Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterpsykologisamhälle
Läst 1115 ggr
Magi-cat
0

Briggs-Myers-test

2014-09-09 10:55#1 av: Magi-cat

Här kan du göra ett Briggs Myers-test om du vill, bara på kul: (på svenska, 75 frågor)

http://www.personlighetstyp.se/

Här ett på engelska:

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

Hanteringsfunktionen verkar vara knäpp idag/M-c

Mias inlägg nedan:

Anmäl (0)

2014-09-09 12:05#2 av: Mia-45

Fick detta och det stämmer nog ganska bra..:-)

Som en ESFP, är din primära sätt att leva fokuserat externt, där du tar saker i via dina fem sinnen i en bokstavlig, konkret sätt. Din sekundärt läge är intern, där man itu med saker beroende på hur du känner för dem, eller hur de passar med din personliga värdesystem.

ESFPs lever i en värld av människor possibilties. De älskar människor och nya upplevelser. De är livliga och roliga, och njuta av att vara i centrum för uppmärksamheten. De bor i här och nu, och njuta spänning och dramatik i deras liv.

ESFPs har mycket starka social kompetens, och får finna sig i rollen som fredsmäklare ofta. Eftersom de fattar beslut med hjälp av sina personliga värderingar, de är oftast mycket sympatisk och berörda för andras välbefinnande. De är oftast ganska generös och varm. De är mycket observant på andra människor, och verkar känna vad som är fel med någon innan andra kan, svarar varmt med en lösning på ett praktiskt behov. De kanske inte är de bästa råd givare i världen, eftersom de ogillar teori och framtidsplanering, men de är bra för att ge praktisk vård.

ESFP är definitivt en spontan, optimistisk person. De älskar att ha kul. Om ESFP inte har utvecklat sitt tänkande sida genom att uppmärksamma rationellt tänkande bearbetning, de tenderar att bli övergivna, och lägga större vikt vid omedelbara känsla och tillfredsställelse än om deras uppgifter och skyldigheter. De kan också undvika att titta på långsiktiga konsekvenserna av sina handlingar.

För ESFP, är hela världen en scen. De älskar att vara i centrum och utför för människor. De är ständigt sätta på en show för andra att underhålla dem och göra dem lyckliga. De njuter stimulera andras sinnen, och är extremt bra på det. De skulle älska något annat än att livet ska vara en ständig fest, där de spelar rollen av lättroad värd.

ESFPs älskar människor, och alla älskar en ESFP. En av deras största gåvor är deras allmänna acceptans av alla. De är optimistiska och entusiastiska, och verkligen gillar nästan alla. En ESFP är ofelbart varm och generös med sina vänner, och de i allmänhet behandlar alla som en vän. Men när crosesed, kommer sannolikt att göra en mycket stark och envis dom mot den person som korsade dem ett ESFP. De kan djupa motvilja i en sådan situation.

Den ESFP under stor stress blir överväldigade med negativ tankar och möjligheter. Som en optimistisk person som lever i en värld av möjligheter, inte negativa möjligheter inte sitta bra med dem. I ett försök att bekämpa dessa tankar, de är sannolikt att komma med enkla, globala uttalanden för att bortförklara problemet. Dessa förenklade förklaringar kan eller kan inte riktigt få till den typ av fråga, men de tjänar ESFP väl genom att låta dem komma över det.

ESFPs kommer sannolikt att vara mycket praktiskt, även om de hatar struktur och rutin. De gillar att "gå med strömmen", lita på sin förmåga att improvisera i alla situationer presenteras för dem. De lär sig bäst med "hands-on" erfarenhet, snarare än genom att studera en bok. De är obekväma med teorin. Om en ESFP inte har utvecklat sin intuitiva sida, kan de tenderar att undvika situationer som innebär en hel del teoretiskt tänkande, eller som är komplexa och tvetydiga. Av denna anledning kan en ESFP har svårigheter i skolan. Å andra sidan, den ESFP gör mycket bra i situationer där de tillåts att lära sig genom att interagera med andra, eller där de "lära genom att göra".

ESFPs har en mycket välutvecklad uppskattning för estetisk skönhet, och en utmärkt känsla av rymd och funktion. Om de har möjlighet, de är sannolikt att ha många vackra ägodelar och en konstfullt inredda hem. I allmänhet de tar stor glädje i objekt av estetisk skönhet. De är sannolikt har en stark uppskattning för de finare sakerna i livet, såsom god mat och gott vin.

Den ESFP är en stor lagspelare. Han eller hon inte kunna leda till några problem eller krångel, och kommer sannolikt att skapa det roligaste miljö som möjligt för att få uppgiften klar. ESFPs kommer att göra bäst i yrken där de har möjlighet att använda sina goda människor färdigheter, tillsammans med deras förmåga att smälter idéer till strukturerade format. Eftersom de är snabba individer som gillar nya upplevelser, bör de välja yrken som erbjuder eller kräver mycket mångfald samt människor färdigheter.

ESFPs brukar vilja känner starkt bundna med andra människor, och har ett samband med djur och små barn som inte finns i de flesta andra typer. De är sannolikt har en stark uppskattning för naturens skönhet också.

Den ESFP har en enorm kärlek till livet, och vet hur man har roligt. De gillar att ta andra med sig på sina roliga-rider, och är vanligtvis mycket roligt att vara med. De är flexibel, anpassningsbar, genuint intresserad av människor, och oftast godhjärtad. De har en speciell förmåga att få en massa roliga i livet, men de måste se upp för fallgropar som är förknippade med att leva helt i nuet.

Jungiansk funktionell preferens beställning: Dominant: Extravert SensingHjälp: introverta FeelingTertiär: extrovert tänkandeInferior: Introverted Intuition

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wony
0

Fick ISTP, vilket i de allra flesta avseenden tycks stämma in på mig.

Jane-Lyzell
0

Kul test :-) - fast jag såg endast engelska svar ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
0

Den här är på svenska:

http://www.personlighetstyp.se/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
0

3 jo men svaren är på engelska vad det betyder resultaten!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Sabina]
0

Ja, ett kul test. Jag fick att jag är en INTJ vilket stämde på mig, tycker jag .

Ming
0

ENFJ