Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettboktips
Läst 2558 ggr
Magi-cat
1

"Psykiska partylekar" - boktips

"Psykiska partylekar" heter en underhållande bok av Cassandra Eason. Den är full av idéer på lekar och övningar man kan göra själv, bland vänner, i meditationscirkeln eller för att sätta fart på pratet i en grupp där man inte känner varandra så bra.

Här finns telepatiska lekar, divination, psykometri-avläsningar av olika slag, gissa min aura och mycket mer.

Ofta finns övningarna/lekarna i både en längre och kortare version och förslag på uppföljningar.

Aktuellt framöver blir halloween-lekar, jullekar och nyårslekar för att avsluta det gamla och ta fram det nya.

Om boken inte finns att få tag på i handeln kan man alltid låna den på bibliotek.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2

En av de enklaste övningarna man kan göra själv är med psi-kort.

Man ritar då symboler på fyra kort: triangel, cirkel, kvadrat och en vågig linje.

Någon drar kort för kort och övriga ska känna av vilket kort det är.

Man kan förstås använda andra kort också, vanliga spelkort duger bra.

Ming
1

Intressant…..att leka och samtidigt utveckla sin intuition👍

Magi-cat
2

Den här boken är väldigt trevlig faktiskt…

Och allra bäst utvecklar man sin Intuition om man gör det lättsamt och liksom på lek.

Cassandra har också en sund och jordnära inställning till allt.  Det finns inte någonting som är läskigt eller skrämmande, ingenting med att åkalla andar och det ena med det andra. Allt kommer från ens eget sinne.

"Psykiska förmågor är bara en förlängning av våra fysiska sinnen. Emellertid är det så att, har vi en gång börjat rationalisera våra tankar blir det svårare att spontant få tillgång till desa extrasensoriska tankar", säger hon.

Jag instämmer i att psykiska förmågor handlar om extrasensoriska förmågor, med grund i biologi.

(Sedan menar hon naturligtvis att det finns typ andar och naturväsen, men det är inte det man sysslar med här.)

Ming
1

# 3 Instämmer med synen på extrasensoriska förmågor med grund i biologi !

Magi-cat
0

👍

Magi-cat
2

En lek som jag varit med och lekt själv är den psykometriska. 
Deltagarna får lägga ett personligt föremål i kuvert. Sedan blandas kuverten och man drar varsitt. Sedan håller deltagarna i kuvertet och får i tur och ordning berätta intryck man får. Ibland blir det oerhört detaljerat, ibland känslor, ibland bara ett ord. Ofta blir man förvånad.

Men viktigt att komma ihåg att inte ta det som en prestation utan en lek.

Ming
1

# 6 Precis! I grupp och med lekandan är det himla roligt!🙂

JonasDuregard
1

#3 "Och allra bäst utvecklar man sin Intuition om man gör det lättsamt och liksom på lek."

Vad menar du med "utvecklar"? Tror du man blir bättre på att gissa rätt kort? Det tvivlar jag på.

#6 "Men viktigt att komma ihåg att inte ta det som en prestation utan en lek."

Det är också viktigt att inte vara för noggrann med att utesluta felkällor, för då försvinner effekten…

Annars kan man alltid använda sin lilla lek för att kamma hem Randis miljon, men det är väl ingen som är intresserad av det. Magiska förmågor ska så klart bara användas som leksaker och partytrick, aldrig studeras seriöst.

Magi-cat
2

#8 Vad menar du med "utvecklar"

"Använder" då, passar det bättre?

Haha, Randigs miljon igen - nu var det inte den vi talade om, ok? 

Klart man kan studera förmågor (magisk är din benämning) men syftet med tråden var inte labförsök med några få utan en lättsam approach, för alla.

Det är också viktigt att inte vara för noggrann med att utesluta felkällor, för då försvinner effekten…

Man kan vara hur exakt och noggrann man vill. Effekten försvinner inte av det. Min poäng är det positiva sammanhanget när man gör det.

JonasDuregard
1

#9 "Klart man kan studera förmågor (magisk är din benämning) men syftet med tråden var inte labförsök med några få utan en lättsam approach, för alla"

Jag vet inte varför du fått för dig att det måste vara något svårt att studera verkligheten vetenskapligt. Det är något som alla kan göra 🙂.

"Man kan vara hur exakt och noggrann man vill. Effekten försvinner inte av det."

