Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: psykologisamhälle
Läst 2753 ggr
Magi-cat
3

Tankarna HAR betydelse!

Positiva tankar och förväntningar har betydelse för hur det blir…

"Studien visar att våra förväntningar har stor påverkan på våra kognitiva och fysiska förmågor, är slutsatsen de drar. Likaså råder det motsatta om vi har låg självuppfattning. I många fall är det vi tänker i sig en begränsande faktor."

T.o.m. vikten kan påverkas av hur vi tänker, och synen….

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-tank-dig-smart-och-frisk/

Jag sätter dessa resultat i relation till den s.k. placeboeffekten där förväntningar i sig skapar ett bättre utfall. Motsatsen är nocebo där negativa förväntningar en negativ effekt. 

artikeln ur Scinetific American:

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=your-thoughts-can-release-abilities-beyond-normal-limits

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1

Vad tror ni, har tankar och förväntningar betydelse för så fysiska saker som vikt, syn och prestationer på kunskapstest? Och varför?

[Kattuggla]
0

Ja, kanske det. Tänker mest på syn och prestationer i kunskapstest. (Vikten kanske man ändå kan styra lite omedvetet. Att man rör sig mer och äter bättre t ex.) Är fortfarande inte så insatt i hur stark tankens kraft egentligen är. Men det kan säkert stämma. Det vore ju super i så fall!

TheWhiteWolf
6

Tankens kraft är stark! Min moster kände en kvinna som hade astma. En dag satte hon sig i sitt rum och tänkte att ett vitt Moln var över henne. När hon andades ut tänkte hon att det kom ut svart rök som skulle symbolisera astman. När hon andades in tänkte hon att "bitar" av det vita molnet ersatte den svarta röken. Det gjorde hon några gånger i veckan,och sedan kände hon inte av astman mer.

fatcat
2

Absolut tror jag det Magi-cat! Tankar påverkar hela vår kropp. Någon gång råkat ut för en person i närheten som haft löss? Vips och du kliar dig själv i huvudet av ren oro!

Detta är rent psykiskt och har inget med faktiska sjukdomar att göra. Inbillar du dig att du är sjuk så reagerar ditt immunförsvar som att du är det. Precis som immunförsvaret ibland lurar sig själv och en allergi uppstår. 

Var på teve för inte så längesedan om "Kronisk borrelia". Dock är det inte vetenskapligt bevisat att det finns. De människor som lider av kronisk borrelia känner en lättnad under behandlingensom att sjukdomen försvinner när de får behandling i Norge/Danmark på privata kliniker.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

TheWhiteWolf
0

Det är intressant detta med tankar tycker jag 🙂

Magi-cat
1

Alltså…jag tycker man får skilja på tankars betydelse och att man inbillar sig, eftersom inbillning lätt får en "dålig klang". 🙂

Vad bl.a. de här studierna visar är att tankar är tätt sammankopplade med fysiskt mätbara effekter och att man kan tänja ut vad man kan göra mer om man har en (inplanterad) förväntning om gott resultat.

Här kan man också tänka på ORDENS betydelse. Ord betyder faktiskt något, de ord man uttalar till sig själv och andra har en verkan, en effekt. Därför är det så viktigt hur man bemöter patienter, kolleger, medmänniskor och vilka ord man säger till varandra.

I fallet med den första studien trodde försökspersonerna att de fick en ledtråd till rätt svar och svarar mer rätt än de som inte fick veta det….Nu ska man inte gå omkring och luras menar jag inte, men det kan vara värt att tänka på….

[Kattuggla]
1

Jag har en fråga om detta. Kan man t ex få bättre minne av att tro att man har bättre minne eller handlar det istället om att träna upp hjärncellerna, för det kan man ju dock. Men en träning av detta tar ju en viss tid, inget som man kan göra med en gång, eller? Eller är det så att kunskapen man en gång lärt sig ploppar upp med en gång bara om man tror det? :) (För enligt testerna ovan har ju förbättringen skett med en gång, syn och kunskapstesten)

Det här med att tänka positivt och påverka immunförsvar mm tror jag ju på, men det handlar ju ofta om en längre tid som man tänker på detta.

fatcat
1

#5 Håller med! 🙂Jag vet att en människa kan bli vad som helst. Bara den människan tror på sig själv! Det handlar inte om intelligens. (Dumförklarar du dig själv kommer du aldrig någon vart). Man kan alltid lära sig nya saker om man vill. Övervinn ditt självförtroende och du har möjligheternas land framför dig!

fatcat
1

Att tänka sig frisk har väl lite med KBT o göra? Du lägger om din vardag och undviker alla de negativa tankarna och allt det som får dig att må dåligt.

