Har vattnet minne?
Jacques Benveniste fann oväntat att vattnet har minne och "minns" trots att man spätt ut lösningen många gånger om.
Luc Montagnier tror att Benveniste kunde vara något på spåren och fortsätter arbetet.
(video på 52 min och jag har inte sett den själv.)
Enligt uppgift i artikeln nämns inte ens ordet Homeopati i filmen. Jag tycker att man gott kan diskutera vattnets minne utan att komma in på Homeopati och hamna i fastlåsta positioner.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tidigare tråd om vatten och minne:
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/50c6050ad4ebea78441bfa04-vattnets-minne
Verkar var ett kontroversiellt ämne. Hittade denna artikel från 2003 som baserar sej på ett tidigare arbete 1988 av Jacques Benveniste. Vatten i ren form skiljer sej från vatten som varit i saltlösning. Enligt Louis Rey uppvisar vattnen olika kurvor när dom värms upp med strålning.
Denna video har en annan underlig och oförklarad effekt hos vatten. Om en spännings läggs mellan två olika behållare med vatten, kan vattnet glid över i en 2 cm lång hängbro, utan att brytas. Runt 10:35 - 14:00 denna video. Kanske är det förklarat idag? Tyvärr har videon i övrigt en lätt ovetenskaplig vinkling, det är svårt att veta exakt vad som mäts eller utförs och ger lite känslan av ze mad zientist.
Ett problem är att metoderna som används inte fungerar på molekylnivå utan man tvingas göra mer grova mätmetoder. En metod är att låta flodvatten rinna genom en metallbehållare som omges av upplivat vatten utvecklad av Johann Grander. Flodvattnet gör att vattenledningar i metall inte rostar lika mycket säger videon och används kommersiellt, 26:55 - 31:10 i videon. Även slam, bakterier och smuts minskar i vattnet bl a enligt företaget Formtec.
Hur det fungerar?
Genom beprövade, gedigna och pålitliga metoder utvecklade under flera årtionden inom pseudovetenskapen.
Det är kontroversiellt.
Kanske mycket för att paralleller dras till bl.a Homeopati som är en verkligt oönskad het potatis. Jag önskar därför att man kan diskutera och forska om vattnet för sig, inte blanda in ev tillämpningar.
#3 Att bara diskutera forskningen om vatten i sej, förutsätter att lösningen är i vattnet, dvs enkel och att det bara är att studera ett antal vattenmolekyler tillräckligt noga, så hittar man svaret. :)
#4 Nja, så "bara" är det nog inte. 🙂
Vatten är en enastående uppfinning.