Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketthjärnan
Läst 1178 ggr
Magi-cat
4

Talade mandarin efter olyckan!

Den här australiensiske killen råkade ut för en hemsk bilkrasch. Han låg i koma en vecka och ingen visste om han någonsin skulle vakna upp eller inte. Men det gjorde har, och den dagen han vaknade upp och började tala hände något märkligt.

Han kallade på en sköterska med asiatiskt utseende och tilltalade henne - på mandarin! (kinesiska) Han t.o.m. talade enbart mandarin för en tid och han gjorde det flytande. Engelskan var helt borta.

Efter en kort tid började han tala engelska igen, men fortsatte med kinesiskan.

Han hade lärt sig lite mandarin i skolan, men det hade aldrig "klickat" riktigt och han hade inte talat flytande.

En läkare förklarar fenomenet med att man har en massa "kretsar" i hjärnan. Kretsarna för engelska hade slagits ut, men de för mandarin fanns kvar. 

I länken finns flera exempel på personer som talat ett annat språk än sitt modermål när de vaknat ur koma.

http://consciouslifenews.com/australian-car-crash-victim-wakes-coma-speaking-fluent-mandarin-chinese/1176674/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2

Intressant berättelse som man stöter på då och då i olika former. Ibland verkar det inte som om personen kunde språket före olyckan (eller vad det nu var), andra gånger får man inte veta om personen alls talade språket bättre än förut. Ett fall för länge sedan ska rentav ha gällt fornegyptiska, med andra vokaler än vad egyptologerna kände igen, vilket är intressant eftersom just vokalerna är en osäker punkt i det språket. Tyvärr har jag sällan sett referenser till förutsättningslösa undersökningar eller liknande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2

tarantass
1

Låter inte omöjligt.

Och ännu en stötesten på vägen mot konstgjord intelligens förresten. Inte blev min elektroniska väckarklocka bättre eller började visa tiden på något annat sätt senast jag tappade den i golvet och fick ställa om den.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Magi-cat
1

#3 Ett riskfyllt sätt till intelligens. 😃

Farwuq
0

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

_Fisken
2

Om jag inmundigar lite alkohol pratar jag  tok. Fler som gör?  😂

tarantass
1

Jag förstår. Till exempel polska med korrekt ordförråd, grammatik och allt, ifall vi nu antar att du inte kan det språket annars eller inte tillnärmelsevis så bra. ;)