Magi-cat
1

#7 Båda sakerna! Man tränar minnet, precis som man tränar allt annat och man får lättare nya kopplingar och stärker förbindelserna, "hjärnvägarna". Enligt studier är det t.ex. bra att läsa böcker, helst hela livet. På så sätt behåller man ett bra minne även som äldre. Det kluriga är att det verkar inte spela så stor roll vad man läser, mer att man läser.

Att skriva är också bra - man befäster inlärningen (minnesträningen) och stärker neuronkopplingarna. Jag tror att man också lägger till muskelsinnet och på så sätt får ännu en "hängare" för minnet.

Skulle man dra ut följderna av ovanstående och liknande studier skulle man kunna tänka sig att man får bättre minne av att tro sig veta att man har bättre minne. 

Angående att kunskaperna sitter där de sitter och ploppar upp: Minnet är inte ett skåp som man stoppar in i olika lådor, utan minnet (också enligt studier) är föränderligt och byggs om hela tiden, ungefär som om olika filer laddar upp när man behöver eller det är minnen som påminner om något gammalt. Så det finns inte lagrat fotografiskt och för gott. Gammal inlärning kan också skrivas över av nyare. När filerna inte används alls blir det allt svårare att fräsch till dem. (lite beroende på vad för slags minne det är.)

Jag tror kanske att man med testet visade att genom att man får en positiv förväntan frisätts hormoner som befrämjar minne och kunskap att ploppa upp och minskade stress (kamp-flykt) som hämmar. På så sätt kunde man prestera bättre. Men det är en fri tolkning av mig.

Ursäkta att jag svävade ut, men det är ett så stort och intressant område.🙂

[Kattuggla]
1

#10 Gillar bara att du svävar ut, intressant med just minnet.

Jag tror kanske att man med testet visade att genom att man får en positiv förväntan frisätts hormoner som befrämjar minne och kunskap att ploppa upp och minskade stress (kamp-flykt) som hämmar. På så sätt kunde man prestera bättre.

Hoppas att det är så. Det kan kanske i så fall förklara lite att minnet låser sig i ansträngda situationer. :)

Cahira
4

Jag måste säga att jag kan intyga om att tanken styr vårt liv. Jag brukade vara extremt pessimistisk, hade mycket ångest, depression och oro. ALLT jag såg runtom mig var negativt, var blind för det positiva.

Så började jag träna upp min självkänsla, tvingade mig att göra min egna läxa och varje kväll peka ut MINST en sak som var bra med dagen, helst tre. Många gånger var det "Jag överlevde, dagen är över, imorgon kan bara bli bättre." 

Nästa steg var att hitta saker med mig själv jag tyckte om. Detta var jättesvårt, men då jag började hitta saker jag var bra på och gillade med mig själv och tvingade mig att tacka för komplimanger istället för att förneka dom så började förändringen ske. 

Eftersom jag hade min läxa så var jag tvungen att vara öppen för vad för bra saker som hände under dagen. 

Nu har jag nästan ingen ångest alls, jag sover bättre och jag har börjat ha svårt att se det negativa. Får ofta beröm över att jag alltid ser det positiva i allt. Om strömmen går hade gamla jag tänkt "åh nej maten förstörs!" och nu kan jag skämta "Vi slipper betala elräkningen för denna stund iallafall!" 

Jag har fått bättre tålamod, jag har fått bättre hälsa, och ångest och depression har jag inte sett röken av på väldigt länge. Jag känner mig mer i balans och mer lycklig. :) Till och med min PTSD har blivit bättre för jag vågar utmana mig själv. Jag ger mig sjutton på att jag inte ska vara fången av mina egna tankar och rädslor, och insåg att ångest händer inne i skallen. Det går inte att rymma från sina egna tankar. 

Är jätteofta jag ser människor som är i samma träsk som jag var. Blind för det positiva. Men det går att träna bort med lite vilja. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ming
1

#0 Anorektiker ser sig som tjocka i spegeln trots att de är supermagra…

fatcat
1

#13 Precis. Tänkandet blir en sorts fixering av att man lider av något. Precis som anorektiker. 

Oftast kanske dessa "sjukdomar" trigggas av dåligt självförtroende eller ågest. Sen finns det hypokondriker som oroar sig för allt.
skrive

Huygens
1

Fräsbok provade att ge folk positiva resp negativa inlägg. Fick man taskiga inlägg skrev man själv taskigt och omvänt.

Försökskaninerna var inte informerade. Dom ansågs ha sålt sin själ när dom gick med.

Huygens
0

Försökskaninerna får en ursäkt.