillföra diskusssionen? Ärligt talat inte så mycket. Jag har hört om dem, läst om dem. De förbryllar mig. Mycket kan man försöka hänga upp på vetenskapliga saker på ett eller annat vis. Bigfoot t.ex. har iaf den goda smaken att påminna om något som faktiskt finns i fossilregistret, nämligen gigantopithecus. Men svarta streckgubbar?? Hallå?? Lol.
Vad kan dessa då vara? Tja, den vanligaste teorin i obskyra kretsar verkar vara aliens eller något extradimensionellt, dvs. kommande från en annan dimension.
#0 Citytjejen, du sa att du såg dem från sidan och att de var tvådimensionella streckgubbar, hur såg de då ut från sidan? Som bara ett streck? Dessutom var dina bara 50 cm höga vilket skiljer sig från det "vanliga" Jag har faktiskt inte hittat någon rapport där de varit så små (vilket kanske bara betyder att jag inte har letat tillräckligt).
Om man säger såhär, som jag hörde någon säga en gång: Om vi skulle passera igenom en tvådimensionell "värld", hur skulle vi då uppfattas av invånarna där?
Om du har ett papper och ritar en vågrät linje på det och sätter några streckgubbar på linjen och ser detta papper som gubbarnas "värld". De kan röra sig åt höger och vänster och upp och ner på papperet men inte djupmässigt. Säg sedan att vi skulle på något mystiskt vis passera genom detta papper. Eftersom 2D-arna inte kan se det som ligger utanför papperets yta så skulle de bara se den del av oss som precis passerade papperet. En skum fläck som ändrade form och blev större tills den hade konturen av en människa när vi var halvvägs igenom och sen blev mindre igen tills den försvann. Shit vad streckubbarna skulle skriva spaltmetrar om det underliga fenomen som uppstått i deras värld!! En läskig sak som ändrade form och tillfälligt såg mänsklig ut! Vad kan det vara annat än armageddon?
Min poäng är att om något skulle passera vår värld, något som hade sitt ursprung i en annan slags dimension, hur skulle vi då uppfatta det?
Har ingen aning om sådant skulle kunna vara möjligt eller ej, jag försöker bara få någon som helst form av struktur på detta fenomen.
Bidrar med några länkar på utrikiska som kanske kan vara till någon glädje.
http://www.paranormalpeopleonline.com/black-stick-men-the-next-paranormal-fad/
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread953371/pg1&mem=
Ha det! 🙂
Tack Miss Hedgehog! 🌺🙂
#24 Miss Hedgehog, tack för ditt svar! Kan bara hålla med om det du skriver, att hur skulle en 2-dimensionell värld se på oss? Hisnande att försöka tänka på då det är så svårt, eller omöjligt, att föreställa sig🙂
De streckgubbarna som jag såg ut som bara streck från sidan (såg dem ju inte från något annat håll) och skulle tippa att streckens tjocklek var 5-7 cm. Svårt att minnas då det var ett tag sen, men med tanke på avståndet så bedömer jag det som så.
Och som du också skriver, så tycks de flesta ha sett dessa figurer i större/längre storlek, de jag såg kanske var ungar haha, eller en annan art helt enkelt😃
Brukar googla lite då och då och se om det kommt nåt nytt i ämnet, men än så länge går jag bet.
To be continued då, kanske😃
/Christina