Jaså, då finns det exakta och noggranna studier som bevisar telepati någon stans? Man skulle kunna trott att det skulle vara välkänt i så fall 🙂. 

Min erfarenhet är att så fort man lägger till enkla kontrollmekanismer så försvinner effekten. Med korten kan det räcka med en så enkel sak som att skriva ner alla sina gissningar och alla korrekta svar och räkna hur stor andel som var rätt. Inget laboratorium krävs med andra ord för att genomskåda det hela, bara en gnutta nyfikenhet och kreativitet 🙂.

JonasDuregard
1

#9 "Haha, Randigs miljon igen - nu var det inte den vi talade om, ok?"

Du talar om telepati och föreslår att man kan använda det som ett partytrick. Jag föreslår att om det verkligen fungerar kunde man i stället använda det för att bli rik, berömd och till att revolutionera vetenskapen till nytta för hela mänskligheten. Men alla har olika prioriteringar så klart. Konstigt bara om *ingen* är intresserad av det jag nämner ovan utan bara vill komma på fler partytrick.

Magi-cat
2

#10 Jag vet inte varför du fått för dig att det måste vara något svårt att studera verkligheten vetenskapligt. Det är något som alla kan göra Glad. 

Jag vet inte varför du fått för dig att jag tror det, 🙂 Man kan studera hur mycket man vill, bara man har kul. Det är skillnad på att "testa" och "låta testa sig". (som om man led av något otrevligt ungefär.)

Nyfikenhet och kreativitet är hela grejen med att själv utforska det här, och ha kul.

JonasDuregard
1

#12 Visst kan man testa själv, men varför inte testa på ett sätt så att man får ett faktiskt svar istället för på ett sätt där man bara får gissningar och magkänslor? Om det fungerar menar jag, annars är det förståeligt att man inte vill testa för noggrant (att det inte fungerar må vara sant, men kanske inte direkt underhållande). 

"Nyfikenhet och kreativitet är hela grejen med att själv utforska det här, och ha kul."

Jag tycker snarare det verkar kännetecknas av en total brist på nyfikenhet och en ovilja att göra mer än att skrapa på ytan av verkligheten. 

En nyfiken person som upptäcker något riktigt fantastiskt skulle gå längre med det än att göra ett partytrick tänker jag. Försöka ta reda på dess verkliga natur.

Och en kreativ person borde kunna komma på något lite mer systematiskt än att bara gissa och spekulera.

Magi-cat
2

#13 Jag tycker snarare det verkar kännetecknas av en total brist på nyfikenhet och en ovilja att göra mer än att skrapa på ytan av verkligheten. 

Jag menar att du har fel. Att man över huvud taget kommer så långt att man gör leken är ofta en stor självövervinnelse. Nyfikenhet gör att man provar. Med förvåning ser man att det fungerar bättre än man trott.
Jag höll på att skriva att det är inte att skrapa på ytan, men ändrar mig. Det mesta vi gör är att skrapa på ytan, eftersom det finns närmast oändligt mer att upptäcka. Men att börja med sig själv är en oändligt bra början.
fantastiskt är det nog inte heller, utan en version av vårt sinnes verksamhet. Men fantastiskt kul. Tycker man också det är kul att skriva upp och föra statistik gör man naturligtvis det, konstigare är det inte. Annars får man bära det med sig i sina samlade erfarenheter.

"Gissa och spekulera"…Jag förstår att du tror det, det är liksom så snacket går…Det är meningslöst att säga emot det, eftersom du fortfarande kommer att tro det, även om variationsrikedom på allt som rimligen kan vara i ett kuvert som en vilt främmande människa stoppat ett föremål eller bild i borde vara så stor, att det borde omöjliggöra eller i alla fall göra det närmast osannolikt att man kan gissa…
(Funderar på om jag ska berätta några exempel, får se…)

tarantass
2

#7: med lekandan ja. Och #12: med nyfikenhet och kreativitet. Och vem vill bedra sig om man vill lära sig något? En del som leker vill också lära sig, även om det kan vara svårt att tro.

Tack för boktipset, Magi-cat!

Men jag måste också säga att den här kommentaren satt väldigt långt inne att skriva så som tråden har utvecklats.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2

#15 Tack för responsen, tarantass!

Det är just den lärorika leken jag vill ha fram, fast det behövde betonas bättre.