Universum ändligt?
Jag hittade en äldre tråd om oändlighet och tänker fundera lite kring universum.
Är univerums utsträckning i rummet, ändlig eller oändlig?
.
Enligt säker källa vet ingen om universum är oändligt i utsträckning. Men det synliga universumet sträcker sej ca 14 miljarder år tillbaks i tiden.
Under den tidsrymden har det synliga universumet fortsatt expandera, så det vi ser idag är ett universum som nu hunnit bli 46 miljarder ljusår stort i radie.
.
Finns det en gräns på universum?
I så fall måste det innebära att tomrummet tar slut. Anta att tomrummet expanderar, men expanderar långsammare än ljushastigheten. Vad händer om en foton tar emot där tomrummet tar slut?
Kommer fotonen att bara stanna, för det finns inget tomrum bortanför universums gräns?
Eller kommer fotonen surrar runt en liten stund och sedan pga kvanteffekter, fara iväg åt något annat håll (där det finns tomrum)?
.
Det finns minst två underligheter här.
Dels har det synliga universumets yttersta delar expanderat bort fortare än ljusets hastighet, inte för att expansionen rört sej fortare än ljuset, utan för att det skapats mera tomrum mellan dom delar i universum som utgör det tredimensionella rummet.
Det skapas mer tomrum. Ja.
Ur ingenting?
.
Den andra underligheten är det som kallas expansionsepoken.
Från 10-36 s till 10-32 s efter Big Bang expanderade alla längriktningar i universum 1026 gånger. Det innebar att en tusendels millimeter blev lika lång som Vintergatans diameter, 100000 ljusår på en bråkdels sekund.
Det innebär att vid tidpunkten 10-36 s efter Big Bang var det synliga universumet endast något större än en stor badboll, ca en halvmeter i diameter. Sedan kom någon snäll figur och hällde väldigt snabbt in en massa tomrum mellan allt annat tomrum så att på 10-32 s blev universum nästan lika stort som det är nu.
Den fortsatta expansionen efter expansionsepoken är inte så mycket, kanske mindre än 20 %, men jag hittade ingen bra exakt storleksangivelse, så detta kan vara fel. Upplys mej gärna.
.
Nu är problemet, var kommer allt nytt tomrum ifrån? Enligt logiken kan ett "någonting" inte skapas ur ett "ingenting", fast det kanske inte gäller för tomrum?
Idag tror man att den mörka energin står för genereringen av nytt tomrum, men ingen vet hur det går till om det ens är så.
Termodynamiken säger att om det skapas volym på ett ställe, måste volymen försvinna någon annanstans. Varifrån plockas tomrummet som stoppas in i vårat universum och hur hamnar det här?
.
Vidare anser en del forskare att det är ett problem Stora Muren alls existerar, för det kräver antingen ett äldre unversum eller ett bra mycket större universum för att kunna innehålla sådana gigantiska strukturer.
Är universum ändligt?
Tar tomrummet slut någonstans där ute?
Undra om vi har hjärna nog att fatta allt det där? Även om vi kanske tror vi kan det så kan det vara helt fel - för vi förstår inte bättre.
Jag tror att universum är ändligt eftersom jag tänker på det som en stor ballong som blåses upp snabbare och snabbare (expansionen ökar ju med tiden). Sen tror jag ju också på multiversum. Alltså att det inte bara finns ett utan flera universum. Dessa bildas på samma sätt som vårt, de blåses upp. Kanske finns ett universum i andra änden på ett svart hål? Det har jag tänkt på många ggr. Vad som finns utanför vårt universums gräns tror jag aldrig att vi kommer kunna svara på. Man kan ha teorier, samtidigt vet man ju aldrig!
Angående tomrummet. Om "tomrummet" bildas av den mörka materian, då är det ju inte tomrum eller hur? Då är det ju någonting? Det är bara det att detta någonting har vi inte kommit underfund med vad det är riktigt än.
#2 Inte mörk materia, utan mörk energi anses skapa (en del av/hela?) tomrummet, expansionen av universum, se länk ->
Vi har några gamla trådar som anknyter till detta ämne.
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/504db78ad4ebea5a5d009926-ar-universum-oandligt
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Länktips om oändligheten:
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5321845a8e0e747c02000619-bort-med-oandligheten
#0 Jaha nu ser jag att du redan hittat den. :-)
#3 Okej, jag blandar alltid ihop dom där! :D

#0 "Enligt logiken kan ett "någonting" inte skapas ur ett "ingenting""
Enligt vilken logik? 🤔
"Termodynamiken säger att om det skapas volym på ett ställe, måste volymen försvinna någon annanstans"
Var säger termodynamiken det?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Håller med #8, termodynamiken säger inget om volym. Men det kanske finns något annat som säger att om det skapas volym på ett ställe så måste den försvinna någon annanstans. Termodynamikens lagar:
Energiprincipen, energi kan varken skapas eller förstöras, endast omvandlas.
Termodynamikens andra huvudsats, den totala entropin oordningen i universum ökar vilket gör att naturliga processer bara kan ske spontant i en riktning (oordningen ökar med tiden).
Multiversum…mmm…bubblor….
http://www.iflscience.com/space/how-do-you-test-multiverse-bubbles